Annons:
Etiketthälsa
Läst 1457 ggr
[bat]
3/11/15, 12:18 AM

Verkar inte bygga muskler?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har en liten chihuahua kille på 1,5år! Han väger 2.2kg, men både jag och matte tycker att han ser alldeles för tanig ut.

Han får bra torrfoder och ibland lite mjukmat, har maten framme hela tiden då han är kräsen och inte äter på utsatt tid. Är lite mitt eget fel såklart, då jag inte fått in rätt mattider åt honom. Promenad får han flera gånger per dag (är student), oftast lite kortare - men med max 3 timmars mellanrum, brukar varvas med långa promenader när vädret är fint, "promenadvägran" när vädret är lite sämre.  

Han är renrasig, men enligt rasstandard skulle han anses vara lite för lång tror jag. Enligt vet. och mig själv, så är det väl antagligen därför han ser lite smal ut också. Det här medför till att han är smidig och hoppar gärna upp på saker och ting - som en katt…

Nu till saken, hur ska jag få den här lilla krabaten att bygga muskler? Han håller sig stadig på sina 2.2 och fastän han är aktiv så verkar han inte få så mycket muskler. Oroar mig lite över det då han är så livlig av sig och jag tänker att han kanske har mindre risk att skada sig ifall han har lite mer så att säga.

Eller kan jag sluta oroa mig och ge det något år, då han fortfarande är så ung?

Annons:
VildaVittra
3/11/15, 12:23 AM
#1

Han ser normalviktig ut. Det är nog snarare så att de hundar ni jämför med är fläskiga. 😎

Vill ni ha mer muskler, öka nivån på träningen, träna exempelvis drag med honom och/eller promenera med klövja.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ChristineF
3/11/15, 8:46 AM
#2

Tycker också att han ser normalviktig ut, men förstår hur du känner. Chica fick lättare att bygga muskler med färskfoder, precis som resten av hennes kropp blev friskare och hon äter sedan vi började fasta måltider med glädje. Tips: Köp en klövjeväska som ger lite extra på promenaden. Träna dogparkour längs vägen, riktigt kul och bra för kropp/psyke om man gör på rätt sätt. Gå i skogsterräng, kanske börja spåra? Jogga tillsammans! Drag som sagt ovan är också bra, vet en som tränar det mycket med sina vavvor. Glöm inte att samla mycket kunskap Innan du börjar med något. :-) Utgår från att han är frisk.

[bat]
3/11/15, 11:19 AM
#3

Tack så jättemycket för era toppen svar! Ska definitivt kolla upp det här med klövjeväska t.ex! :D

Upp till toppen
Annons: