Annons:
Etikettavel
Läst 6871 ggr
[[matvraket93]]
11/2/14, 6:34 PM

utstående ögon

Ser många chihuahuas med utstående ögon. Förstår inte varför man avlar på sådana hundar. Ni som har köpt en sådan hund, hur tänkte ni? En av mina hundar är en chihuahua/chinese crested korsning och köpte henne för att jag inte ville ha en renrasig chihuahua. En av anledningarna var att ögonen står ut så mycket och det ska de inte göra på en frisk hund. Jag vet att alla raser har problem, men i det här fallet väljer man att avla på djur med dessa ögonproblem. Jag anser att det är lika fel som att man avlar på raser med mycket platt ansikte som engelsk bulldog, det gynnar inte rasen på något sätt utan avlas endast på för utseendets skull. Vad tycker ni?

Annons:
OneSound
11/2/14, 7:39 PM
#1

Men nakengenen då? Ser inte logiken i att köpa en hund som är blandad utstående ögon/nakenhet och sedan ifrågasätta varför andra köper en hund med utestående ögon. Sen kan man ifrågasätta hur rätt det är att köpa blandras när vi ändå pratar avel. Men ja, man borde bara avla på friska djur, det håller jag med om.

Aut viam inveniam aut faciam

[[matvraket93]]
11/2/14, 8:22 PM
#2

Min hund är frisk, ögonen på henne är helt normala. Har man lite vett i huvudet har man kollat föräldrar och släktingars sjukdomshistoria. Korsningar är i regel friskare än renrasiga, min äldsta är 11 och har inte varit sjuk någon gång. Jag valde en korsning eftersom jag vile ha en liten hund men med nakenhundens/puffens egenskaper då jag tränar mycket skulle en renrasig chihuahua inte göra sig bra tävlingsmässigt. Jag hade även en likadan korsning på foder tidigare och den visade stor samarbetsvilja och hade snabbheten och vigheten jag sökte, vilket hund också har. Har däremot sett hundar här på forumet som inte ser bra ut i ansiktet.

OneSound
11/2/14, 8:36 PM
#3

Ja men du väljer fortfarande att stödja blandrasavel som de allra flesta gånger inte är särskilt hälsotestat. Om alls. Hur har du kollat sjukdomshistorian? Svårt att veta helt säkert vilka släktingarna ens är utan dokumentation. Men det är ju en bra tanke så klart. Vilken tur att dom är normala. Jag tycker att alla chihuahuor och många andra småhundar har mer eller mindre utåtstående ögon. Fortfarande är nakengenen något som endast är för utseende och inte gagnar hunden. Hon är ju korsad med raser med dessa egenskaper. Nu är det inte så att jag tycker illa om blandraser. Haft en själv, en sjuk sådan. Och har nu en chihuahua utan stamtavla. Tyvärr är det inte alltid sant det man får höra då. Kan man få se din hund? Min hund har en presentation här på siten.

Aut viam inveniam aut faciam

[[matvraket93]]
11/2/14, 10:19 PM
#4

Föräldrarna kommer från en seriös uppfödare och är kollade ordentligt. Jag träffade båda föräldrarna och mostern till hunden jag köpte. Föräldrarna kommer båda från uppfödare och har haft kullar tidigare (renrasiga valpar). Jag vet att det förekommer mycket oseriös blandrasavel och tycker själv inte man ska köpa en hund vars föräldrar inte är renrasiga. Sen ska man också ha en anledning till att vilja köpa och avla fram en korsning. Chihuahua är ju väldigt populärt att korsa på då man får fram en sk "designer breed" och jag kan hålla med dig om att alla korsningar inte blir lyckade, precis som att alla renrasiga hundar inte är sunda. nu handlar den här tråden om varför medlemar har valt att köpa en osund hund med utstående ögon och vad folk har för tankar omkring aveln med det. Skulle vara bra om du kunde hålla dig till ämnet. Jag lägger upp en tråd med min hund om hon intresserar dig så mycket :)

[[matvraket93]]
11/2/14, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vad tycker ni om det här? Ni med chihuaha tycker ni det här ser ok ut?

OneSound
11/2/14, 11:36 PM
#6

Okej, tyckte att du inte tänkte logiskt angående ämnet. Tycker de fortfarande. För tror inte din hund har helt "normala" ögon heller. Startar man en tråd och inleder som du gjort är det som att be om påpekande om CCD nakengen. Har också påpekande om annat du skrivit. Även att du kastar sten i glashus. Men men, haha.

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
sophiemadeleine
11/2/14, 11:37 PM
#7

Enligt rasstandarden är utstående ögon ett allvarligt fel, och en sådan hund funkar inte på utställning då det kan räknas som diskvalificerande fel. Hunden kan ju i detta fall inte meriteras, och då finns ju ingen anledning för avel? :) Tycker bara man ska avla på korrekta och meriterade föräldradjur som tillför bra gener till rasen. Sen är det ju så att långt ifrån alla Chihuahuor har utstående ögon, det är ju en defekt på samma sätt som att nakenhundar ofta har väldigt få/dåliga tänder :)

Medarbetare på Chihuahua

[[matvraket93]]
11/3/14, 7:11 AM
#8

Onesound, jag har en bildtråd med min tik så du kan titta där så ser du att hennes ögon ser fina ut. det här är ett forum om chihuahua och inte nakenhundar, så du kanske ska hålla dig till ämnet jag tog upp? Om nakenhundar sen har problem eller vad du tycker om blandraser hör inte hit…. Sophiemadeleine, så borde det vara men ändå dyker det upp hundar med ögonproblem, även här på forumet. Det måste betyda att i sverige avlas det på sådana hundar. Tycker man som uppfödare då att det är ok och varför gör man så…?

sophiemadeleine
11/3/14, 8:43 AM
#9

#8 Är man en seriös uppfödare så avlar man bara på korrekta och meriterade hundar i mitt tycke, och då har olika utställningsdomare bedömt att hundarna ser fina ut och har en korrekt exteriör. Hur andra uppfödare tänker eller gör kan jag tyvärr inte svara på, men det kan ju hända att valpar, trots fina linjer nedärver defekter ändå tyvär, vissa får ju knicksvans, andra får över/underbett , blir kryptorchida trots fina linjer. Ibland kan gener längre bak slå igenom, och ibland inte, och detta gäller ju alla raser och inte bara Chihuahuan :) Är det det ökade tårflödet som bekymrar dig mest ?

Medarbetare på Chihuahua

OneSound
11/3/14, 9:39 AM
#10

Grejen är ju att det hör till ämnet och du förstår inte det.

Aut viam inveniam aut faciam

[[matvraket93]]
11/3/14, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det är en anledning, sen så är det många småhundar som har rinnande ögon så det gäller ju inte bara chihuahuan.. Jag anser inte att en hund ska ha utstående ögon, det här ser man ofta inom chihuahuan då vissa uppfödare kanske brye sig mer om andra egenskaper än ögonen… Här är ett bra exempel på en sönderavlad hund…gulligt eller?

sophiemadeleine
11/3/14, 4:46 PM
#12

Har stött på den där bilden förut, den hunden är dock inte från svensk uppfödare. Här har man nog avlat på påtok för små föräldrar och linjer, och den där hunden har troligen mycket värre problem än ögonen :( Hjärtfel, andningssvårigheter osv. Och somsagt, har man en seriös avelsverksamhet så avlar man inte på hundar med utstående ögon.

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
11/3/14, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu är detta ett forum för Chihuahua och alla som är intresserade av rasen är välkomna, även med blandraser, helt andra raser eller ingen hund alls. :)
MEN när det gäller diskussioner om blandraser och avel så hänvisar vi till blandrashundar.ifokus.se. Tack! :)

För att svara på din fråga så håller jag med, det står som sagt i rasstandarden att de ej ska ha utåtstående ögon. Rinniga ögon kan bero på det, allergi (ofta foder), inåtväxande hårstrån eller trånga tårkanaler.
Jag tycker min tik m. stamtavla har bra ögon, men hon är inte perfekt i övrigt och alla har väl lite olika syn på saker. Om man tänker efter så har väl många djur liite utåtstånde ögon, även andra raser, men de kanske har mer päls eller större nos/mer kinder så man inte tänker på det lika mycket. Kor, hästar, kaniner har också stora ögon. Det ska krävas en del för att det ska påverka vardagen, jag är mer orolig för att vissa avlar på korta nosar, men det är en annan historia.
Jag tycker Chihuahuans rasstandard är en bra mall och hoppas fler uppfödare  väljer att läsa på mer noggrant. :)

Annons:
ChristineF
11/3/14, 7:31 PM
#14

Tycker den första ser normal ut, den kommer "bygga på" mer runt ögonen. Skallen växer tills de är 3-4 år :) Den andra är bara sorglig, har sett den förut, var det inte någon som fått fram minsta valpen nånsin? Säger ju allt om aveln… :/

OneSound
11/3/14, 10:16 PM
#15

#13 Dock var det TS som tog upp att sin hund var just blandras. Och tråden tar upp hälsa. Ser faktiskt inte problemet. Upplyste hen om hur det är. Speciellt om nakengenen.

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
11/4/14, 1:33 PM
#16

#15 Ja, jag menade att det inte är ok att gå in på Chihuahua iFokus och förespråka blandrasavel utan hänvisar då till Blandrashundar iFokus. :-) Hälsa och avel när det gäller Chihuahua är helt ok att diskutera såklart!

Upp till toppen
Annons: