Annons:
Etikettbeteende
Läst 2304 ggr
Emelie-E
2016-02-09 18:28

Morrar och skäller

Min 5 månaders valp morrar och skäller mot människor. När han var mindre sprang han fram glad och skulle hälsa, nu är det precis tvärtom, han morrar och skäller så fort han ser eller hör en människa. Jag vet inte hur jag ska hantera det när han gör så? Jag märker tydligt, oftast iaf, att han blir rädd. Han skakar och har stenkoll på var människan är. Jag har testat att prata med honom, få honom att lyssna på mig. Testat att säga nej och även testat att berömma honom när han är tyst. Men jag tycker att det har blivit värre nu de senaste dagarna. Hur får jag honom att förstå att människorna och allt som låter inte är farligt? Kommer det gäster hem så är han glad och ska hälsa utan minsta antydan till skall. Men utomhus är det rätt hemskt för stunden.

Annons:
[linda1989]
2016-02-09 18:41
#1

Kan du avleda honom med leksak, godis när det kommer någon, alltså innan han börjar morra eller skälla? Så han fokuserar på godiset, leksaken eller vad du nu vill använda istället för människorna.

Emelie-E
2016-02-10 14:44
#2

Ska testa med det :) Vad gör jag om han hinner börja morra och skälla?

[linda1989]
2016-02-10 14:47
#3

#2 då skulle jag avleda i alla fall med extra gott godis, en boll eller något. Sen också sätta sig på en parkbänk eller något och låta folk gå förbi och sen belöna när han är tyst. Sitta en stund några gånger i veckan och låta människor och hundar gå förbi utan att han får hälsa. Säg ifrån när han morrar och skäller och belöna det tysta.

ChristineF
2016-02-11 11:04
#4

Håller med, det är viktigt att miljöträna, bara sitta på olika platser bland folk/djur och titta på håll. Belöna gott beteende och ignorera om han bli rädd, var lugn själv så ser han att du inte hetsar upp dig. Börja på långt håll och rör er närmre.
Det är rätt vanligt att valpar först är glada i att hälsa, sen kan de antingen bli frustrerade och skälla för att de vill hälsa på allt och alla, eller så känner de sig otrygga med  att matte/husse släpper fram alla främlingar.  Lösningen är den samma: vid din sida ska hunden vara trygg och ingen ska få komma dit och tvinga sig på (oavsett hur snäll den är).  Hälsa inte på människor ni inte planerat att lära känna, säg vänligt men bestämt att ni tränar på att inte hälsa. Om det är t.ex. en granne som ni kommer att träffa en del, så släpp ut kopplet så han lämnar er trygga zoon, säg "varsågod o hälsa" och låt valpen välja om han vill hälsa eller inte. Vill han inte så är det ok, "kanske nästa gång" brukar jag tänka. :-) Precis som med barn kan rädslor gå i perioder. Ibland hälsar barnet glatt och ibland står barnet bakom sin mammas ben och inte tvingar man fram främlingar dit, eller hur? Man ska heller inte förstärka rädslan med att tycka synd om eller skratta bort det, ignorera bara och var som vanligt så går det oftast över.

Upp till toppen
Annons: