Annons:
Etikettlek-träning
Läst 2569 ggr
ChristineF
2015-08-31 15:19

Månadens trick - September

Månadens trick denna månad är att lära hunden ge dig sin/sina tassar. Exempel på tricks: tass, andra tassen, high five, give me ten, lägga tass på din fot, vinka med en eller två tassar. Om hunden kan ett trick redan så berätta gärna hur du tänkt utveckla det, det kan vara så lite som att ge tassen/tassarna lite högre/tydligare. Tanken är att vi i denna tråd ska kunna följa varandras träning under hela månaden med bilder och videoklipp. Peppa varandra, ge tips och be om råd. Börja gärna med att presentera din vavva (eller vavvor om du känner att du hinner fler), vad den kan nu och berätta vad målet är. Hoppas alla som vill känner att ni kan vara med, fråga gärna om det är något ni undrar! :-)

Annons:
ChristineF
2015-08-31 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här är Signe, hon har bara bott här i ca tre veckor och kan mest vardagslydnad hittills. Jag tänkte lära henne tass, så får vi se hur det går och om vi hinner något mer. :-)

sophiemadeleine
2015-08-31 21:41
#2

Vad spännande! Väljer att utveckla "vinka" med Dior, genom att kombinera det med "sitt vackert" samtidigt! :-) Får bli en filmsnutt på det sen!

Medarbetare på Chihuahua

meilin
2015-09-02 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Åh, så kul! Ninja kan ju redan "tass", så jag väljer att lära in "höger och vänster". Har testat tidigare, men då gav jag upp, haha! Så får väl se till att fixa det nu! :)

sophiemadeleine
2015-09-02 21:44
#4

#3 Det kommer nog gå bra! :-) När jag lärde Dior höger och vänster-vinkningar så gav jag kommando, och höll höger eller vänster hand lite nära tassen jag ville ha i början, och ganska fort snappade han upp att det var den andra tassen jag ville ha:-) Själva kommandot kopplade han snabbt eftersom jag sa det redan från början vid inlärningen! Ska bli spännande att se hur det går, lycka till :-D

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2015-09-03 09:00
#5

#2 och #3 Vad roligt! Ser fram emot att följa er och se slutresultatet oavsett hur det går :-)

meilin
2015-09-03 20:06
#6

Hahaha, har upptäckt att Ninja är extremt "högertassad"! Gör allt med den, och är nog inte ens medveten om att hon har en till framtass! 😀 Det här kommer verkligen bli en utmaning!

Annons:
ChristineF
2015-09-03 22:29
#7

#6 Haha!! En utmaning :-D

ChristineF
2015-09-08 13:24
#8

Hur går det för er?
Jag började med att försöka lura henne att ta tassen på min hand genom att gömma en godis i handen, men hon slickar lite och sedan söker hon ögonkontakt, vilket är fint på sitt sätt, men då fick jag byta taktik! :-) Jag har nu börjat peta (nästan lyfta) på baksidan av hennes högra tass och minsta rörelse i benet så klickar jag. Jag tror hon har börjat förstå vad jag är ute efter. Ska se om jag kan få en film på det snart.

ChristineF
2015-09-08 17:33
#9

Woho! Det går framåt, nu ska vi få in kommandot och snygga till tricket då hon inte lyfter sig upp med tassen utan ger den fint. Sen behöver nog både Signe och Chica träna på att ge tass utan att alltid få godis direkt :-)

sophiemadeleine
2015-09-08 22:20
#10

Vad duktig ni är :-D Här är Dior's början till vinka under sitt vackert :-) Han blev lite ivrig i sitt vinkande här i inlärningen, så kopplade in "vänta" :-)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2015-09-08 22:23
#11

#10 Tack, detsamma! Jättegulligt trick :-)

sophiemadeleine
2015-09-08 22:48
#12

#11 Hihi, ja det ser bra roligt ut :-) Här kommer ett klipp från idag, där han är mer säker på vad han ska göra :-) Sättet jag kopplade ihop tricken på var att helt enkelt göra en vinkande rörelse med min egen hand när han satt vackert :-) Han började vinka ganska fort, så har jobbat lite på att han ska ta det lugnare :-P Han kunde båda tricken sen innan, men ibland kan det vara klurigt att kombinera ihop det! :-) (Och ja, jag måste verkligen lära mig att hålla telefonen åt rätt håll när jag filmar) :'-P

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2015-09-08 23:04
#13

Fint! :-)

Annons:
Bluebelle
2015-09-10 13:08
#14

Vad Dior verkar intelligent! Som att han verkligen förstår. Min egen vavva är snabblärd men svårtmotiverad och beroende av godis som belöning men ibland duger inte ens det :/ Uppfödaren tyckte att han var så himla lovande för rallylydnad bl.a. men han verkar inte tycka det är så skoj helt enkelt med tricks. Han gör dem, men viftar inte på svansen ens, får vara glad om svansen är uppe. Han är lättare att motivera när andra hundar är i närheten förmodligen för att då blir det ju konkurrens om godiset. När han är själv är han rätt kattig av sig. Som sagt är han snabblärd så potentialen finns men han verkar inte överförtjust i fenomenet "jobba" för godiset. Nosa upp gömt godis är jättekul men att prestera är sådär, kanske helt okej men inte mer än så. Han kan i alla fall sitt, ligg, tass, andra tassen(men den sträcker han inte fram ordentligt utan mer lyfter upp den lite sött) och kryp har han precis lärt sig. Nästa blir rulla runt alt. spela död. Måste bara hitta tillräckligt gott godis :)

sophiemadeleine
2015-09-10 15:52
#15

#14 Tack, vad kul att du tycker det :-D Han är väldigt klurig och smart, och verkligen älskar att göra rätt :-) Han förstår en hel del ord och vad de innebär, så skulle absolut säga att han är en förståndig kille! :-) Oh jag förstår att det måste vara svårt i det fallet, motivationen är ju nyckeln :-) Jag använder mig av små minitärningar av leverpastej, vilket han typ skulle springa till månen och tillbaks för ;-D ungefär, han verkligen avgudar leverpastej :-P Har du provat det? Även kyckling är en favorit om man är ute efter ett hälsosammare alternativ, dock smular det ju en del så vi håller oss mestadels till leverpastejen vid träning. Handlar om så små mängder :-) Dior är en väldigt lugn hund i allt, hemma som borta, han gör knappt ett ljud ifrån sig. Men när vi lydnadstränar, trixar eller leker så är han väldigt "med" vilket är himla kul :-) Efter promenaderna brukar jag låta honom springa till bron, säger "vänta" och gömmer mig därefter på gården någonstans, ofta har det blivit mörkt. Visslar till varpå han rusar runt som en tok och letar :-D Så himla sött, och när han hittar en blir han jätteglad och rusar till lite extra :-P Kul att din tjej är lättlärd! jag tror också på att hitta det ultimata godiset som "morot", men även att försöka hitta något hon tycker är extra kul att göra, som du sedan kan belöna och på så sätt få igång hennes motivation genom :-) Vore superkul om du ville vara med i denna tråden, det är ju ett jättebra mål om något, att försöka få henne att tycka det är roligt att "göra rätt" och trixa :-)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2015-09-10 18:24
#16

#14 Min andra tik Chica har utvecklats från att tycka att det var läskigt och krävande att träna (hon skakade och var mkt underlägsen), till att tycka det var helt okej (kanske som din kille?) till att nu älska det och viftar ivrigt på svansen när hon förstår att det är dags! :-)
Jag kan varmt rekommendera klickerträning och om han presterar bra bland andra hundar är ju att gå roliga kurser en utmärkt start! Börja simpelt med lekar som han inte kan göra fel i, t.ex. hundra saker man kan göra med en låda. Då klickar och belönar man all kontakt med en låda eller annat föremål, allt från lukta till hoppa upp på och kraffsa. Eftersom kan man önska mer av hunden genom att vänta ut, men kräv inte för mycket så det blir svårt. Den vanligaste orsaken att hunden inte tycker det är så roligt är att den inte förstår vad man vill, var övertydlig och gå i små steg vid inlärning. Om hunden gör fel, så ignorera och börja om lite lättare så den alltid lyckas. Gå promenader och be hunden hoppa upp på stenar och stockar, klicka och belöna. Lär hunden att följa din hand genom att dutta i handflatan och senare bara komma nära och följa. Klicka och belöna. Det fick vi lära oss på både valpkurs och rallykurs, mycket användbart.
Träna mycket ögonkontakt, klicka och belöna all kontakt i vardagen. Inte varje gång såklart, men då och då. Se till att tricken du lärt verkligen sitter och att hunden är självsäker med dessa i olika miljöer innan du lär in något nytt. Lite tips från någon som vet hur det känns! :-) (Håller även med sophiemadeleine om att det är en viktig del att hitta rät belöning som hunden vill jobba för.)

Bluebelle
2015-09-10 19:41
#17

#15 Så bra tips, jag ska prova leverpastej! Kyckling är annars favoriten och som liten skulle han göra allt för det medan idag när han är ett år gillar han det fortfarande men blir inte lyrisk som förr. Så måste absolut hitta nytt godis. Tänkte torka lite lever själv också och se hur det uppskattas. Ja Dior är verkligen så engagerad vad man kan se på klippen. Syns att han gillar att göra rätt! :) Det är en kille jag har, inte en tjej ;) även om hela grannskapet säger "hon" till honom :) Vi hoppar väl på tråden då och satsar på att förbättra "andra tassen" så han sträcker uppåt/framåt som med första tassen:)

Bluebelle
2015-09-10 20:03
#18

#16 Det är så jag upplever med min, att han tycker det är krävande och läskigt även om han inte blir rädd, bara inte så "på" som jag VET att han kan vara. När andra hundar är omkring blir han ju så glad så det är nog ännu en orsak till att det går prima just då. Inomhus har han aldrig trivts och blir mer lugn stilla och lite hämmad. Han kom över sin golvrädsla för 4 månader sen men utomhus är inget läskigt. Ögonkontakt har vi slarvat lite med sista tiden vet jag och det tycker jag märks nu så det ska vi absolut ta upp igen. Hoppa upp på saker ute är han superduktig på! "Hopp upp" använder vi hela tiden och då kan han vara riktigt på! Det är det som gör att jag blir så sugen på att utveckla för jag ser att han kan. Finns ett naturområde med "bänkar" gjorda av kluvna trädstammar. Dessa springer vi mot och jag säger hopp upp och han gasar på då som en riktig agilityhund. Men en gån tog jag honom till hundstallets rastgård med agilityhinder i (a-hinder, en sån där ramp, slalompinnar och ett vanligt hinder att hoppa över). Tog det jättelugnt och skulle bara leka med honom, inte kräva något alls! Men så fort vi kom in blev hans sinnesstämning helt annorlunda, sänkt och stilla. Hann knappt knäppa av kopplet innan detta hände. Det var mycket påtagligt. Lyckades leka fram att få honom över rampen och det gick jättebra men hindret var superläskigt. Han hatar att hoppa hinder som är riktiga hinder. Små staket, stockar osv är inga problem utan riktigt kul men så fort det blir lite mer seriöst upplägg så gillar han det inte. Haha lite är han som jag, jag gillar inte heller tävlingar och sånt egentligen, mina nerver ballar ur för det är så mkt på "allvar" :P Nej men visst är det lite märkligt? Har varit i samma rastgård en gång till samt en annan med samma upplägg men det var rätt mkt samma reaktion. Kan visserligen bero på massa lukter efter andra hundar eller något sånt men det är ändå rätt speciellt. Han är som två olika hundar i en. Klicket började vi med för några veckor sen och det går bra, han förstår och så men nää det blev inte mer fart i honom för det. Övningen med lådan har jag tänkt testa, just för jag hört det ska vara bra i ett sånt här fall. Är dock väldigt rädd att han gör absolut ingenting och sen går iväg. Vi får väl se ;) har hela hans uppväxt pushat för att han ska ta initiativ och undersöka saker inomhus eftersom jag fort märkte att han var rätt försiktig av sig. Ni får inte tro att det är som att han är rädd eller så, mer…..försynt. :)

sophiemadeleine
2015-09-10 21:54
#19

#17 Ja men prova det! :-) Min har alltid varit lite småkinkig, aldrig direkt gillat korv och köttbullar t.ex. Men leverpastej är verkligen heligt :-P Oh nu har jag varit lite trött igen, fick för mig det var en hon :-D Åh vad kul, ska bli spännande att följa er! :-)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2015-09-11 12:03
#20

#18 Påminner om hur min Chica var för två-tre år sedan. Att bygga upp riktig glädje med klickerträning tog kanske ett år, så jobba på! Jag frågade "min" hundinstruktör om tips för hon ville inte träna inne, hon sa att jag skulle börja ute och dag för dag närma oss huset tills vi var inne. Det funkade bra!
Om han inte gör något med lådan så lyft försiktigt upp och sätt ner, automatiskt så tittat eller luktar hunden ditåt. Klicka och belöna då :-) Träna korta pass ofta. Och prova gå någon kurs, det är jätteroligt och inte alls tävlingsstämning. Jag har också dåliga nerver :-P
Lycka till med tasstricket!

Annons:
ChristineF
2015-09-25 11:05
#21

Tass - check! 🙂

ChristineF
2015-09-25 11:06
#22

Ge gärna förslag på tricktema till oktober månad!

ChristineF
2015-10-04 10:27
#23

Hur har det gått? Är ok att ladda upp sena uppdateringar 🙂

sophiemadeleine
2015-10-04 20:06
#24

Duktiga Signe! Min senaste film fick duga som min slutgiltiga :-)

Medarbetare på Chihuahua

meilin
2015-10-11 02:38
#25

Så duktiga ni har varit! :) Vi fick tyvärr lägga träningen på hyllan ett tag, då det hänt lite saker… Men vi hoppas på att komma igen! Kanske redan nu för oktober! :)

Upp till toppen
Annons: