Annons:
Etikettchihuahua
Läst 1950 ggr
Kiwi2024
2016-08-02 12:20

Om chihuahua

Hej! Jag står inför val av ras och undrar lite om chihuahua. Det jag undrar är om dom är sammarbetsvilliga och lättlärda. Jag vet inte om en chihuahua är för oaktiv för att jag ska kunna ha kul med rasen. Sen undrar jag tror ni den är förliten för att bo med flatcoated retriever?

Annons:
ChristineF
2016-08-02 15:11
#1

Hej! 🙂
Vad roligt att du funderar på Chihuahua! Jag upplever rasen som väldigt alerta småhundar, jag vet flera andra sällskapsraser som är bra mycket segare när det kommer till aktivering. Men som med mycket annat så är det ju individuellt, för att öka chanserna att få en vavva med träningsglädje så var noga med vilken kennel och vilka linjer. Sugen på någon speciell aktivitet? Finns kennlar som avlar på vissa hundsporter, det garanterar ju såklart ingenting och det viktigaste är att gå efter rasstandarden, men det ökar ju chanserna att ett intresse finns. Min ena tik har jag haft tur med, hon ÄLSKAR att träna, helst alla möjliga tricks, parkour, rally och nosaktivering. Min andra tik har föräldrar och mormor  som är duktiga viltspårare (mormorn är SE VCH), vilket hon själv varit grym på från start.  Det är ju inga brukshundar, men om man är ute efter en aktiv liten plutt med mycket personlighet så absolut!

Det finns en grupp på facebook som heter "Aktiv Chihuahua", där finns mycket roligt att se och även en del uppfödare som hänger där.
När det gäller storleken så är de små, även om man köper modell större (närmre 3kg än 1kg), så det gäller att ha koll och inte tillåta vild lek. Mina tjejer har stora kompisar av olika raser, det går bra och de vet vad som gäller. Vet många som har stora och små, så det är absolut inget problem om man har koll.

Kiwi2024
2016-08-03 00:40
#2

#1 Jag hade velat testa på alla möjliga sporter men sen tänkte jag på att om man har en vavva med en flat så kanske dom inte kan leka och då får dom kanske inte så mycket glädje av varandra. Annars funderar jag på sheltie men jag bara älskar chihuahuas så mycket men sheltie precis lika mycket. Dock tror jag en sheltie passar bättre!

ChristineF
2016-08-03 10:45
#3

Jag skulle dock inte låta en flat och en sheltie leka okontrollerat heller och hundar har absolut glädje av varandra ändå. Lek är en liten del av hundspråket :-) Men om man visar vad som är ok brukar det bli lite lek ändå, tex den stora ligger ner och leker med den lilla eller att de glädjespringer tillsammans utan fysisk kontakt.

Kiwi2024
2016-08-03 17:54
#4

#3 Nej man ska ju såklart ha koll på hundar när dom leker även fast dom är jämnstora. Så du tror att man kan ha en flat och en chi tillsammans så länge man lär dom vad som är okej? Det låter ju bra men vi får se om det blir chihuahua eller shetland sheepdog!

ChristineF
2016-08-03 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

#4 Absolut! Min Signes uppfödare har en (tidigare två) korthårig collie, de stora och små älskar varandra! De stora ligger ner o låter pluttarna busa loss. Mina två går lösa promenader med två aussies och en border collie. :-) ett par bilder på kompisarna. Två härliga raser du väljer mellan, men jag är ju såklart partisk hihi och vi aktiva vavvaägare vill bli fler för att motarbeta fördomarna ;-)

Kiwi2024
2016-08-04 10:27
#6

#5 Det låter ju bra att man kan ha små och stora men sen tänkte jag på att jag någon gång kanske vill testa tävla med min hund och då kanske man inte kan komma så långt med en Chihuahu om jag skulle tycka det var roligt och vill fortsätta tävla.

Annons:
ChristineF
2016-08-04 16:45
#7

#6 Vet flera som tävlar i agility och nästa år kommer en ny storleksklass: XS som kommer göra det sundare och enklare för de minsta hundarna att tävla framgångsrikt, många ser fram emot det! Förutom det så vet jag flera viltspårschampions, rallymästare och de som tävlar i lydnad, nosework, freestyle och HTM (i gruppen aktiv chihuahua reggas resultaten och publiceras i chihuahuacirkelns tidning). Själv har jag inte tävlat än, men skulle vilja göra anlagsprov med båda när vi tränat lite mer. Chica är dessutom en skicklig kantarellhund 🙂 Förstår hur du tänker, men egentligen är det inte såå stor skillnad mellan en liten sheltie och en stor chihuahua, så just storlek och träningsglädje tror jag funkar fint med båda raserna, bara att den ena är lite mer vanlig att se på tävlingar. Läs på och hälsa på kennlar, välj den ras som hjärtat klappar lite extra för.  Lycka till!

Lena129
2016-08-05 07:08
#8

Det finns ju problem om man blandar stora och små hundar - t ex att man måste vara vaksam. Minsta bråk och den lilla kan vara död eller allvarligt skadad. Likaså vid missförstånd. Inte heller lämnar man hundarna ihop när man inte är hemma p gr a just ovanstående. Annars tycker jag att det ändå går oväntat bra och att vavvisen verkar vara osedvanligt villig till att lära sig olika saker och svarar på små små signaler av missnöje från sin matte och sen inte gör om samma sak igen heller. Alltså lättlärd. Sen att få rumsren hör väl till nackdelarna. Dyr i försäkring också. Lika barn leka bäst heter det ju, så att hund nr 2 är av samma eller liknande ras som nr 1 är ju trots allt det enklaste.

//

Lena

Kiwi2024
2016-08-05 10:17
#9

#7 och 8 Det låter ju bra tack så mycket för svar!

Vinternos
2016-08-05 12:40
#10

#8 Hmm, fast det där är ju väldigt individuellt, jag har enbart stora hundar i min vänskapskrets som min lilleman umgås med och han är lika mycket hund som dem.  Som hundägare tillhör det att man får vara vaksam oavsett om man har stora hundar ihop eller av olika storlekar. Min chihuahua är dessutom uppväxt tillsammans med en rottweiler och numera bor han med en husky/malamute blandning. Så… lika barn leker inte alltid bäst, det är min åsikt ;)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: