Annons:
Etikettfoder
Läst 1088 ggr
Chinesecrestedlover
2016-08-01 13:01

Bra valpfoder - tips tack :-)

Hej!

Igår flyttade en liten kille hem till mig. En Chihuahua/Chinese Crested Dog blandis på 8 veckor. Han är naken :-) 

Han äter just nu fodret han fick med från uppfödaren men vad ska han äta sen? Fodret han äter nu är till för hundar upp till två månader, så det är ju dags att byta snart, inte för snart såklart, det blir ju lite väl mycket på en gång… 

Torrfoder är det som jag är ute efter. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Herveaux
2016-08-01 13:07
#1

Vad är det för foder han äter idag?
Samma märke har troligen foder för äldre valpar och om han fungerar bra på det han äter nu så kan du ju fortsätta med samma märke.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kigon
2016-08-01 13:08
#2

Orijen är nog min favvo bland torrfoder, rekommenderas!

Kompisens nya valp bytade från purina (uppfödarens) till orijen puppy för någon månad sedan, han bajsar hälften så ofta och de ser mycket mer kompaktare och hälsosammare ut så orijen funkade utmärkt på han 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Chinesecrestedlover
2016-08-01 13:08
#3

Hej och tack för snabbt svar!

Han äter Royal Canin puppy Starter/mini starter eller vad det heter?

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
2016-08-01 13:11
#4

#2 Tack för tips,  men har hört lite för många "skräckhistorier" om just orijen, med allergier och hudbesvär m.m. och med tanke på att min är en nakenhund och jag haft allergihund (nakenhund) så vill jag göra allt jag kan för att undvika det. Vågar nog inte chansa på det fodret.

Herveaux
2016-08-01 13:14
#5

#3 På tal om skräckhistorier gällande foder så har jag hört fler och fler som tycker att RC (Royal Canin) har tappat mycket av sin kvalité på senare år…
Jag själv ger Standardt Original (ett annat foder som brukar dela upp folk i för/emot) så jag kan inte uttal mig personligen om just RC.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kigon
2016-08-01 13:36
#6

#4 Alla foder har väldigt många skräckhistorier så vad du än väljer kommer det finnas chans att det inte funkar…
Men om du inte vill ha så mycket protein som orijen har finns t.ex. Acana som också har mycket bra ingredienser.
Sedan finns det många från andra tillverkare som också är bra, de flesta här har helt okej ingredienslistor. Du får helt enkelt tänka på vad du vill att hunden ska äta och sedan försöka matcha det så mycket du kan med fodermärkena som finns 🙂

Bästa sättet att se hur hunden funkar på fodret är att titta på bajset efter magen vant sig! Det ska vara smått till medelstort (desto mindre desto bättre) & inte ha en stark lukt. Så stora, illaluktande, orange-bruna korvar är vanligtvis ett tecken att kroppen inte funkar bra på fodret 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Lena129
2016-08-02 08:24
#7

Acana. Finns ett valp/junior som min vavva äter och älskar. Föredrar Acana före Orijen faktiskt. Har provat olika foder under de senaste åren men kommer alltid tillbaka till Acana. Hundarna mår bra älskar det sätter fina muskler bra pälsar bra i magarna etc.

//

Lena

Upp till toppen
Annons: