Annons:
Etikettbeteende
Läst 1925 ggr
Anna O.
10/23/16, 2:30 PM

Skaffa chihuahua

Hej allihopa! Nu har vi bestämt oss för att skaffa en liten chiahuahua hos min pappa. Han bor i lägenhet och därför har vi funderat över en sak. Det med skällandet, jag vill gärna veta om dessa antiskäll halsbanden som några har. Hur fungerar de? Eller hur har ni gjort ni som har hundar som skäller mycket, exempel när det knackar. Har haft hundar innan men hos min mamma, fransk bulldog, en taxblandning å rottweiler bl.a.

Annons:
parsley
10/23/16, 2:54 PM
#1

En skällig hund kan lära sig att överlista ett antiskällhalsband.

ChristineF
10/23/16, 4:25 PM
#2

Hej! Grattis till ett bra rasval. De halsbanden kan straffa hunden om annan hund skäller eller om hunden skäller/morrpratar av ren glädje, tex vid lek. Kan inte rekommendera det till någon hund. Det bästa är att träna positivt från start med tex klicker, finns bra kurser för valpar och vuxna i vardagslydnad. Långt ifrån alla vavvor skäller och många bor i lägenhet. Vi gör det, de skäller aldrig på ljud från grannar och kan va själva med. Plingar npgon på skälls det tills vi öppnat, typ några sekunder och har aldrig fått klagomål. Det är ett naturligt beteende, så länge det går över fort :-)

Anna O.
10/23/16, 4:47 PM
#3

#2 Min pappas funderingar var även om det kanske var elakt för hunden i mängden att bära ett sånt halsband? Ja, det var ja som blev kär i hunden å fick sedan med familjen på detta ;) #1 Hm.. Aaa de har ja också hört. Blir väl träning å tålamod IFALL hunden skäller.

ChristineF
10/24/16, 10:53 AM
#4

Ja, börja i tid med miljö och socialträning. Sitt och titta på världen på massa olika platser och belöna lugnt avslappnat beteende. Låt bara utvalda personer hälsa och det på hundens villkor. Hemma så kan ni träna på att knacka i bord och öppna/stänga dörren då och då undet dagen så det inte blir en stor grej. Ignorera skall och belöna gott beteende. Men tänk på att chihuahuor är en hund som långt tillbaka hjälpte till i Mexiko med att larma när någon närmade sig bostäderna/lägren, men de skulle lugna sig o vara tysta när det var falskt alarm. Jag är rätt tacksam för ingen kan smyga runt huset obemärkt, de skäller aldrig på djur utan om de skäller är det på allvar. Vill du ha en så tyst hund sol möjlighet så välj inte en vakthund/larmhund. :-)

Urhasten
12/1/16, 3:12 PM
#5

Tycker det låter väldigt konstigt att skaffa en hund och sedan sätta på ett halsband som bestraffar hunden för ett naturligt beteende. Lär hunden istället hur den kan använda skällandet och när det lämpar sig. Kommunicera och träna ordentligt med uppmuntran och olika signaler. Skapa en trygg miljö och innan ni köper en hund - prova gärna 1-2 månader först så att ni ser att hunden matchar sina behov och individ utefter hur ni bor och livsstilen.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Anna O.
12/8/16, 11:30 PM
#6

#5 sa ALDRIG att jag ska skaffa de utan jag undra hur de funkade. Bad ej om åsikter utan endast hur halsbandet funkade!

Annons:
Urhasten
12/11/16, 9:28 PM
#7

#6 Fast att du undrar ger i alla fall mig tro på att du funderade på att skaffa ett sådant halsband.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

tiger tok
12/22/16, 7:27 AM
#8

Man får vara beredd på att frågan kan tolkas olika när man startar en tråd ;)

Upp till toppen
Annons: