Annons:
Etikettlek-träning
Läst 2103 ggr
OneSound
11/5/14, 6:52 PM

Vägrar att gå?

Hej!

Vår Kyra gick för ca en månad sen inte alls i koppel, och har gjort stora framsteg. Kanske för stora…

Nu har hon börjat vägra gå, mest är det för hon stirrar på folk. Antagligen litar hon inte på dom. Men hur ska jag få henne att gå? Prövat att mjukt kalla, lite hårdare kalla, sitta på huk (funkar men kan inte sätta mig ner så hela tiden). Bäst har funkat att bara gå, så man drar i henne. Men det känns inte snällt och är rädd att hon ska göra sig illa.

Hon är allmänt nervig, rädd, men nyfiken tror jag.  Vill jätte gärna vara nära heeela tiden men börjat vänja henne vid att vara själv nere på golvet och inte i soffan jämt. Stenkoll på mig och sambon jämt.

Tacksam för tankar och tips :)

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
IceTee
11/5/14, 7:01 PM
#1

Nu har jag aldrig haft chihuahua, men min första tanke är att försöka göra promenaden roligare med godis och lite bus och så!

Medarbetare på Skor iFokus

VildaVittra
11/5/14, 7:08 PM
#2

Börja med att springa/jogga direkt när ni kommer ut. I det tempot har inte hundar tid med att få för sig saker (som exempelvis när man får möte när man cyklar med hund ska man öka takten till galopp, istället för att sakta ner, samma princip).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OneSound
11/5/14, 7:14 PM
#3

#1 Okej! Borde inte ha så mycket med rasen att göra :) Tack ska testa det!

#2 Ja okej, brukar springa lite ibland och hon blir ju gladare då. Tack! :)

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
11/5/14, 8:19 PM
#4

Ha sele på så kan du inte skada när du springer/går, har också upplevt att bara ignorera och gå funkar bäst. Sedan när tempot är bra belöna med glada ord, godis eller att få lukta på en stolpe t.ex. :)

ChristineF
11/5/14, 8:20 PM
#5

O gå i en båge vid möten, det är mindre laddat :)

Caesars_matte
11/11/14, 1:09 PM
#6

Haha, vadå springa #3? Vi provade att jogga med Caesar, han tvärnitade vid varenda buske och vi höll på att stå på öronen och han flög all världens väg *s*🙂

Annons:
OneSound
11/12/14, 2:45 PM
#7

#4 Har testat tipsen och de funkar rätt bra :) Hon är ju bara såå envis! Men hon blir mer följsam och stannar inte så mycket (oftast inte alls) när vi kommit förbi första kvarteret. Visst hon stannar och tittar ibland men blir inte låst :)

Aut viam inveniam aut faciam

Pigges mam
11/21/14, 5:33 PM
#8

Precis så beter sig min lilla Selma också. Det går bättre och bättre men det är ett visst ställe där hon jämt ska vända och gå hem. Jag brukar försöka locka och har också testat springa och det funkar ibland. Ibland bär jag henne en bit sen går hon så snällt igen. När vi är på väg hemåt är det aldrig några problem.

OneSound
11/21/14, 7:16 PM
#9

#8 Precis så det är med Kyra! Vill inte lyfta henne för då blir hon kanske värre.. Det som hjälper bäst är att gå ifrån henne. Men det går ju inte direkt att göra då jag bor centralt. Annat om vi vore i skogen. Fastnat nu och inget tycks hjälpa..

Plus så måste vi göra ensamträning som med en valp, vilket inte funkar då jag måste lämna henne när jag har skola (2 h max)

Aut viam inveniam aut faciam

RoseShajano
12/31/14, 12:16 PM
#10

Jag har en chihuahua på snart 5 månader som Vägrade att gå men vi har tränat lite hemma när det är mycket folk hemma. Vi har tränat ute exakt vid dörren och i tomten osv… Och sedan valpkurs som är det bästa jag kan tipsa om du har valp !! !! :)

Upp till toppen
Annons: