Annons:
Etikettaktiviteter
Läst 1413 ggr
[Wijnja]
2016-09-12 13:01

Tråkig hund

Min hund vill inte jaga bollar tuggar inte på ben heller vad ska jag göra

Annons:
parsley
2016-09-12 13:32
#1

Kan du tänka dig att ge BARF-ben istället för vanliga tuggben, för att hunden ska få gnaga? De flesta hundar brukar gilla den typen av ben. BARF-ben kan du hitta i en del djuraffärer.

Gillar din hund någon annan form av belöning eller aktivering, t ex godis? Kan den tänka sig jaktlekar? Gillar den att spåra? Man behöver inte nödvändigtvis aktivera en hund genom att den får springa efter bollar.

För att väcka hundens föremålsintresse så kan du t ex binda fast en gammal strumpa i ett snöre och lägga något smarrigt godis i strumpan eller ovanpå strumpan om du drar den över golvet. För att få tag på godiset, så kommer hunden jaga efter strumpan. När den får tag på godiset, så får den sin belöning.  Man kan också låta den leka en stund med en boll, innan den får sin godisbelöning. 

Prova att ha hunden på golvet och låt den gärna ligga ner. Själv sitter du på huk eller på rumpan med utsträckta ben. Rulla en boll mot den och beröm när den nuddar bollen med nosen. På sikt ska ni kunna rulla bollen till varandra. 

Gillar den mat så kan man använda olika aktiveringsleksaker där den får leta efter mat eller hundgodis. Vi har en taggig boll fäst i ett kort rep. I bollen finns ett hål där man kan stoppa in godis. Täpper man till hålet med snöret så har hunden att göra en stund med att få ut godiset ur bollen.  Har du ett muffinsbleck så kan du lägga hundgodis i hålen och bollar över. Hunden får peta undan bollarna för att komma åt godiset. Det finns även speciella bollar med hål i som man kan ha godis i. Hunden får rulla bollen för att få ut godiset. Skär ett kryss i en kasserad tennisboll och lägg godis i bollen och låt hunden plocka ut det. 

Träna hunden på att ta upp bollen och ge den till dig eller lägga den i sin leksakslåda.

[Wijnja]
2016-09-12 13:35
#2

Försökt lära honom spåra det funkar super han letar

[Wijnja]
2016-09-12 13:37
#3

Ust nu måste han ben vila för min kompis tappade hunden i marken har gjorde illa sitt ben

Snuffles
2016-09-12 17:05
#4

#3 Ta hunden till veterinären? Herregud

[Wijnja]
2016-09-12 17:47
#5

Jag har försökt ringa får ingen faktura

Upp till toppen
Annons: