Annons:
Etikettbeteende
Läst 2265 ggr
JohannaBergefur
2016-09-26 12:11

Adoptera en Chihuahua blandning

Hej hallå! Som rubriken lyder så har jag lagt en intresseanmälan på att adoptera en chihuahua blandning. Det står i beskrivningen att han är "typisk chihuahua" och för mig som aldrig har haft en chihuahua förut så vet jag egentligen inte vad det betyder. Det jag har läst mig fram till är att det är en stor hund i en liten förpackning som är rätt tuff och sammanbiten. Om man behandlar den som en liten hund blir den "odräglig" men om man behandlar den som en stor hund så blir det en jättebra och fin sällskapshund. Det är typ det som jag läst mig till. Så nu tänkte jag fråga er eftersom jag antar att många av er har erfarenhet av rasen. Hur är den att uppfostra? Den som jag sökt intresse på är "känslig" i olika situationer t ex kloklippning och borstning. Den skäller och drar i kopplet när den möter andra hundar och är lite osäker. Är det något speciellt som jag behöver tänka på? Drag hos rasen? Osv Jag har haft hund sen jag var 6 år men det har varit stora hundar. En Schäfer/sätter/hovawart/labrador blandning och en renrasig hovawart som min mamma och pappa äger idag. Så jag är inte helt ny hundägare! Tack så mycket på förhand!:-D

Annons:
ChristineF
2016-09-26 12:45
#1

Hej! 
För det första så måste jag säga att om man köper en blandras så får man vara beredd på att de olika raserna som är i hunden kan komma från på olika sätt och ibland krocka, t.ex. jaktinstinkt, vakt, vall och annat. Ibland så kan några ynka procent av någon ras ta över, så om du egentligen är intresserad av en chihuahua så tycker jag inte det är taskigt att tänka om, du ska ändå ha hunden resten av dess liv (troligen).  Men visst är det bra att adoptera med, är det från hundstallet eller liknande?

En Chihuahua ska enligt rasstandard vara en modig och alert liten hund som larmar. Gå in på chihuahuacirkelns hemsida och läs. Det är tyvärr inte ovanligt att de blir understimulerade och då tar vakt/larm över när de inte får något roligt att lägga sin energi på. Träna och motionera som med vilken hund som helst så ska det gå bra! Kan vara bra att kolla upp knäna innan, då småhundar kan ha problem med PL (som inte ska avlas på, men det kan vara svårt att kontrollera utan stamtavla).

Mina två tikar har inte några problem med kloklippning eller borstning, den ena somnar oftast uppåner i mitt knä och den andra kan skaka lite när man klipper, men hon ligger still hon också. Börjar man från valpålder och myser mycket, kliar och petar på tassar så vänjer de sig och kanske lär sig tycka om det. Tandborstning är något värre, men inte värre än att de gömmer sig och sedan står ut när jag fått tag i dem 😉Min ena tik är osäker vid hundmöten, men vi har gått hundmöteskurs och skvallertränar när vi har tid vilket ger resultat. Tyvärr tror jag inte hon kommer bli helt återställd, men att kunna mötas utan skall och hög stress duger för mig. Min andra har inga problem. Jag har sele på mina för jag vet att de kan bli busiga och dra lite, om det skulle hända behöver jag inte tänka på deras små nackar. Men de går oftast fint bredvid varandra. Där det är lämpligt går de lösa och kommer på inkallning.

Jag tycker oavsett om hunden är stor eller liten så kommer man längst på att jobba med positiv träning och belöningar. Klickerträning är superkul och ger ofta snabba resultat! Om du bestämmer dig för att adoptera hunden så tycker jag inte du ska rikta in dig på hur en chihuahua är eller hur en liten hund är, utan ta det lugnt och lär känna din nya vän. Boka in en kurs i vardagslydnad eller klickerträning för att få en bra kontakt vilket är en viktig grund i vardagen, det ska vara roligt att hänga med dig och att komma på inkallning t.ex. 🙂 Lycka till och uppdatera gärna!

JohannaBergefur
2016-09-26 13:57
#2

Tack så mycket för svar! För mig är det inte viktigast att ha just en chihuahua egentligen men vill ha en liten hund då jag bor i lägenhet och har alltid tyckt att chihuahor är otroligt söta och underbara djur! Adoptera vill jag göra dels för att det finns så många djur som behöver ett nytt hem och dels för att jag inte vill ha en valp av den anledningen att jag inte kan ta ledigt från jobbet för att ta hand om den. Tanken är att jag ska gå kurser med den eftersom jag själv inte har jättemycket erfarenhet av just uppfostring. Vill verkligen inte jobba med negativ förstärkning utan vill satsa på positivitet! Vill även träna lite agility då jag tycker det ser väldigt roligt ut. Och jag jobbar dessutom i stall 3-4 dagar i veckan just nu så han kommer att få vara med mig på jobbet, träffa en till hund som brukar vara där och få följa med mig när jag matar hästar osv. Han kommer självklart inte få följa med in i någon hage eller vara med och ta in dem så länge han inte kan vara lös och sköta sig:-) Jag blev ju helt kär i just den här hunden när jag såg den och vill väldigt gärna ge den en chans att få ett tryggt och långvarigt hem. Just blandraser vet jag är lite knepigt för man vet ju inte vilka sidor hunden får liksom. Men eftersom det stod att hunden är en typisk chihuahua så antar jag att den har fått rasens typiska beteenden:-) Han är även okastrerad så skulle hans skällande tona ner om han kastrerades? Brukar man märka någon skillnad? Jag ska absolut skriva hur det går om jag nu har turen att gå hem honom. Har verkligen en längtan efter hund!

ChristineF
2016-09-26 14:28
#3

Det låter som han kommer få det toppen hos dig! Tänk bara på att även om han är vuxen så kan man behöva börja om med rumsrenhet och ensamhetsträning t.ex, ett nytt hem kan förändra saker. Min yngsta tik kom till mig som 1,5 år och hon var rumsren hos uppfödaren (som jag känner och litar på), men hos mig började hos kissa inne och höll på i ett halvår. Jag fick gå ut ofta, berömma ute och få henne att hålla sig längre och längre, som en valp. Jag är ganska säker på att det var en osäkerhet, hjälpte när jag satte in DAP (lugnande feromon) i uttaget i kombo med träningen. Nu är hon helt rumsren och lika duktig som min sin "syrra". 🙂
Agility verkar superroligt, jag har provat på det, men inte blivit att jag gått vidare med det. Som sagt, extra viktigt att kolla patella luxation (knäna) vid träning med hoppa, höjder och snabba svängar. Om det är möjligt kanske det kan utföras innan köp? 

Angående kastrering så är det så olika åsikter, vissa säger att det minskar revirpink och aggressivitet/osäkerhet, medan andra säger att det inte blir någon skillnad eller till och med värre. Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av hanhundar. Är nog bäst att känna efter själv och prata med några olika veterinärer. 🙂

Se till att miljöträna mycket, bara sitt i början, titta på folk/djur och belöna lugnt beteende så kommer han nog bli en bra kompis och stallhund!

Honestyisdead
2016-09-26 14:47
#4

Måste också flika in att det inte går att lämna en ny hund ensam hemma heller. Först måste hunden vänja sig vid hemmet. Och risken är överhängande att du måste starta från noll med ensamhetsträningen. Och risken att hunden aldrig klarar att vara ensam finns också. Och en hund ska i vilket fall som helst inte vara ensam hemma hela arbetsdagar.

Tänk också på att det kan krävas väldigt mycket jobb för att få hunden stabil. Har du tiden och tålamodet till det? Har du någon som kan ha hunden när du jobbar?

ChristineF
2016-09-26 15:07
#5

#4 Det har du helt rätt i, men jag tolkade det som att hunden ska vara med på jobbet i stallet, men det är iofs "bara" 3-4 dagar i veckan, så jag vet inte hur resten ser ut.

JohannaBergefur
2016-09-26 17:34
#6

Jag står på kö till ett hunddagis som kan ta honom när jag inte kan ta med honom till jobbet. Så de dagarna som jag jobbar på mitt andra jobb så blir han inte ensam. Har även hittat personer som har annonserat om att ta hand om en hund 1-3 gånger i veckan så om det inte fungerar med hunddagis så kan jag alltid kontakta någon på det viset. Sen bor jag med en annan tjej som i regel inte har samma arbetstider som mig. Om jag betalar henne en slant så tror jag absolut att hon skulle vilja gå ut och gå med honom om det krisar någon dag.

Annons:
JohannaBergefur
2016-09-26 17:36
#7

Jag har haft djur i hela mitt liv. Både katt, hund, häst och kanin så jag är inte främmande för ansvaret. Vet vad som gäller och har varit noga med att kolla upp allt. Tålamodet vet jag att jag har:-)

ChristineF
2016-09-27 14:45
#8

Låter som du har läget under kontroll, bra där! :-) Håller tummarna för att det blir adoption.

Upp till toppen
Annons: