Annons:
Etikettchihuahua
Läst 2342 ggr
PennyTrollet
2015-04-18 00:16

Känslig personlighet.

Jag har haft min tik sen i augusti förra året (omplacering) och har mer och mer börjat lära känna henne. Hon verkar vara en riktigt känslig tjej som behöver massor av kärlek och beröm. Reagerar jättemycket på negativitet, även sånt som inte är riktigt mot henne.

Någon mer med känslig chihuahua? Vad har era hundar för personligheter?

Annons:
ChristineF
2015-04-19 18:51
#1

Har en känslig tjej, ingen mening att träna, mysa eller gå promenad om jag är på dåligt humör. Hon känner av minsta lilla och ligger hellre i sin korg då. Det är bättre nu än när hon var valp/unghund, då la hon sig på rygg för minsta lilla. Det som stärkt henne är positiv träning, främst med klicker. Ignorerar när hon gör fel, försöker istället berömma lugnt allt hon gör bra och låta henne klara av saker i vardagen och problemlösning själv. Ömkar aldrig henne, utan peppar! Gått en hel del kurser med, riktigt skoj! Dogparkour kör vi på våra promenader. Det positiva med signalkänsliga hundar är att de är lättlärda, man behöver inte visa mycket för att de ska förstå vad man vill. Ibland tror jag Chica kan läsa mina tankar :-)

PennyTrollet
2015-04-19 23:44
#2

Känner igen Penny i hur du beskriver Chica. Funderar på klicker faktiskt. Hon blir så superglad när hon får uppmärksamhet och kärlek. Hoppas och studsar när hon får beröm. Det märks att hon suger i sig det. Men sen när hon känner av dålig stämning eller om nån är arg, speciellt om jag är arg då hon tyr sig mest till mig så går hon undan direkt eller så kryper hon ihop. Hon har inte fått någon social träning eller den uppmärksamhet hon har behövt innan hon kom till oss vid 10 månaders ålder.

Upp till toppen
Annons: