Annons:
Etikettlek-träning
Läst 2537 ggr
sophiemadeleine
11/1/15, 11:18 PM

Månadens trick - November+December

Månadens trick är att hunden ska bära något i munnen på valfritt sätt, och gärna behålla föremålet en liten stund i munnen under ögonkontakt. Det kan vara allt ifrån ett tuggben till ett litet apportblock :-) Om hunden redan kan det så kan man t.ex utveckla tricket genom att hunden bär föremålet under rörelse (t.ex fot), släpper-tar upp på kommando osv. Tanken är att vi i denna tråd ska kunna följa varandras träning under hela månaden med bilder och videoklipp. Peppa varandra, ge tips och be om råd. Börja gärna med att presentera din vavva (eller vavvor om du känner att du hinner fler), vad den kan nu och berätta vad målet är. Hoppas alla som vill känner att ni kan vara med, fråga gärna om det är något ni undrar! :-)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
sophiemadeleine
11/3/15, 6:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dior och jag kommer träna på att han ska behålla ett föremål i munnen utan att släppa det direkt, vilket kan komma att bli en utmaning då det var rätt klurigt att få honom vilja ha något i munnen överhuvudtaget (som inte var ätbart) ;-P Målet jag har är att han ska behålla föremålet i munnen tills jag säger att det räcker :-) Vi får se hur det går :-D

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
11/5/15, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag ska försöka med båda mina att hålla föremål, så får vi se vem som nappar på det, hihi! :-)
Chica som fyller 6 år i mars och Signe som fyller 2 år i februari.

sophiemadeleine
11/6/15, 7:18 AM
#3

Vad spännande :-D Känner verkligen att det kan gå lite hursomhelst för mig haha, Dior som knappt är intresserad av att ha tuggben i munnen! Han är ju så pluttig och har sån liten mun dessutom. Men jaa, vad är det man säger, friskt vågat hälften vunnet :'-P

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
11/6/15, 11:45 AM
#4

#3 haha äh, kul med utmaningar ibland! :-D

sophiemadeleine
11/13/15, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dior bär ju aldrig något i munnen i princip, inte ens leksaker och tycker det är jättekonstigt att man ber honom om det! :-) Att ens få honom att ha något i munnen överhuvudtaget är en bedrift i sig känner jag :-D Han är ju en pytteplutt så kanske inte så konstigt :-P

Medarbetare på Chihuahua

sophiemadeleine
11/13/15, 4:59 PM
#6

Eftersom Dior kan ordet "vänta", så kommer jag strax koppla in det i träningen så att han inte släpper direkt :-) Förhoppningsvis kommer det funka :-D

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
ChristineF
11/13/15, 6:18 PM
#7

#6 åh bra start!! :-)

sophiemadeleine
11/14/15, 3:32 AM
#8

Hihi tack! Han är ju väldigt snabb på att släppa, men vi jobbar på det och hoppas på det bästa :-'P

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
11/19/15, 9:16 AM
#9

Funderar på om vi ska förlänga detta trick så det gäller november och december. Vad tycker du? Då kanske fler hinner haka på :-) jag ligger lite efter också pga plugg :-P

sophiemadeleine
11/19/15, 6:46 PM
#10

Ja men det kör vi på! :-) Hoppas fler hakar på också :-D

Medarbetare på Chihuahua

Marieangelica
11/24/15, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Neo tycker om att bära saker i munnen men oftast spontant eller med kommandot " ta med den " så nästa steg är att förtydliga kommandot och förenkla ordet till "bär" eller liknande. Något förslag på vad man kan kalla kommandot? :) Måste även träna in ett "slutkommandot" så som tack eller liknande när han ska släppa föremålet. :) Kul trix!

Marieangelica
11/24/15, 9:59 PM
#12

Bajspåsen går lika bra haha. Ibland hinner jag knappt knyta den innan han försöker roffa åt sig den.😂

ChristineF
11/24/15, 11:26 PM
#13

#11 #12 Haha, vad söt och vad roligt att ni är med! 🙂
Jag kommer nog använda "håll" eller bara ge den och säga "vänta", de förstår det ordet i alla lägen annars. Har använt det på ena tiken när hon haft ben/leksak i munnen spontant och jag velat fota, funkat bra. 😛Får se hur det blir!
Som slutkommando blir det "släpp/loss" och sen belöning. Efter träningen är helt över ger jag alltid frikommandot: "då går vi!"

Annons:
Marieangelica
11/26/15, 6:17 AM
#14

Det låter som bra kommandon! Håll gillar jag bättre än bär. 🙂 Och som du säger, vänta kan man använda till allt. Nu blir det träna träna träääna haha. 🙂

sophiemadeleine
11/26/15, 7:38 PM
#15

#11 Men åhh vad söt! Och vad kul att du hänger på :-D Din vovve verkar verkligen ha "bär-lust", supergulligt verkligen! Tror inte det kommer bli några problem att få honom att bära även på kommando :-) Koppla somsagt in "vänta" och sen godis direkt och beröm! Kort stund i början, sen utöka successivt :-) Vad spännande, och lycka till :-D

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
11/26/15, 10:47 PM
#16

Första passet i apport med Chica - över förväntan! :-) Tränat lite mer med Signe, men hon har hittills varit lite för ivrig och gör allt hon kan på en gång, hihi. Hon duttar på pinnen iaf, det kommer nog snart!

sophiemadeleine
11/27/15, 2:39 AM
#17

#16 Fina Chica! Ni är duktiga som vanligt :-D

Medarbetare på Chihuahua

Marieangelica
11/27/15, 6:20 AM
#18

#15 Tack! :) Kommer nog en film så småningom. 

#16 Ser jättebra ut! :D

sophiemadeleine
12/1/15, 4:13 AM
#19

Igår bar/ drog Dior i ett kamerasnöre på en gammal kamera i några sekunder med lite peppning! Glad matte :-D för att vara Dior och ha något i munnen som inte är mat.. så var det stort :-P Notera hur han "tänker till" emellanåt :-P haha :'-D Passade på att träna lite i bilen, gjorde det mest till en kul grej :-) Snart sitter det nog!

Medarbetare på Chihuahua

Marieangelica
12/1/15, 6:24 AM
#20

Såå söt! Och duktig! Ni är på god väg. :)

Annons:
sophiemadeleine
12/29/15, 7:35 AM
#21

Sisådär! :-) Femöringen trillade ner relativt snabbt förut, och Dior bär nu vilket föremål somhelst, tills jag ber honom att släppa :-) Är väldigt nöjd med hans fokus 😍👍🏼

Medarbetare på Chihuahua

sophiemadeleine
12/29/15, 7:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

.. Och en liten bonus-bild! :-) Tricket kan ju också vara roligt att använda sig av vid t.ex fotograferingar! Här visar Dior preciis hur charmig han är :'P

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
12/29/15, 5:12 PM
#23

Snyggt! Kul att få användning av tricket med, sött! :-)

Marieangelica
12/29/15, 8:10 PM
#24

Lilla charmtrollet! 🌺 :-)

sophiemadeleine
12/29/15, 11:12 PM
#25

#23 #24 Tack! :-D

Medarbetare på Chihuahua

Marieangelica
1/3/16, 4:43 PM
#26

Nu har jag äntligen tagit tag i månadens trick, blev en del annan träning innan men bättre sent än aldrig, right? ;-) I första träningspasset har vi fokuserat på att greppa föremålet. Nu ska vi jobba på att hålla kvar och sedan lägga in röstkommandot "bär" och slutligen slutkommando. :-)

sophiemadeleine
1/3/16, 5:48 PM
#27

#26 Vad kul, och bra jobbat! :-D Han är så himla söt också :-D

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Marieangelica
1/3/16, 6:30 PM
#28

#27 Tack! :-D

sophiemadeleine
1/3/16, 10:10 PM
#29

#28 Neo är faktiskt det sötaste korthåret jag sett! Brukar alltid föredra de långhåriga, men han är verkligen jättefin! :-)

Medarbetare på Chihuahua

Marieangelica
1/4/16, 6:48 AM
#30

#29 Va gulligt sagt, tack! :-D

ChristineF
1/5/16, 11:02 AM
#31

#26 Vad duktig och söt! :-) Ett tips är att försöka klicka lite tidigare, för som det låter nu kommer klicket när han är på gång att släppa pennan. Men kan ju vara ljudet som är försenat också! :-)

ChristineF
1/5/16, 11:07 AM
#32

Jag har siktat in mig på att träna Chica i detta trick eftersom hon tycker det är så kul! Signe har så mycket annat just nu. Har varit lite seg med träningen så avvaktar med nästa trick, om någon annan vill starta ett trick för januari så är det såklart helt ok! :-) Just nu kämpar vi med att hon ska vilja hålla pinnen längre tid, jag håller pinnen med handen och hon greppar, jag håller kvar handen för att hon inte ska koppla ihop min hand med att släppa föremålet fort sen när jag ska ta det.

Marieangelica
1/5/16, 3:42 PM
#33

#31 Tack! :-) tror det är lite både och faktiskt. ;-) jag har testat förskjuta klicket så lång stund som det är möjligt (utan att det blir i samband med släpandet) för att försöka förlänga greppandet men kan leda till att jag belönar släpandet istället för greppandet. 😅 hur har ni, ChristineF och Sophiemadeleine gjort för att förlänga greppandet? :-)

ChristineF
1/5/16, 4:22 PM
#34

#33 Okej, förstår hur du tänker! :-) Gränsen är ju så hårfin med klicker, hihi.
Jag har också lite problem med att förlänga greppandet. Fick tips på facebook om att det är bättre att hålla handen kvar och ser på klipp med hundar som tränas inför lydnad att ägarna gör så. Detta för att få ett fast gripande utan att hunden släpper föremålet så fort man kommer nära med handen för att få godis eller ge upp föremålet till husse/matte. Känns dock som att hon håller längre tid om jag ger henne pinnen än om jag håller kvar handen och låter henne greppa. Försöker förlänga och vänta med klicket, men hon är snabb bort.. :P Tar gärna emot tips jag också och om någon hittar en bra video så lägg gärna in den här i tråden! 🙂

Annons:
sophiemadeleine
1/9/16, 9:45 PM
#35

#33 #34 Har ni provat att ge kommandot "vänta"? :-) Så gjorde jag, alltså gav kommandot, sen belöning. Upprepade, och lät honom vänta successivt lite längre varje gång innan han fick belöning. Till slut så förstod han att jag ville att han skulle bära föremålet utan att släppa, och att det var uppgiften :-D

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
1/10/16, 3:00 PM
#36

#35 Ja jag brukar alltid använda vänta-kommandot i olika situationer, men hinner knappt säga hela ordet innan hon släpper. Men vi jobbar på! ;-)

Marieangelica
1/11/16, 6:38 AM
#37

#35 Har testat några gånger men då oftast kommer han av sig när han får vänta- kommandot och blir förvirrad. Tror att jag måste jobba ännu mer med att lära in håll innan jag lägger på vänta isåfall :-) Läste om tricket i Tricks av Anita Axelsson där det står:

Vi håller på att testa att Neo ska lägga föremålet i min hand innan han får godisen och att jag då förlänger hållandet genom att ge honom handen senare och senare. :-)

sophiemadeleine
1/11/16, 5:21 PM
#38

#37 Vad spännande! Det kommer nog gå jättebra :-)

Medarbetare på Chihuahua

Upp till toppen
Annons: