Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 1491 ggr
krusbärt
6/27/16, 8:07 AM

Hanar som markerar

Hej!

Tänkte kolla om det finns någon som har en chihuahua-hane som INTE kissar/markerar inne? När man läser runt verkar det nästan som att 100% av alla chi-hanar markerar inomhus.

Jag har en kastrerad hane på 12 år, han var helt hysteriskt "skvättig", därav tidig kastrering. Han är mycket bättre nu, men händer fortfarande ibland om vi åker bort eller om vi får besök. Vill köpa en valp, och har såklart kärat ner mig i en hane..vet inte om jag vågar..

Annons:
Vinternos
6/27/16, 9:23 AM
#1

Min hane markerar inte inomhus, han kastrerades vid 8 mån ålder då han bodde med en tik. Personligen föredrar jag tikar framför hanar om det är småhundar, just pågrund utav dessa hanbeteenden. Men om du vill ha en hane och har fastnat för en specifik individ, varför inte? :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

krusbärt
6/27/16, 9:55 AM
#2

Jag vill ha en tik, av samma anledning som du skriver. Men fastnar utseendemässigt alltid för hanar :)

Någon som har en hane som INTe strilar? Och som inte är kastrerad…

sophiemadeleine
6/28/16, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en hane som inte skvätter, peppar peppar! :-) Det är knappt så han gör det ute, händer inte så ofta. Han är väldigt mjuk och försynt i sin personlighet, men ändå framåt, glad och modig :-)

Medarbetare på Chihuahua

Caesars_matte
6/28/16, 9:58 PM
#4

Min hane, snart 3 år, kastrerad strax efter 6 månader, skvätter inte inne. Men vi har jobbat hårt och "varit efter" honom jättemycket. Köpte skvättskydd när han markerat i min mans skor hemma, och när han kissat ner sig ett par gånger i skyddet så var det inte längre så trevligt förknippat med att kissa inne. Ibland händer olyckor på hallmattan, men det är inte markerande utan mer nödighet. Tror inte problemet ligger hos rasen utan att man som ägare måste vara mer på alerten.

Swadika
7/14/16, 10:48 AM
#5

Min hane är 3 år, okastrerad och markerar aldrig inne. Inte gjort något speciellt alls med honom. Utomhus skvätter han och så, men aldrig inne 🙂

Min andra hund är strax över året och har aldrig sett honom markera inomhus, däremot kan han kiss inne om det dröjer för lång tid mellan vi är ute (oftast på morgonen eller om de blir själva för länge), det är sällan och händer kanske max 1 gång i månaden. 

Mina föräldrar har en chihuahua, 3 år,  som inte alls markerar inomhus och en (kullbror till min 1-åring)  som kan göra det, tex hos mig om han inte varit här på länge, men det är alltså inte så ofta. Alla fyra är okastrerade så visst finns det hopp om hanar som inte markerar inomhus 🙂

Ingen utav dessa markerar hos någon annan, enda anledningen till att mina föräldrars hund gör det hos mig är att när hundarna inte träffats tillsammans på länge så blir de väldigt stressade av att träffas och det är då som han kan börja markera.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

PennyTrollet
7/21/16, 10:31 AM
#6

Min systers 1,5 år gamla kastrerade hane markerar alltid när han är här hos oss. Min tik som är 2,5 år är högre i rang än honom så kanske att han måste markera pga det. Vi har kämpat länge med att få henne helt rumsren så det är inte speciellt kul att ha honom här så att han pinkar in doft och kiss här så att hon börjar kissa inne igen. Inte alls kul.

Annons:
Upp till toppen
Annons: