Annons:
Etiketthälsa
Läst 2044 ggr
ChristineF
2016-03-14 15:24

Fästingskydd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den efterlängtade våren rör sig sakta uppåt längs vårat avlånga land, men med den kommer tyvärr fästingarna. Här kan vi fråga och diskutera allt som har med det att göra.
Kommer du att använda något fästingskydd på din Chihuahua i år?

  • Redigerat 2021-04-19 17:24 av Draken
Annons:
Caesars_matte
2016-03-14 19:51
#1

Bravecto har jag fått på recept, för Caesar reagerar med klåda på Frontline.

ChristineF
2016-03-15 14:02
#2

Jag kommer som tidigare år att ge b-vitamin och ha bärnstenshalsband på Chica och Signe. Brukar även använda Espree citrusil schampo med doft av örter och citron som insekter inte gillar, men tänkte i år även prova ett för mig nytt schampo: Tjärschampo! Jag gillar ju lukten av tjära, tycker det luktar skärgård, så länge det inte blir för intensivt! 😛 Har hört att många använder detta schampo mot fästingar och det skadar ju inte att det är milt och bra för hud/päls.  Någon som provat detta?

ChristineF
2016-03-15 14:04
#3

#1 Har varit lite nyfiken på bravecto eftersom det verkar ha väldigt bra effekt och inte hört om mer biverkningar än lättare magproblem. Men tycker det är lite läskigt med nya grejer och om hunden inte skulle tåla det kan man ju inte duscha av det direkt 🤔 Har du provat tidigare eller är det första gången? Hört bra om det? 🙂

Caesars_matte
2016-03-16 13:12
#4

Det var första gången förra året, han är ju bara 2½ år :) Han fick inga magproblem och inte en endaste fästing fick han heller :) Lätt att ge, ser ut som och smakar/luktar som en godisbit. Mitt lilla matvrak svalde den hel!

Av Frontline fick han vedervärdig klåda och kunde inte gå, för han behövde klia sig hela tiden.

ChristineF
2016-03-17 15:09
#5

#4 Okej, skönt att det funkade så bra! :-) Usch.. Har hört om liknande reaktioner av frontline, vet att våra katter blev helt ryckiga o sprang och gömde sig förr så mamma slutade ge det!

meilin
2016-03-21 20:25
#6

Jag kommer använda bärnstenshalsband på Ninja. Har gjort det i några år nu, och jag tycker det fungerar bra! :)

Annons:
ChristineF
2016-03-22 13:37
#7

#6 Härligt! Jag tycker också det känns som det fungerar. 🙂

Caesars_matte
2016-03-22 14:15
#8

Kan ni berätta mer om bärnstenshalsband ni som använder det? Var köper ni och finns det "bättre" och "sämre"? Jag ärvde min mammas bärnstenshalsband, kanske kan jag snickra ihop ett eget? Ska han ha det på dygnet runt?

ChristineF
2016-03-22 15:36
#9

#8 Jag vet att vissa har på dygnet runt, men jag tar bara på mina när vi ska ut. För att öka effekten gnider jag halsbandet runt hela hundens kropp för att pälsen ska bli lite statisk. Det är viktigt att det är äkta bärnsten, vanligt med falska stenar. Är det äkta kan man tillverka själva. Vet inte riktigt hur man kollar det dock?
Jag och de flesta andra beställer iaf här i från: http://www.elvingsson.com/fastinghalsband
Jag har det för långhåriga hundar. Finns olika varianter för korthåriga hundar och ett för katt också 🙂

Caesars_matte
2016-03-22 16:01
#10

Toppen, tack! Mammas är äkta, och jag är en kristallälskare för övrigt :)

Och, vilken storlek har ni valt till era vavvor? Caesar är en stor kille, 3 kg plus (vi håller på att gå ner i vikt hehe).

ChristineF
2016-03-22 20:44
#11

#10 Vad bra! :-) jag har mätt runt halsen och lagt på ett par cm för det ska sitta lite löst så bärnstenarna kan glida i pälsen. I elvingssons får man med ett resårband som man knyter ihop halsbandet så det blir elastiskt o går att dra över huvudet.

Calibe
2016-04-30 11:06
#12

Jag önskar att bärnstenshalsband funkade på min, men provade det förrförra sommaren utan att de gav något tyvärr. Så förra sommaren vart det Frontline och det funkade helt okej, nackdelen är ju som ni skriver att det verkar klia en del första timmarna efter man applicerat det. Står i valet och kvalet hur jag ska göra inför denna säsong då de små krypen är på ingång!

ChristineF
2016-05-01 10:05
#13

#12 Om du vill undvika nervgift så kan du ju försöka kombinera flera giftfria alternativ som jag gör, t.ex. bärnsten och/eller bricka (tic-clip tror jag det heter) i halsbandet, b-vitamin och örtspray/schampo. Finns ju även halsband som luktar citron/örter på djuraffären. Bravecto har färre biverkningar än Frontline, men det är ju nyare också så. Våra katter kliade sig och sprang runt som om de försökte springa ifrån sig själva med frontline så vi slutade för länge sen, man undrar ju vad som hände i kroppen egentligen. Läskigt tycker jag, även om fästingsjukdomar är hemska…

Annons:
Marieangelica
2016-06-03 06:40
#14

Min lilla kille använder bärnstenshalsband.

Lena129
2016-06-07 05:48
#15

Bravecto provar jag på 3e året nu och är väldigt nöjd. Inga biverkningar och otroligt effektivt. På min vavva använder jag ingenting eftersom man måste väga minst 2 kg och det gör hon inte än. Enligt rekommendationer utomlands ska man även vara över 6 månader. Inte i Sverige. Inte en enda fästing går på henne ändå och det är lätt att se och plocka det som kryper på henne. Jag ger heller inte Bravecto till tikar som ska gå i avel eftrsom organförstoring har rapporterats utomlands. I sverige rekommenderas det. Bärnsten lär endast fungera vid torrt väder eftrsom pälsen bli statisk och det är det fästingar inte gillar.

//

Lena

Lena129
2016-06-07 05:51
#16

P.S. badar den hund som inte har Bravecto i tjärschampoo men hjälper inte mycket. Man kan ju inte bada hunden varannan dag precis.

//

Lena

Upp till toppen
Annons: