Annons:
Etikettfoder
Läst 4453 ggr
Millann
2014-12-16 10:32

Foder till min hund

Hej! Min chihuahua tik här hemma har nu börjat äta sin mat ganska dåligt och jag tror det är dags att kanske prova något nytt. Hon har i ca 1,5 år nu ätit Cerrier kycklig/ris med god aptit. Detta foder har funkat bra eftersom hon tidigare glufsade i sig maten och satt då lätt i halsen eller spydde upp det, medan dessa kulorna tuggade hon. Så därför undrar jag om ni kan tipsa om något foder som är bra och  har lite större kulor? Behöver inte vara lika stora som cerriers men så pass stora att hon inte sväljer dem hela utan tuggar på dem :) Tack på förhand! 

/Camilla

Annons:
Fridaaaa
2014-12-16 10:41
#1

Inte övergå till mush vastio eller färskfoder annars? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Millann
2014-12-16 10:52
#2

Har inte läst på så mycket om färskfoder och sånt :) Men har kollat lite snabbt nu och det kanske skulle vara något. Har tidigare bara hört talas om BARF när man mixade allt själv och då var jag rädd att göra fel så då sket jag i det. Men nu när det finns färdigblandade så gör ju det saken lättare :) Men en fråga, vad kostar det ungefär? hittade inga ungefärliga priser nånstans.

Fridaaaa
2014-12-16 10:58
#3

#2 Ja till så liten hund blir det inte dyrt heller 🙂
Skillnad på färskfoder och barf men färskfoder är färdigt och mush har då vaisto (stavning?) som är färdig, är som små "köttbullar" 🙂
En påste på 800 gram kostar 49 kr av den mushen jag skrev. Men färskfoder kostar olika beroende på sort, mängd mm.
Jag köper t.ex 15 kg nordic färskfoder för 295 kr av återförsäljare, dyrare om jag ska ha i korvar eller liknande. Vissa färskfoder har som bullar också eller "plattor" att bara tina upp över natten. Några bra märken är nordic, VoH, Emmzo t.ex 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Millann
2014-12-16 12:43
#4

Okej, hittade lite priser och de var ju helt ok tycker jag :) En liten fundering, hur påverkar detta tänderna på hunden? Med tanke på att min lilla tjej är ganska kass på att tugga på ben regelbundet så lär ju torrfodret hjälpa att rensa tänderna? Har försökt borsta dem, men hon blir lika slingrig som en orm då. Hon får även Plaque off nu. Vill helst försöka hålla så bra munhygien som möjligt på henne nu efter senaste tandstensborttagningen.  :)

Fridaaaa
2014-12-16 12:55
#5

#4 Torrfoder hjälper inte för tänderna, en myt.
Råa ben är det bästa för tänderna.  Samt då om man vill borsta tänderna (öva öva 😉)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Millann
2014-12-16 13:05
#6

Jaha, se där! Det visste jag inte 😮 Men då ska jag ta mig en sväng till Granngården eller Djurmagazinet senare idag, såg att de hade sånt där 😃 Är det något speciellt märke som är bättre än det andra eller någon sort som man helst ska välja? Kan man använda det som helfoder eller ska man ha något mer som tillägg? 

Ja tandborstning är något vi bråkat om sen hon va valp, även kloklippning 😭 Men jag får fortsätta öva på det helt enkelt 🙂

Annons:
ChristineF
2014-12-18 10:24
#7

Tycker du ska prova mush eller vom og hundemat, jag ger det senare (tre köttbullar om dagen) och detta har gett mig en ny hund: inget krångel med magen längre=gladare, mindre avföring och lukt, finare päls/muskler och mindre tandsten. Torrfoder blir som när man själv ätit en knäckemacka/skorpa, och utan att kunna peta/borsta bort allt som fastnat sitter det och blir tandsten. Men självklart måste hunden få gnaga ändå, prova olika ben och torkade djurdelar (ej rökta!!), något måste hon gilla. Men för att citera alla veterinärer jag träffat: tandborstning är det som gör mest skillnad. Chica skakar och tycker det är rätt hemskt, men hon ligger där uppåner i knät i två minuter, sen är det klart och hon är glad och slipper dra ut tänder. Försöker borsta varje dag eftersom tandstenen bildas fort.

Millann
2014-12-18 12:02
#8

Okej, jag åkte iväg och köpte mush, de som är som små köttbullar, eftersom det var det enda de hade på granngården. Gav henne en bulle utblandat med några kulor torrfoder. Holly såg oerhört glad ut, tills jag ställde ner skålen. Då luktade hon, fnös åt det och försökte sedan gräva över det med nosen 😮Lät väl skålen stå framme ett tag och till slut åt hon, fast bara torrfodret som hon lyckades böka fram. Slutade med att jag fick sitta bredvid och pilla i det med en gaffel, då slickade hon och smaskade i sig lite. I morse när jag skulle ge henne igen så trodde jag att hon skulle äta bättre eftersom hon alltid äter bättre på morgonen. Men ack så fel jag hade, hon rörde det inte, inte ens torrfodret. Hon gick istället till katternas mat och glufsa i sig deras, vilket hon aldrig gjort förr. Inte ens mina katter som vanligtvis kan stoppa i sig vad som helst verkar intresserad av det. Finns det något tips för att hon ska inse att det faktiskt är ätbart? För när jag ger henne så kollar hon på mig som om jag försöker lura henne 😉

ChristineF
2014-12-18 12:27
#9

Det är olika, min tik bara luktade på katternas mush mat, har dock inte provat den för hund. Men hon älskar vom og hundemat! Men mitt tips är att du fortsätter försöka innan du provar voh. Rutiner är underskattat, låt henne inte få kattmaten, sätt ner skålen med hennes mat och äter hon inte efter en kvart, ta upp och servera senare. Jag brukar gå promenad först och sätta Chica utanför dörren, ställa ner mat och säga glatt varsågod, då rusar hon in glad/hungrig efter aktivitet och då äter hon som bäst! :-) 
Upplever att hon äter bättre om jag mosar ut det i skålen också, är det en stor klump är hon mer tveksam/seg (även om hon äter det också).

Millann
2014-12-18 13:48
#10

Okej! Nej katternas mat ska hon låta bli, så i fortsättningen får jag passa på henne bättre så hon inte tar deras. jag tycker ju hon borde äta när hon blir nog hungrig. Jag jag mosade den också annars skulle hon aldrig ens prövat att äta den ;) men ska testa detta med att aktivera henne lite först så kanske hon blir mer sugen på mat efteråt :)

RoseShajano
2014-12-29 21:00
#11

Tjaaaa, de finns ju massa olika foder. Men det beror ju på hur gammal din chihuahua är. Jag har en chihuahua tik på 4 månader och 15 dagar som äter Brit Care lamb & rice for puppy. Hon hade doggy proffesional innan men den är inte bra. Ibland väntar ju hundar och tror att dem får ngt bättre om dem väntar :). Prova annars att blanda en bra mat med bra protein osv som är bra för hunden med lite rå kyckling. De smakar gott och det är ju bra ;)

Millann
2015-01-08 11:29
#12

Nu har det gått en tid och Holly äter nu sina köttbullar med stor aptit 😃 Hon behövde bara inse att det gick att äta och våga smaka ordentligt. Nu blir hon jätte glad när jag tar fram dem ur kylskåpet och blir nästan lite galen ;) Och hon hoppar till och med runt och skäller medans jag mosar dem i skålen :) Det var längesen jag såg henne så glad för mat :) Men har ännu en fråga, hur många bullar ska hon få per dag? Just nu får hon 2 bullar eftersom det är vad vi räknat ut enligt förpackningen. Sedan får hon ju godis och torkad nötlunga att tugga på under dagen. Hon har ännu inte gått ner i vikt något, men ibland är hon och nallar av kattmaten har jag märkt. Är detta för att hon är hungrig tro? Eller har hon bara fått smak för den maten nu också? Hon väger 2,5 kg och har inte jätte hög aktivitetsnivå än vad man skulle kalla vanligt. Och speciellt inte nu med detta väder, då vill hon knappt ut så ;) Och sedan undrar jag även, ni som utfodrar era chihuahuor med mush, hur ofta/mycket bajsar era? Holly kan vänta nästan 1,5 dygn innan hon bajsar ibland :S

ChristineF
2015-01-08 21:16
#13

Kul att hon gillar det, känns säkert bra i kroppen med! Utgå efter vad som står på påsen, håll koll på hull, hunger och så ökar du om det behövs. Kan säga att katternas käk går ner oavsett hur mätt min Chica är, förbjuden frukt ;-) Hur ofta de bajsar är individuellt, så länge det är bra konsistens och hon får chansen flera ggr per dag är de ok. Är magen trög brukar lite laxolja på maten hjälpa. O Viktigt med motion året runt, inte bara för muskler o hjärna, utan för tarmarna ska hålla igång. :-)

Annons:
limpleander
2015-03-19 16:39
#14

Min 5-åriga chihuahua fasades in på MUSH i början på Januari. Hon har fortfarande inte vant sig, och är fortfarande skeptisk. Till morgonmålen brukar hon få en liten skvätt laxolja på maten. Med lite vom i maten går det dock bättre. Hon väger 3kg och äter 2 MUSH-bollar + 1 vom-boll om dagen. Hon bajsar en gång om dagen på sin höjd, ibland går det 1,5-2 dagar mellan. Det beror framförallt på om matte varit konsekvent eller om man lyckats få smaka någonting annat.

Kristina79
2015-03-31 22:32
#15

Jag ger min lilla pojke (Lhasa o chiquaua blandning) vom, 2 bollar morgon 2 bollar kväll o en gnutta torrisar eftersom han älskar det, sen toppar jag ibland m lite rått kött, han rör sig mycket o är väldigt aktiv så ger han lite extra när han varit aktivare än vanligt! Eftersom han gillar o knapra torrisar blev vi rekommenderade vom, det har ungefärlig samma tid på Matsmältning så han får vila magen mellan måltiderna!

🌸

AnnaKarin
2015-04-03 19:20
#16

Vem påstår att ett färskfoder och ett torrfoder tar samma tid att smälta? Vill man ge både och så ge det vid olika mål eftersom det tar olika lång tid att smälta.

"One big difference I always inform my clients about a raw diet over a kibble diet is the amount of time it takes a dog to process a dry food. 16 hours for a kibble diet and 4.5 hours for a raw diet" citat från Brian Agnew på facebook

Har ni möjlighet att gå på en föreläsning med Calle från Vom og Hundemat tycker jag att ni ska ta chansen. Han gör inte reklam för VoH utan berättar i enkla ord bl a om skillnaden i matsmältningssystemet hos olika djurslag, skillnaden mellan torrfoder/färskfoder/BARF. Väldigt intressant och lärorikt.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: