Annons:
Etikettvalpar
Läst 1374 ggr
Emelie-E
2016-01-31 12:08

Lite frågor

Jag har en liten kille här hemma på 5 månader. Det jag funderar på, när slutar han räknas som valp och blir en unghund, alltså vid vilken ålder? :) Sen funderar jag på, när vet man att hunden är rumsren? Här hemma hände det en olycka inne i början på veckan och innan det var det ca 2-3 veckor sedan sist. Men jag måste ju fortfarande springa ut, nu var tredje timme iaf, men han verkar kissa allt mindre ju längre tiden går. Alltså att han inte behöver kissa lika ofta längre. Vågar man dra ut på tiden ytterligare eller ska man börja se om han kan sköta det själv helt och hållet, alltså att han får säga till när han vill ut istället för att jag ska gå ut var tredje timme? Vågar man det eller kan han vara för liten? Hur många gånger behöver ni som har vuxna hundar gå ut på en dag? Sen funderar jag på det här med mat. Han verkar konstant hungrig så därför undrar jag hur mycket mat han ska ha? Som det är nu får han en halv deciliter mat på morgon och en halv på kvällen. Är det för lite? Hoppas ni förstår mina frågor :)

Annons:
Swadika
2016-01-31 12:19
#1

Jag kan inte riktigt svara på din första fråga, jag tycker det mer beror på hunden än en viss ålder. Min första hund tyckte jag började bli unghund vid 6 månader medan min andra hund är väldigt valpig och har varit det till 1 års ålder. Han börjar bli unghund nu tycker jag vid 1 års ålder

Tycker det låter bra mot att bli rumsren. Min 1-åring kan fortfarande ibland göra något inne, men det kanske är någon gång i månaden om ens det och enbart mitt fel. Skulle säga att han blev rumsren vid 6-7 månader men då gjorde han knappt något inne. Tycker absolut du kan börja dra ut på tiden, det märks nog när han behöver gå ut, och skulle det bli oftare olyckor inne är det ju bara att gå ut oftare.

Vad äter han för mat? Det brukar stå på paketet hur mycket mat de ska ha, men går han upp i vikt som han ska så ska det inte vara någon fara :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
2016-01-31 16:30
#2

En hund är valp tills den är ett år, men blir oftast könsmogen innan dess. Tycker var tredje låter rätt lagom för en fem månaders valp, du kan ju sakta börja öka till var fjärde. Beror lite på om han är aktiv/äter/dricker eller vilar/sover, aktiv=behöver gå ut snabbare :-) Inte många valpar som säger till när de behöver, min äldsta började först vid ett-två års ålder, men blev helt rumsren vid 9mån. Går ut med mina var femte timme cirka på dagarna, men ibland oftare, på sommaren kan vi vara ute hela dagar tex. Nätterna är mellan 6-10h och då sover de. När det gäller mat är det svårt, har han lagom hull är det nog lagom med mat. Är han lite benig så öka på, kanske prova tre mål om dagen? Sen blir det ju ofta lite godis i träning och belöning med.

Upp till toppen
Annons: