Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 2963 ggr
lovechivas
10/15/15, 7:49 PM

Att äga chihuahua?

Hej! Är en relativt aktiv tjej på 20 år som funderar på att skaffa Chiwawa framöver tillsammans med min sambo.

Undrar
Hur lätt denna ras är att ensamhetsträna?
Göra rumsren?
Om de orkar hänga med ut på joggingturer?
Hur följsamma d är om de går lösa?

tacksam för svar

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Annons:
ChristineF
10/16/15, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Om du köper från en bra kennel med sunda hundar så är de som de flesta hundar: individuella, men mycket formbara! ;-) Ensamhet är inga problem för mina två, båda är tränade sen valpålder. Börja med en mysigt inredd valphage och låt valpen vara där ibland så den vänjer sig att inte vara i hälarna jämt. Senare börjar man den klassiska ensamhetsträningen: öppna/stänga dörren, slänga sopor, tvättstugan osv.. Långsamt fram! Gulla/hälsa inte direkt när du kommer hem, låtsas som du aldrig gått. Rumsrenhet är som med alla hundar det med, ut ofta och gör rent noga inne. Ha koll så valpen inte smiter undan, valphage eller grindar till rum kan hjälpa. Beröm när valpen gör ute. När de är helt rumsrena kan variera från 3mån-1år typ, men vanligare är väl runt halvåret. Vet många som joggar med sina vavvor, kika in i facebookgruppen aktiv chihuahua. Inga problem så länge hunden är frisk med bra knän. Dessa kollar man vid 1år, PL undersökning. Kolla valpens släkt o stamtavlan för att öka chanserna för en frisk hund :-) Min äldsta tik går ofta lös, går fot vid människomöten i spåret och springer inom synhåll mellan. Vid hundmöten och nära trafik kopplar jag. Min nya tik har jag inte haft då länge så vi tränar mycket inkallning så hoppas jag hon blir likadan. Båda mina är iaf väldigt aktiva ute och soffpotatisar inne. Vi brukar gå en mil och sen vill de träna/leka innan vila/mys. Bästa rasen, liten och tuff! Glöm inte miljöträna valpen för en världsvan och trygg hund i olika miljöer och med folk/djur.

lovechivas
10/17/15, 1:09 PM
#2

Jätte bra skriver och tack! 
Har en nära vän med denna ras, dock är de inte så aktiva i träning  gällande aktivitet osv så kul att få reda på mer! Bra tips även gällande ensamhetsträningen :)

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

ChristineF
10/17/15, 1:43 PM
#3

#2 Så lite så, kul att fler är intresserade av aktiv chi! Det är just det är som så bra med rasen, man måste inte hänga på brukshundsklubben för att hunden ska gå att ha i möblerade rum utan de nöjer sig med vardagslydnad och promenad, men om man vill så brukar de tycka att det är skitroligt! Sen är de ju rätt olika vad de tycker om eftersom de är sällskapshundar, vissa är inriktade på nosarbete och andra freestyle. Börjar man i tid så kan man påverka valpens intresse för det man själv tycker är roligt :-)

lovechivas
10/17/15, 2:53 PM
#4

Ja de verkar så enkla! Och just därför att många har dem till ingenting undrar jag om de går att ha med på saker, om de orkar och vill!🙂

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Upp till toppen
Annons: