Annons:
Etikettallmänt
Läst 2351 ggr
Pigges mam
11/7/15, 12:25 AM

Dålig andedräkt

Hej! Borstar ni tänderna på era vovvar? Hur ofta i så fall och har ni några knep?

Annons:
ChristineF
11/7/15, 11:07 AM
#1

Hej! Ja, försöker borsta varje dag för tandsten bildas fort. Har haft tandlossning på min ena tik och vill inte att det ska bli igen. Hon hade vita tänder, tandsten och tandköttsproblem syns inte alltid. Ett tips är att kolla hos veterinär först så det inte redan är problem. Om det är det så åtgärda, tex ta tandsten och sen kan man börja om hemma med tandborstning. :-) Jag använder bebistandborste och hundtandkräm. Börja med att dra lite på framtänderna och beröm, ge godis. Nästa gång lite längre in osv.. Efter ett antal ggr så kan man borsta alla tänder. Färskfoder, barf och tuggben är bra också :-)

Pigges mam
11/8/15, 12:41 AM
#2

Tack för tips! Hur går det till när veterinären tar bort tandsten? Går det att göra det i vaket tillstånd? Vet att de var tvungna att söva min svägerskas katt. Tror att det gick på närmare 5000…

sophiemadeleine
11/8/15, 4:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tandstensborttagning (med ultraljud) går till som så att man lämnar in hunden hos veterinären, och ev får man vara med när de kollar hjärta och lungor innan sövningen, det fick jag :-) De tar därefter hand om hunden och söver den. Har man en mycket orolig hund får man säkert vara med vid sövningen om man frågar. Dock tyckte jag det kändes bra, och min Dior var så lugn så jag lät dom göra sitt i lugn och ro. Var väldigt orolig inombords över sövningen dock, det innebär ju alltid en risk. Men dom sa att han hade så bra och starkt hjärta så dom tyckte inte att jag behövde vara orolig, vilket var så skönt att veta! :-) Det tar ungefär 3-4timmar totalt, både sövningen och uppvaket tar ju sin lilla tid det med. Till mig ringde dom och gav mig en tid för upphämtning, samt berättade att allt gått bra :-) Hunden är ju lite "groggy" efteråt, såklart. Man får hålla lite extra uppsikt. Tänderna blir verkligen jättefina när allt är klart, och då är det viktigt att man håller efter med tandbortsningen som ChristineF beskriver :-) På så sätt kommer tandstensbildningen gå mycket mycket långsammare, för det ultimata är ju att man inte ska behöva söva sin hund mer än absolut nödvändigt förståss. Enligt min veterinär är det svårt att komma ifrån tandsten helt hur noga man än är, men tandbortsningen gör verkligen enorm skillnad! Jag tog tandsten på min i våras, och änsålänge kan jag inte se någon plack alls :-) Angående kostnaden så verkar det skilja väldigt mycket beroende på vart man bor tyvärr! Jag bor i Ljusdal, och för mig kostade det endast lite drygt 1.600kr på Evidensia's klinik. Lycka till!

Medarbetare på Chihuahua

bitte35
11/8/15, 11:08 AM
#4

Hej

Vi tog över Pepe från svärdottern när han var c:a 3,5 år, nu är han snart 5. Då  hade han en del tandsten o veterinär avlägsnade för 1100:- (i Vimmerby) och efter det borstar vi tänderna nästan varje kväll. Han har lärt sig att när vi sätter på kvällskaffet är det dags. Då dansar han runt o vill ut på toaletten o borsta tänderna. Han avskyr själva tandborstningen, men vet att han får godis efteråt. Han får typ Dentastix, godis i en kong,  eller nåt annat som är bra för tänderna/andedräkten.  Än så länge syns ingen tandsten och andedräkten är helt ok.  Vi använder babytandborste och hundtandkräm.  Har en video när han dansar runt, men kunde tyvärr inte lägga upp den.

ChristineF
11/8/15, 8:16 PM
#5

#2 Du har fått två bra svar och prisexempel ovan :-) Om man behöver dra tänder eller ta röntgenbilder för att se fickor/hål/sprickor/lösa tänder kan det bli dyrare, kan nog vara det katten behövde?

Pigges mam
11/9/15, 9:09 AM
#6

Tack för bra svar! Ska kolla upp vad det kostar hos oss för hon luktar verkligen inte gott. Det ser ganska fint ut, men det sitter lite svart längst upp på hörntänderna. Är det tandsten? Ser inte ut som på oss människor. Det kan ha varit bägge katterna när jag tänker efter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: