Annons:
Etikettfoder
Läst 1569 ggr
ylvaagardt
2016-11-09 03:23

Raw feed/barf-diet

Hejsan! Undrar ifall det är någon som "raw feedar" sin chihuahua här? Jag har tänkt på det länge men vill att allt ska gå rätt till, så vill helst ta emot hjälp från en som är duktig och van. Tänker inte byta till att ge raw om jag inte känner mej säker i det. Men tar emot alla tips och råd! Går det att ge köttiga ben lite då och då enbart för tänder, eller blir det helt konstigt då?

Annons:
ChristineF
2016-11-09 12:20
#1

Jag har inte vågat mig på det då jag känner mig lite för osäker och inte riktigt har tid att sätta mig in i det just nu, men kanske i framtiden! :-) Jag ger färskfoder som helfoder och ibland får de råa ben, t.ex. lammrevben eller kycklingvinge. 
Har en tjej på min facebook som utfodrar sina vavvor med BARF och hon har sett flera positiva skillnader i hälsan, bland annat att nästan all tandsten försvann. Tyvärr har jag inte sett till henne här på forumet. Hoppas på att vi har några med erfarenhet som kan svara bättre här! 🙂

Caesars_matte
2016-11-09 16:34
#2

Jag ger Caesar från märket Mush/Barf, färdiga små köttbullar med olika blandningar. Nöt/kalkon/lax äter han just nu. Med tillägg av äggula och äggskal 1g/v. Han mår toppenbra, bajset är nästan obefintligt, magen sköter sig och han fiser inte som med torrfoder, pälsen är fin. Tandsten vet jag inte, men hans gaddar är fina. Har precis köpt Mush nya tilltugg, kycklinghalsar, som för en liten hund ersätter en måltid, men som han ska få som snacks någon gång i veckan.

Om du känner dig fundersam och osäker, gå in på Mush hemsida och läs på om hur man gör och vad man ska tänka på, de är jättebra på att svara på mail eller på sin sida på Facebook också. 

Jag valde att Barfa honom från att han kom hem till oss och kände sig hemma i sin nya familj, har inte ångrat det en sekund.

Lycka till!

Lena129
2016-11-09 18:02
#3

Håller med- Mush hemsida är jättebra! Precis nu har jag köpt på mig en massa Emmzo av olika sorter. Kommer att variera MUSH Emmzo och torrfoder. Min vavva älskar kycklingfötter som jag torkar.

//

Lena

ChristineF
2016-11-10 09:57
#4

Nog för att jag tycker det är verkligentoppen med MUSH och andra färdiga barffoder formade som korvar eller köttbullar, så ser jag det mer som att man ger färskfoder. Barf för mig är att man komponerar kött, inälvor, ben och grönsaker själv. Men det kan nog variera hur man tolkar det 🙂

Caesars_matte
2016-11-10 14:43
#5

Jaha, du tänkte så :) #4 ChristineF. Då är det jag som misstolkat begreppet kanske. Jag köpte ett pulver(Laga Mat https://animail.se/standardt-laga-mat.html) från Stadart, komplett med vad en hund behöver, som man blandar i det man malt eller hackat, doserat på kg och utfodring. Gjorde egna små bullar med det pulvret, kycklinghjärta, komage osv, som jag frös in. Men jösses så besvärligt att hålla på med! Och inte luktade det gott heller… fördrar de färdiga bullarna från Mush :)

ChristineF
2016-11-10 14:53
#6

#5 Ja det du gjorde själv skulle jag mer tolka som barf och ja det verkar som en hel vetenskap och kladdigt att pyssla med. Men kanske provar någon gång ändå! :) Rätt skönt att det finns färdigt barf/färskt som helfoder!

Annons:
AnnaKarin
2016-11-11 19:35
#7

Jag har gett mina fyra, och valpkullarna, Vom og Hundemat i flera år och det har fungerat jättebra. Gick över till MUSH-bullar då det är lättare att få tag på här, fungerar också bra. Väntar kull nu i dagarna och det blir första kullen som växer upp på MUSH.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

ChristineF
2016-11-11 20:19
#8

#7 Härligt med valpar som föds upp på färskfoder/barf! Hoppas det går bra med kullen du väntar på. Vad heter din kennel? :-)

Caesars_matte
2016-11-13 17:21
#9

Ååååh, vappslingar <3 jag vet att jag trådkapar, men du får ju gärna visa dem sen i en annan tråd :) Och vad härligt att ge barf från start!

Jenny12
2020-07-07 16:21
#10

Hej

Jag sökte på youtube, Om Rawfood till hundar. Jag var helt noway innan jag tänkte lite om. Och jag läste på mycket. Men jag ger 80-85 pocent råkost till mina hundar. Och resten ger jag torrfoder. Men det är mest som godis.

Skriver en bok om hundgodis-glass.

Ska börja en egen sajt.

Bloggar. 

Stickar.

Virkar.

Målar.

Upp till toppen
Annons: