Annons:
Etiketthälsa
Läst 1572 ggr
Millann
10/22/14, 10:09 AM

Borttagning av tandsten

Hej! Ska åka iväg senare idag på en undersökning med min chihuahua tik ang. hennes tandsten och efter det boka tid för borttagning av detta. Jag är lite orolig då jag dels inte varit med henne till vet förutom för vaccinationer och aldrig heller varit med om att ta bort tandsten på en hund och undrar om någon här inne har gjort det (tagit bort tandsten alltså)? Berätta gärna hur allt gick till och så. Gillar att vara förberedd så jag kan åka dit lugn och inte vara nervös, då blir min Holly också nervös och stressad.  

Med vänliga hälsningar! :)

Annons:
sophiemadeleine
10/22/14, 7:40 PM
#1

Förstår dig, det är aldrig kul när ens ögonsten måste sövas :( men det är ju verkligen en viktig sak att göra för att förhindra smärta och tandlossning i framtiden. Men tror säkert det kommer gå jättebra :) Du får komma dit och antingen vara med vid sövningen, alternativt att du bara får lämna hunden och de sköter allt och lämnar dig en ungefärlig tid för när du kan komma tillbaks och hämta din hund. Du kommer bli överraskad när du ser hur vita och fina tänderna blir efteråt :) Veterinären använder ju ultraljud som är väldigt effektivt! Ett tips (om du inte gör det redan) är att borsta tänderna på hunden dagligen, samt ge råa tuggdelar :) Färskfoder är också bra för att minska tandstensbildning. Lycka till, det kommer säkert gå jättebra, veterinärerna är duktiga :)

Medarbetare på Chihuahua

Millann
12/18/14, 12:12 PM
#2

Det gick jätte bra vid veterinären och hennes tänder är fortfarande vita :) och jäklar vilken skillnad det blev! Hon fick dra ut en tand som var lös men annars såg de bra ut. Har för mig vet. sa att hon saknar nu 13 st tänder i mun, men att det inte påverkar henne negativt. Dock har hon en liggandes i underkäken som inte kommit upp och som kan skapa problem i framtiden, men det var inget säkert. Dock tycker jag att hon luktar rätt illa ur munnen fortfarande, oftast efter hon sovit. Kan det ha med fodret att göra? Har hittills gett henne cerrier kyckling/ris, och de senast 3-4 veckorna utblandat med doggy blötfoder eftersom hon inte åt annars. Nu testar jag mush (köttbulleform) som hon vägrar äta, än så länge iaf ;) Försöker borsta hennes tänder, men vi kämpar fortfarande med detta då hon vägrar va stilla ;)

Upp till toppen
Annons: