Annons:
Etikettchihuahua
Läst 1258 ggr
[Tilde]
2017-01-05 21:38

Sugen på att skaffa chihuahua

Jag har börjat se mig om efter en till hund och är väldigt öppen vad gäller rasval, men har börjat dras åt en chihuahua. Dels såklart för de är otroligt söta och charmiga, men också för de är smarta och väldigt lätta att resa med, osv. Kommer nämligen att resa från Umeå till Västerås 2 gånger om året, förmodligen. 

Skulle uppskatta lite tips till en som aldrig har haft chihuahua förut (endast passat dem). 🙂 Tänkte se mig omkring efter en vuxen omplacering i första hand men eventuellt blir det istället en valp till sommaren då jag är ledig. Kommer att studera fulltid (dock tillbringa mesta tiden hemma då det är väldigt få och korta skoldagar) men undrar hur det är med skällandet i lägenhet. Har en tibbe som larmar om någon är vid dörren - skäller chihuahuorna mycket mer än så? Tänker så inte grannarna blir galna… 🤐 Hur är era chihuahuor med andra raser? Simba har tidigare haft en kompis som var just en chihuahua, men jag tänker att det kanske är olika.

Antar att man bör köpa kläder och liknande till vintern om man bor i Norrland också… 🤪

Annons:
JohannaBergefur
2017-01-06 21:21
#1

Själv tycker jag att det är en toppenras! Har haft min hund sen oktober och han skäller endast när det plingar/knackar på dörren och då slutar han på en gång när man öppnat. Han kan dock skälla när han träffar personer med en viss sorts energi. Han tycker inte om när man är för "hotfull" i sättet, om du förstår hur jag menar. Men det pågår sällan speciellt länge och han lyssnar när jag säger till honom. Han följer med mig till jobbet varje dag då jag kör väldigt mycket och han ligger i sin bur och sover, inga problem. Även när han blir ensam i bilen (har dieselvärmare i bilen) så är det inga problem. Oliver gillar dock inte andra hanhundar.. jag antar att det är pga att han varit okastrerad tills han var 6 år och förra ägaren har väl inte uppfostrat ordentligt i de situationerna. Försöker få bort det men det är jättesvårt. Han har dock inga problem med tikar😊 Stora hundar är han också lite tveksam till, lite osäker liksom. Han är en otroligt social och trevlig hund som älskar att vara med överallt. Min är långhårig men fryser väldigt lätt så han behöver kläder på sig vid +5 grader och lägre, typ. När det blir så kallt som det varit nu, ner mot -23 här i Uppland, så behöver han skor. Annars börjar hans tassar krampa pga kylan. Han var ute i -10 idag och då behövdes inga skor:-) Om du ska köpa en omplacering rekommenderar jag en ordentligt veterinärbesiktning. Självklart behövs en veterinärbesiktning även med valpar men man vet ju aldrig varför der blir en omplacering. Kolla knäna, tänder och ögon. Ta en oberoende veterinär och var med på veterinärbesöket, det är mitt allra bästa tips! Lycka till!:-)

[Tilde]
2017-01-06 22:20
#2

#1 Tack så mycket för informationen och tipsen! Jag har faktiskt hittat en uppfödare till sommaren men vill fortfarande hellre ha en vuxen lite tidigare än så  (beror ju dock lite på om jag hittar rätt individ). Absolut bör en veterinärsbesiktning ske, vill inte köpa en hund som visar sig ha alla möjliga slags problem… 🤔 Räcker med att ha en hund som är gammal och hjärtsjuk, han behöver inte ha en sjuk kompis också. 🤐 

Vad för slags kläder bör man vara beredd på att skaffa? Jacka såklart och evt. skor också… Men bör man skaffa lite tunnare tröjor till halvkalla dagar om man har en tjock jacka till när det är extra kallt? Vilket märke på sele och liknande är bäst? :)

JohannaBergefur
2017-01-07 10:25
#3

Jag har en stickad tröja, en varmare thermojacka och skor till Oliver. Tycker det fungerar rätt bra😊 Tröjan har han när det är +grader men om det blåser så blåser det ju rätt igenom så då får han thermojackan, eller det är mer en väst. Han hatar sin stickade tröja också för det är polokrage på den, så undvik det om du kan, haha! Jag har inte köpt något speciellt märke men har köpt alla bra kläder på Arken Zoo. Det är dyrt men bättre kvalité. Hööks har jättedålig passform på sina kläder, har provat i princip alla kläder de har på Oliver men inget har passat. Arken har ju en massa olika märken så det är lättare att hitta rätt passform😊

[Tilde]
2017-01-07 14:23
#4

#3 Tack för tips! :) Till min tibbe har jag nästan bara Hurtta men de gör nog inte tillräckligt små storlekar för chihuahua.. 😂 Ska spana in på Arken zoo sen om det blir en liten en. Noterar att polokrage bör undvikas, haha

Lena129
2017-01-08 13:25
#5

Vi provade allt på Arken och inget passade. Däremot gick Hööks täcken bra. Vi har bara täcken när det är kallare än minus 5 och vi ska vara ute i ett par timmar. Eller kallare än minus 10-15 och vi måste ut och snabbkissa. Eller det är runt nollan och faller blötsnö och blåser. Jag har en KH utan underull men eftersom hon är van att vara ute går det bra ändå. Hon hatar täcken och vill helst inte kissa eller bajsa med sådant på.

//

Lena

ChristineF
2017-01-09 11:02
#6

Hej! Vad roligt att du hittat till vår sajt och ras! Jag tror en vavva kan passa dig bra, de är stor hund i liten förpackning och resorna blir smidiga :-) Tänk på att oavsett om du skaffar en valp eller en vuxen så krävs det några månader hemma för att bygga en tryggget. Även om den vuxna har kunnat vara själv tidigare så blir det ett nytt hem och en ny familj. Se till att du har nära och kära som har möjlighet att hjälpa dig, om inte så annonsera efter dagmatte/husse. Kanske finns någon snäll pensionär i närheten som kan hjälpa vid behov?
Jag har två tjejer, de båda skäller på dörren, men tystnar när vi öppnat. Skäller aldrig på grannarna eller andra ljud. Det är ju en vane och träningssak, jag har kört metoden att jag inte bryr mig om de börjat morra/boffa. De tittar ofta hur vi reagerar och om vi inte bryr oss så lär de sig att det inte är något att vakta på. Belönar också när de hör/ser något nytt och är lugna/tysta, med mys eller en godbit. Min ena tik är osäker i hundmöten och kan morra/skälla, men vi tränar på det, tror hon varit med om något innan vi fick hem henne. Min andra tik är tyst och struntar i andra. Båda har hundkompisar, båda stora och små (t.ex. aussie, border, yorkshire) vilket funkar superbra, brukar promenera med dem lösa och de sköter sig fint. 
Angående kläder så råder jag dig att anpassa dig efter den hund du har. Jag har två olika, fast båda är långhår. Den ena fryser sällan, när det är under -12 så brukar hon få värmetäcke (till hennes fasa, hon gömmer sig när täcker åker fram ;-)), medan min andra gärna har det när det är ca -5. Båda fryser mer när det är slask/kallt regn, än när det är torr snö vilket de älskar att busa i! Jag har täcken i märket Hurtta och hemstickade tröjor. När det är kallare än -15 så kan jag ibland klä på dem sockor/tasskydd som en tjej sytt, men det är endast om vi ska gå längre. 
Jag tror mer på att hålla tempo och ha roligt med hunden, om den ändå fryser så är kläder jättebra, men utgå ifrån tempo och vinterpäls om du förstår :-) Du kommer att märka när det behövs, köp inte en hel garderob för det är verkligen individuellt. Börja med att köpa koppel, sele och ett regntäcke. Normalt sett är det tillräckligt vår-höst. Om du har en liten valp som fryser på vår/höst så funkar det att klippa till en raggsocka till tröja. När vintern kommer så märker du om du behöver köpa värmetäcke, eftersom du bor långt upp så behövs det troligen något när kylan kommer på riktigt. Jag har selar i märket Metizo som jag är jättenöjd med.
Instämmer i tidigare rekommendationer om att kolla upp en bra kennel/ägare, se till att veterinärundersökningar och stamtavla m.m. ser bra ut. Även att du och säljaren har liknande värderingar, hur ser hemmet ut, hur har valpen/hunden levt och fått för start i livet? Även om alla hundar förtjänar ett hem så kanske det inte är läge för just dig att rädda en problemhund/sjuk hund. Du är student, har en hund redan, ska kunna lämna de ensamma/till hundvakt och ska pendla.
Lycka till och uppdatera gärna! :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: