Annons:
Etikettbeteende
Läst 1894 ggr
Millann
2015-07-08 15:01

Hjälp och råd sökes!

Varning för långt inlägg! :) 

Hej! Jag har en chihuahua tik som är 5 (snart 6) år gammal. Jag har några funderingar som jag hoppas att någon skulle kunna hjälpa mig med. 

Fundering nr 1 är: Vi var och tog bort tandsten på henne för ca 4-5 (tror jag) månader sen och allt gick jätte bra. Ända tills jag märkte att hon fortfarande luktade dött i munnen, trots att hon inte har tandsten och ny-polerade tänder så luktade hon illa, vad kan det bero på? jag har experimenterat med lite olika hundmat för att se om det kan bero på det så hon fick börja äta färskfoder (mush-köttbullar) men detta blev hon, efter ca  2 månader, dålig i magen av så fick återgå till torrisar. Men oavsett vad hon äter för hundmat luktar det illa. Borstar jag tänderna på henne luktar hon ändå illa.  

Min systers hund luktade också illa oavsett vad hon gjorde och då visade det sig att hunden var sur i magen och det var därför den lukta illa i munnen. Då bytte de till någon av Hills i/d foder och det blev bättre, kan det vara samma här?  

Fundering nr 2: Ibland är hon helt omöjlig att ha å göra med. Holly (som hon heter) har ända sedan hon va liten varit ganska skällig. I början var det bara vid de vanliga situationerna, när nån kom genom dörren t.ex. Men så blev hon runt året och totalt förändrade sig. Hon gick ifrån att älska barn till att vara livrädd för dem, hon började skälla på ALLT som rörde sig och andra hundar var ett stoooort bekymmer för henne. Och jag fattar inte riktigt vad som hände.🤔 

Kan hundar ta efter varandra förresten? Hon bodde nämligen ihop med min dåvarande sambos jack russell som var allt annat än lydig och skällde på precis allt. Beteendet blev nästan identiskt.

Under åren som gått nu så har en stor förbättring skett men vi har en bit kvar. Hon och jag bodde hemma hos föräldrarna ett tag och där skedde den största förbättringen tack vare min mamma (som är utbildad instruktör) men som tyvärr inte kan hjälpa oss nå mer.

Men iaf så skäller hon fortfarande på många saker och jag har tolkat det som att det är pga rädsla och inte nyfikenhet eller aggression. Hon kissar ibland inne här hemma och hos andra vilket är väldigt pinsamt.  Hon hatar att gå ut på promenad och stretar emot när vi ska gå framåt. Vi kan gå några meter å sen stannar hon å står stilla å kollar runt sig å sen går vi några meter till och så fortsätter proceduren ända tills hon märker att vi är påväg hem, då jäklar går det fort! 

Hur ska jag göra för att hon ska bli tryggare i sig själv och sluta skälla och vara rädd för allt? Tycker det är så tråkigt för hennes del som annars är en så glad och sprallig hund inne hemma men behöver vara rädd ute.. Några tips på övningar eller sättet man ska vara på i de situationerna? Alla tips mottages tacksamt!

Annons:
sophiemadeleine
2015-07-08 17:48
#1

Vad klurigt att hon luktar illa trots fina tänder! Hon har alltså ingen plack/tandsten alls nu heller? Tandsten bildas ju relativt fort, så det gäller ju att vara flitig med tandborstningen helst varje dag på våra små :-) Gör man det bara nån gång eller två i veckan gör det ju just ingen skillnad på små hundar, då hinner ju placken härda mellan tandborstningen som då knappt gör någon nytta. Men är hon fortfarande helt plack och tandstensfri efter tandstensborttagningen ni gjorde för 4-5 månader sedan, så kanske det har att göra med magen som du säger. Kanske allra bäst vore att kolla med din veterinär som kan undersöka henne :-) "Dental Fresh" som man doserar i dricksvattnet kan jag starkt rekommendera, det motverkar både tandsten och dålig andedräkt. Har använt det kombinerat med "Plaque off" som man strör i maten samt daglig tandborstning på min, och han luktar jättebra i munnen trots att det nu är 3 månader sedan vi tog tandstenen med ultraljud :-) Han ser lika ut i munnen som efter borttagningen! Är så nöjd, då han verkligen har lätt för att sätta tandsten. Inte heller gillar han att tugga (brukar strimla och torka oxsenor) så vi har haft det lite kämpigt just med tandsten förut. Men dessa produkter är super, kan inte nog poängtera det :-D Synd att hon blev dålig av färskfoder, jag ger Vom og Hundemat till min och är mer än nöjd, han har fått så bra aptit! Skönt också att slippa alla tillsatser och spannmålet, som lägger sig på tänderna. Kanske skulle du satsa på ett spannmålsfritt torrfoder, typ Acana? :-) Tråkigt med kisseriet, men är det osäkerhetsrelaterat så kanske det ger med sig om de andra bitarna faller på plats med träning. Annars börja om från början med rumsrenhetsträningen, finns några trådar om det här på Chihuahua :-) Angående hennes osäkerhet så gör du bäst i att vara så lugn och trygg du bara kan själv, så hon förhoppningsvis litar mer på dig att du tar hand om ev. "läskiga" situationer och inte låter något hända henne. Det är lätt hänt att själv bli lite stressad och upprörd omedvetet om hunden stressar och är ängslig, och de känner av det direkt, vilket gör dem ännu mer osäker. Hundar vill ju ha en trygg flockledare, annars blir de osäkra och försöker "täcka upp"själv. Försök ev. vara lite mer auktoritär, hävda ditt ledarskap samt var lugn och trygg, träna gärna positivt när ni är ute. Påkalla ögonkontakt innan hon hinner bli stressad vid t.ex hundmöten, och beröm med godis när hon fokuserar på dig istället för den passerande hunden :-) Ge glada beröm, så hon får känna sig stolt och nöjd över sig själv vid eventuella framsteg. Hoppas det var till hjälp, och lycka till :-)

Medarbetare på Chihuahua

Millann
2015-07-09 11:31
#2

Jaa jag tycker också att det var konstigt, hon luktade "ok" direkt efter tandstensrensningen men redan 2 dagar efteråt började lukten komma tillbaka. Jaa jag tyckte det var jätte tråkigt att hon blev dålig i magen av färskfodret eftersom hon själv älskade det! 

Men har funderat på detta med spannmålsfritt foder jag med, just nu äter hon carrier kyckling/ris med ok aptit. Har kollat runt lite på foder och det är ju en hel djungel! Jag ger mina katter Applaws spannmålsfria och såg att de hade till hund också, nån som har några åsikter om det fodret till hund? 

Plaque off får hon dagligen, men har funderat på dental fresh ett tag å ska ge det ett försök! Har sett att det börjar komma tillbaka lite tandsten på hennes hörntänder så får bli en tur till vet snart å rensa en gång till och då ska jag samtidigt fråga om lukten kan bero på något annat än munnen. 

Jaa och värst är det ju runt hennes löptider, då kissar hon lite var stans. Hon är ganska urin markerade ute också och kissar på varenda lyktstolpe och grässtrå, så det känns ju som hon revirmarkerar inne också då. 

ohja, jag kan nog med säkerhet säga att jag är en stor del av hennes osäkerhet och har nog alltid varit så. Jag skulle nog säga att jag är alldeles för mesig med henne än vad jag har varit med mina andra hundar som var i modellen större. Och jag vet inte varför jag gör så! Skulle jag ha behandlat min flatcoated retriever så som jag gör med Holly hade jag nog haft ett överexalterat apporterande monster! ;) Men jag gör nog klassiska misstaget att jag ser henne som mycket mindre och sååå ömtålig.. Så hon kommer ju undan med ett enkelt "nej" för det mesta hon gör.. 

Hur är man en stark ledare åt sin hund då? Vad bör man tänka på i olika situationer? Skulle vara tacksam om jag fick några exempel på hur ni andra med chihuahuor gör i olika situationer när ni är starka ledare åt era.. :)

ChristineF
2015-07-09 17:53
#3

Du har redan fått jättebra tips, men kan tillägga lite jag med. När det gäller revirpink så minska även ute, låt henne rastas i början av promenaden och gå sedan promenad eller träna det ni tänkt, om hon drar mot stolpar gå bara på. Rekommenderas sele. När hon går fint och kanske tar ögonkontakt med dig: säg varsågod, gå och kissa och släpp ut kopplet. Peka på stolpen eller stenen om hon inte förstår. Då lär hon sig att promenad inte bara är kissa och så tränar hon blåsan så hon kan hålla sig inne. Gör rent noga inne med piss off eller liknande som tar bort urindoft så det inte luktar toa för henne. Eftersom hon är osäker skulle jag vara försiktig med att säga åt henne vid skall, bättre att visa att du är lugn och skiter fullständigt i det hon skäller på. Försök hitta på skoj grejer längs promenaden, t.ex hoppa upp på stenar, tricks, godisssök m.m.. Ha alltid godis med, gärna sådant som är torkat rent kött magen är känslig. Kan varmt rekommendera att gå en hundkurs hos en instruktör som är utbildad problenhundskonsult. Kanske vardagslydnad eller hundmöteskurs? Finns privatlektion med så får du hjälp med det du behöver. Välj någon som jobbar.med positiva metoder, klickerträning och kanske skvallerträning. Googla för mer info! :-) angående tänderna så skulle jag kolla upp hos veterinären om det är något i munnen eller magen. De luktar ju inte mums i munnen, men de ska ju inte kännas på håll..

sophiemadeleine
2015-07-09 17:56
#4

Det låter jättebra :-) Acana's foder har jag bara hört gott om, men du får kolla runt lite och bilda din egen uppfattning :-) Ja, där är nog roten till problemet, att hon är lite dominant. Markeringsbeteendet hänger nog ihop där. Hehe det är nog lätt hänt och rätt vanligt, men du får försöka påminna dig själv att behandla henne precis lika som din andra vovve :-) Inför lite regler, var lugn och konsekvent. T.ex att inte låta henne gå in genom dörren före dig, låt henne gärna sitta och vänta med dörren öppen, tills du kallar in henne. Du får vara tydlig i början, t.ex sätt upp handflatan om hon tänker gå in ändå. Sträck på dig, och var auktoritär, kroppsspråket räcker så långt :-) Samma med maten, låt henne vänta tills du säger "varsågod". Du får kontroll, och hon börjar söka kontakt för direktiv = jättebra. Samma när hon vill markera mycket vid löp som du beskriver, låt henne inte göra det, utan begränsa det. Ibland behöver man förstås visa att man är missnöjd med ett visst beteende, men eftersom hon verkar ha en osäkerhet, så tycker jag att du ska använda dig av positiv förstärkning när ni är ute somsagt. Men tänk på att inte låta henne gå framför dig bara. Sen allt ni gör tillsammans stärker ju eran relation, gå mysiga promenader i skogen där det är lugnt, ge henne uppgifter, (hoppa upp på stubbar, stenar osv) för att stärka hennes självkänsla. Ge mycket beröm. All form av träning är jättebra, vardagslydnad är toppen! Jag tror säkert du kommer lyckas jättebra, du får försöka låtsas att hon är en flatte helt enkelt :-D ;-)

Medarbetare på Chihuahua

Upp till toppen
Annons: