Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 2225 ggr
Caesars_matte
12/31/15, 11:49 AM

Omplacering :(

Jag har kommit till en jobbig och svår insikt att jag inte är tillräckligt kunnig som hundägare för att klara av Sixten :( Med Caesar har allt varit så lätt, han är en lugn soffpotatis som har haft otroligt lätt att lära. Sixten är helt fullständigt omöjlig, kan inte lära sig nåt alls, är otroligt vaktig när det gäller mig, skäller nonstop och jag vet inte hur jag ska få slut på det hela, jag provar Caesar Millans tekniker, läser böcker, på nätet osv. Inget funkar. Det börjar nu bli ohållbart här hemma mellan alla familjemedlemmar som bara bråkar om hur han ska uppfostras osv.

Är jag världens sämsta människa som "ger upp"? Eller är det ett bra beslut, som kanske kan ge Sixten ett bättre liv hos någon kunnig hundmänniska? Jag efterfrågar just nu inte tips på hur jag ska hantera honom, utan mer input på mitt beslut. Det känns jättejobbigt och jag känner mig usel :( Men vi tog oss vatten över huvudet när vi skaffade en hund till. Speciellt en som är helt omöjlig…

Annons:
VildaVittra
12/31/15, 11:55 AM
#1

Nej, du är inte världens sämsta människa. Ibland passar man bara inte ihop som individer och då är det ju det bästa för alla inblandade att omplacera.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
12/31/15, 11:56 AM
#2

Har du provat CM är det inte så konstigt (skit!)

Du kan inte ta hjlp av en duktig hundtränare?
Jag trr inte att hunden är omöjligt, bara att ni inte kommit på rätt "Knep" ännu. hur gammal är han?

Men nej du är definitivt inte dålig hundägare! Tänk inte så!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mia-67]
12/31/15, 11:57 AM
#3

Jag tycker inte du är "världens sämsta människa". Du har försökt med alla medel, du har gjort det bästa du kan. ibland når man bara inte fram till de fyrbenta. Ta god tid på dig när du söker ett nytt hem åt Sixten, så du vet att han hamnar på rätt ställe.
Lycka till med vad du/ni än beslutar och gott nytt år!

Swadika
12/31/15, 11:59 AM
#4

Hur gammal är Sixten? Om han fortfarande är unghund så kan det också vara en anledning och kan växa bort. Kanske kan testa med någon annan träningsmetod, skulle kolla in positiv förstärkning. Det som passar den ena hunden behöver inte passa den andra (får träna mina två hundar helt olika)

Men nej du är ingen hemsk person, jag är nog en av få personer som inte tycker det är hemskt att omplacera djur. Om du känner att du inte kan ge honom det han behöver, du har testat allt du kan och att han får det bättre hos någon annan så tycker jag att du kan omplacera honom. Det blir inte bättre av att man inte tycker om varandra :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Caesars_matte
12/31/15, 12:01 PM
#5

Jag tycker personligen inte att CM är skit, han gör mycket bra. Men det behöver vi inte diskutera tror jag ;)

Saken är att det, i sanningens namn, är så satans dyrt med hundtränare. Och hur vet man att den personen är duktig?

Sixten fyllde ett år precis. Jag jämför med Caesar, som aldrig skapat problem, lite skällig emellanåt, men i övrigt en toppenhund. Sixten är aggressiv mot andra hundar och även människor, skäller mycket aggressivt mot allt och alla (nu senast skrämde han livet ur alla i väntrummet hos veterinären och jag skämde som f*n). Han är även aggressiv mot min man och min dotter, därav att jag menar att han är vaktig. Har provat så som jag gjorde med Caesar när han höll på så och slutade ganska omgående, men det fungerar inte på Sixten.

Michiis
12/31/15, 12:05 PM
#6

Vad är Sixten för ras och hur gammal? :) 
Jag tycker det låter starkt av dig att erkänna att ni inte klarar av han.
Dock tror jag inte du ska in snöa dig för mycket på Caesar Millans tekniker.  
Det jag tänker först låter som han behöver kanske mer aktivering? 
Att han vaktar dig tycker jag du absolut inte ska tillåta, visa att du kan klara dig själv det är inte hans uppgift och då ska du absolut inte bestraffa hans beteende utan bara vara lugn och bestämd, säg åt han gå undan tex gå till sin plats/bädd och vara mycket konsekvent.
Att han skäller mycket kan ju vara många olika orsaker men skäller han när någon kommer så är det att han larmar/varnar , alltså ett helt naturligt hundbeteende.

// Michis

Annons:
Caesars_matte
12/31/15, 12:05 PM
#7

Tack ni andra för input! Jag tycker om honom, men har mycket svårt att hantera honom. Vi har provat hundkurs, vardagslydnad, gick inte, han bara skällde galet och vilt på alla andra hundar så jag fick skämmas. Sen frös han och ville inte göra något alls. Försökte träna hemma, men det fastnar liksom inte i hans hjärna. Verkar nästan som om han har ADHD. Han kan knappt sitt, och när han sitter så "svävar" han, pipgnäller och vibrerar och är inte stilla alls. Om min man reser sig ur soffan, för att som nu nyss, bara servera sig lite kaffe, så flyger han upp, morrar och skäller och vill attackera min man :( och det går inte att få stopp på honom. Det är främst det som är det svåra, och som gör att jag känner mig som en dålig hundägare :(

Namiko
12/31/15, 12:34 PM
#8

Alla hundar passar inte alla ägare. Jag har själv omplacerat en hund efter att ha kämpat i två år med att få det att funka och en del av mig önskar att jag gjort det tidigare för både min och hundens skull. Vi hade helt enkelt inte rätt kemi och det gick ut över träningen som helt enkelt inte blev av alls vilket gjorde honom 7 resor värre och det hela sög all glädje ur hundägandet för mig. Man är inte en dålig hundägare för att man omplacerar en hund och "ger upp". Man är en bra hundägare som tänker på hundens bästa och gör vad man kan för att hitta rätt hem till en hund som kan få det bättre hos någon annan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sophiemadeleine
12/31/15, 3:57 PM
#9

Oj, vad jobbigt :-( Lite svårt att säga vad som är rätt eller fel i frågan, det tror jag att bara att ni i familjen kan känna. Men man måste ju känna ett självförtroende och positivt tänkande i all hundträning, för tror man inte på sig själv kommer inte hunden att göra det heller (Har för mig att du berättat att ni kan vara lite inkonsekvent :-) Men ska också säga att jag förstår precis hur du känner, för att jag har varit lite i samma sits när jag fick hem min lillkille, då 3 år. Han var lite av ett vrak, ängslig och rädd, både för människor och hundar. Han hamnade nästan i psykos om främmande kom, totalt okontaktbar och skällde nonstop. Stannade jag till en sväng under promenad, så fick han ångest och andades i kluckande "ångestljud". Samma i bilen, om den stannade :-( Antagligen berodde det på att han blivit lämnad i bur långa perioder) Han hade ju haft det dåligt hos förra ägaren, och troligen mest använts till avel.. Mager som ett skrov, katastrofala tänder, tappad päls, absolut inga muskler :-( Jag var väldigt nära att ge upp ett tag i början, men tog mig samman efter lite peppning, tack vare min mamma! :-) Började träna mycket lydnad utomhus, i lugn och ro. Med resultaten kom självförtroendet tillbaks, och allt vändes till positivt därefter. Är man bara lugn, trygg, konsekvent självsäker (auktoritär) brukar ju det mesta funka :-) Är så otroligt glad idag, att jag inte gav upp, även fast det kändes helt omöjligt och jättejobbigt. Idag, 3 år senare är Dior min drömhund, så cool, lugn, lydig och harmonisk i precis allt :-) Kan verkligen inte tänka mig ett liv utan honom, och att jag faktiskt satte ut en intressekoll på honom känns helt overkligt! Men ibland kan det finnas bättre alternativ för vissa situationer, och jag tycker absolut inte att du är hemsk om du tar beslutet att omplacera honom! Det kan ju bli jättebra det med :-)

Medarbetare på Chihuahua

Caesars_matte
12/31/15, 4:37 PM
#10

Halloj!

#9: jag är nog den som är mest konsekvent i denna familj. Min man och kvarvarande dotter är katastrofala, och då blir allt så mycket mer komplicerat :( Vore jag själv skulle jag behålla honom, trots att han är hopplös, men iom att han är aggressiv mot min man och dotter så blir situationen kaotisk flera gånger per dag och det är inte roligt. Du är inte sugen på ett till vrak, sophiemadeleine? Fast nä, han är inte ett vrak, han mår fysiskt väldigt bra, hur det ser ut på hjärnkontoret är desto svårare att veta…

Vi ska ta det en vända till, stora dottern har ju flyttat hemifrån, men får inte ha hund i 2:a handslägenheten där hon bor just nu. Men kan hennes boendesituation lösas så kanske han kan flytta hem till henne. Han försvinner inte från ena dagen till den andra iaf. Jag vill vara tusen % säker på att han kommer till rätt person.

ChristineF
1/1/16, 12:04 PM
#11

Rekommenderar varmt att du söker upp en hundtränare med utbildningen problemhundskonsult och hundpsykolog som arbetar positivt, gärna med klicker. Aggression kan i många fall vara rädsla och dåligt självförtroende. Hunden försöker skrämma bort allt som den tycker är otäckt. Samla pengar och köp ett par timmar privat träning med hundtränaren. Om det fortfarande känns omöjligt så har nu kanske helt enkelt inte kemi och det är inget fel med det. Men som Swadika skriver så kan hundar ha helt olika hjärnor som kräver olika metoder. Jag har fått superbra hjälp hos Hundreda.se av Emma Hammar. Hon har gjort det möjligt för mig att vistas bland andra hundar med Chica som innan låste sig totalt. Lycka till och uppdatera gärna!

sophiemadeleine
1/12/16, 10:39 PM
#12

Tänker ofta på er, hur har det gått? Och förstår att det måste vara väldigt svårt i en familj att träna, när inte alla är konsekventa i hanteringen. Det krävs ju ett teamwork från hela familjen om det ska fungera bra. Min känsla är att det bästa kanske vore om han fick vara själv ett tag, och tränas av någon som är mycket lugn men bestämd, som kan lägga ner mycket tid på att få honom stabil och trygg i sig själv och sin plats. Lite som en "nystart" :-) Ibland kan det nog till och med vara en fördel. Har ni funderat på att lämna honom på t.ex foder hos någon som kanske skulle uppskatta ett litet projekt? :-) Fast förstår att det kanske är svårt att hitta någon som man kan lita på.. Ni känner inte till någon som kanske skulle vara intresserad? Vart finns ni? Hade kanske kunnat hjälpa er med träning om det inte är för långt bort . Och hade jag planerat för en hund till just nu, så hade jag nog kunnat ta över honom, tycker han är så fin! :-) Men tror det måste vänta lite tyvärr, med en till hund. Men jag funderar på det! :-) Hursomhelst så hoppas jag det blir bra, och att ni kan komma fram till en lösning som blir bäst för alla, det tror jag ni kommer göra!

Medarbetare på Chihuahua

Caesars_matte
1/13/16, 2:59 PM
#13

Hej! @sophiemadeleine Tack för ditt engagemang! Just nu provbor han hos sina toppenfantastiska dagisfröknar. De går ju på dagis när jag jobbat natt, och jag träffade dem och vi pratade igenom allt. De utvärderar honom och tar reda på vem han är, och ska hjälpa mig att omplacera honom då de känner massor med folk inom hundsvängen. Han är som en helt annan hund redan, leker med deras katter (vår är ju en knasboll iofs) och trivs med de andra hundarna, som ju är hans dagiskompisar. Håll tummarna för att detta funkar och att han får komma till rätt person som kan hantera honom. De tänkte att han kanske trots allt har ADHD, då han har svårt att vara stilla och har svårt att lära sig saker.

Jag håller er uppdaterade!

Annons:
ChristineF
1/13/16, 8:19 PM
#14

#13 Lycka till med att hitta ett passande hem åt honom! :-) ❤

sophiemadeleine
1/14/16, 4:51 AM
#15

Åh, det låter ju toppen, vad skönt att höra! :-) Jag tycker att det är ett jättebra och klokt beslut, och antar att det måste kännas som en stor lättnad att få hjälp av era duktiga dagisfröknar, så tryggt både för er och Sixten! Håller tummarna, det kommer nog bli jättebra! :-)

Medarbetare på Chihuahua

Caesars_matte
1/15/16, 6:19 PM
#16

Kan idag berätta att en enorm sten fallit från mitt hjärta. Sixten är adopterad av sina dagisfröknar och ingen är lyckligare än jag! Han är helt förändrad redan. Han behövde en annan flock, andra flockledare och annan typ av stimulering.

Det känns i hjärtat att han behöver flytta, men det här är det bästa för honom.

VildaVittra
1/15/16, 6:29 PM
#17

Men så skönt! Då vet du ju vem det är som han bor hos och ungefär hur hans liv kommer att se ut. 👍

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ChristineF
1/15/16, 7:21 PM
#18

#16 Så kan det vara ibland, skönt att höra att det löste sig så bra! ❤

Caesars_matte
1/15/16, 9:13 PM
#19

Jag är så oändligt lättad att han hamnar hos personer som verkligen är rätt för honom!

sophiemadeleine
1/16/16, 12:50 AM
#20

Åh, vad skönt att höra! :-) Kunde nog inte blivit bättre låter det som, och ni får ju säkert hälsa på honom när ni vill också! :-) Kramar till er :-)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Caesars_matte
1/16/16, 3:54 PM
#21

Det kommer vi göra i framtiden, nu ska han få landa helt i sin nya flock först. De är verkligen toppentjejer!

Upp till toppen
Annons: