Annons:
Etikettallmänt
Läst 5840 ggr
sophiemadeleine
2014-08-31 02:59

Trefärgad: Beige-vit-choklad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har koll på om denna färgkombination existerar? I stamtavlan är min Dior "trefärgad", men han är väldigt olik de trefärgade jag stött på då dom varit vit- svart- brun/tan. Min kille är ju gyllenbeige i helhet, med vita tassar och bröst. På svanstipp och rygg har han vad jag kan tycka chokladinslag. (På ryggen pälstopparna) Har inte riktigt fått det att gå ihop, eftersom ingen ser ut som honom färgmässigt heller om man t.ex googlar "trefärgad". Funderade på om han "övergått" 😂 till någon form av svagt chokladsobel, men tycker de har en mer chokladig bas-ton än vad Dior har, han är ju mest beige. Sobel har jag i princip uteslutit då han inte har svärtade pälstoppar någonstans, utan de är somsagt endast bruna. Kanske han är någon form av agouti? Eller är han helt enkelt ett udda exemplar av Trefärgad? Någon som har koll på vad min kille har för färg? 😅 :)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
sophiemadeleine
2014-08-31 04:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

… Och en helhetsbild :) Han ser inte så trefärgad ut somsagt 😛

Medarbetare på Chihuahua

AnnaKarin
2014-08-31 09:43
#2

Han ser ut som fawn med vita tecken. Jag har haft en vit med fawntecken. Han hade lite mörkare partier, speciellt i hårtopparna på vissa fläckar.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

ChristineF
2014-08-31 12:28
#3

Hudfärgen är det som avgör om en hund är choklad, blå, lavendel osv.. :-) Är nos och övrig hud svart så är han nog fawn eller sobel, då är det mörka i pälsen rött och svart. Är nosen brun blir det knepigare, chokladsobel har jag hört vissa säga. Finns en bra Facebook grupp inriktad på rasens färger som heter Uppdrag: Chihuahua

sophiemadeleine
2014-08-31 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 Tack för svar , ja kanske han är fawn:) måste kolla upp detta! #3 Oh den sidan måste jag kika på! Han har svart nos, men huden är ljusrosa :) tusen tack för hjälp båda två :)!

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2014-08-31 17:38
#5

Svårt att se, ja hör med experterna i gruppen så kikar jag in och ser om jag kan lära mig nåt med :-) Rosa är blekt så det kan alla färger ha, min tik är blå fawn och hon har blå/grå och rosa hud :-)

sophiemadeleine
2014-08-31 19:24
#6

#5 Åh vad spännande, berätta jättegärna om någon har koll vad han är för nåt!:) 😁👍

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
ChristineF
2014-09-06 18:44
#7

Jaha sorry, blev missförstånd! Menade att Ja (inte jag), hör du med experterna så kikar jag in och lär mig också :-D

sophiemadeleine
2014-09-06 20:35
#8

#7 haha jahaaa, men det ska jag göra:)! ska bli så spännande att veta om han fortf. är trefärgad, eller om han är nåt annat om dom nu kan byta färg helt efter färgbestämning :)..

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2014-09-06 22:27
#9

#8 Haha, så tokigt det kan bli! :) Ja gör det!
Min tik är blue fawn m. vita tecken eftersom hon föddes blå/grå (övergick till creme) och huden fortf. blå/grå, men hon är felreggad som creme m. vita tecken (som ska ha svart nos). Så de kan inte ändras, men det kan lätt bli fel eftersom det finns så många färger :)

sophiemadeleine
2015-07-12 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Uppföljning: Har äntligen fått en färg på min lille kille konstaterad! Efter diverse utlåtanden från duktiga i Facebookgruppen "Uppdrag Chihuahua", som kom fram till att han skulle vara Sobel (som jag ändå inte tyckte stämde själv riktigt) så har jag på en utställning fått konstaterat att han faktiskt är Blue Fawn :-) Har tyckt själv att han går åt blått längst in i pälsen, samt att hans nos ser blå ut i dagsljus. Självklart kan bilder missvisa, och jag tror det är anledningen till att han ansågs vara Sobel enligt några i gruppen. Här kan man se att hans nos faktiskt är blågrå :-) Hans pappa är även han Blue Fawn.

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2015-07-13 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Där ser man, ja han har ju liknande kalla cremefärg som Chica. föddes helt blå (grå), har några blåa strån kvar

Anna-Helga
2015-07-13 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Visst är det en sobel? Här är min Sally, sobel, chokladbrun.

Anna-Helga
2015-07-13 20:04
#13

Har du en bild framifrån? Så man ser ansiktet?

Annons:
sophiemadeleine
2015-07-13 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#12 Är hon bara Sobel alltså, eller Chokladsobel? Jättefin! En utställningsdomare sa att hon tyckte att han var en Blue Fawn, då nosen enligt henne var blå. Soblar har ju svart nos. Angående att han skulle vara sobel har jag förut fått denna kommentar av duktiga Annika från Pia's kennel, som är väldigt duktig på genetik och färger: "Jag kan säga direkt att du inte har en sobel, läs och lär hur en sobel ser ut: http://www.piaskennel.com/sobel.htm Läser du noga där och tittar på bilderna så märker du att en äkta sobel är sällsynt och har till synes mörk kropp och den ljusa underpälsen klart synlig i huvudet. Medan en agouti-röd hund har ljus kropp och lite mörkare toppar kvar när hunden är vuxen kring främst ansiktet och öronen. Du kan alltså direkt konstatera att du inte har en sobel." Hon menade att han var Fawn, alt Blue Fawn. Fick ju somsagt ett utlåtande av domare, att han enligt henne är Blue Fawn :-) På denna bild ser man den kalla skiftningen i pälsen lite bättre:

Medarbetare på Chihuahua

Anna-Helga
2015-07-13 20:33
#15

Tyvärr registrerar inte SKK chokladsobel. Så vi får välja om färgen eller teckningen ska synas i stamtavlan. Jag tycker det är viktigt för framtida avel och så vidare att man vet att det är choklad. Hon är registrerad som chokladbrun och även hennes son med samma färg. SKK har fullt i sin bas över färger, därför blir det så här jag fått förklarat för mig. Men det innebär att det blir kaos i stamtavlorna.

sophiemadeleine
2015-07-13 21:15
#16

#15 Men vad synd att det är så! Man har ju ändå hört uttrycket "Chokladsobel" en del. Just Sobel verkar vara en färg som lätt kan bli ihopblandad med andra. (T.ex Viltfärgad och Agouti/Fawn) Håller med, man måste ju vara säker, så det inte blir "falsk marknadsföring" och färgkrockar :-)..

Medarbetare på Chihuahua

Anna-Helga
2015-07-13 21:17
#17

Ja alltså mina är ju chokladsobel, så jag kallar dom naturligtvis det. Men i stamtavlan heter dom choklad. 😕

sophiemadeleine
2015-07-13 21:26
#18

#17 Det gör du rätt i! Tycker den färgen är himla fin :-)

Medarbetare på Chihuahua

sophiemadeleine
2015-07-13 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här kommer en liten bild på Dior's pappa, längst till vänster:

Medarbetare på Chihuahua

Anna-Helga
2015-07-13 21:28
#20

Ja men titta så fina, vad är dom registrerade som då?

Annons:
sophiemadeleine
2015-07-13 21:42
#21

#20 Han är reggad som Blue Fawn :-)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2015-07-14 20:59
#22

Anna-Helga: Vet en tik som har choklad pigment med röd päls, hon är reggad som nougat om jag inte minns helt fel. Dumt att inte alla färger finns med, är ju rätt viktigt.. Sophiemadeleine: Man ser tydligt skillnad om man sätter en hund med svart nos bredvid en med blå, ett tips :-)

AnnaKarin
2015-07-14 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Den här killen föddes blå, reggad blue fawn. Fyra månader på bilden. I förra kullen fick vi en blue fawn tik, långhårig, hon är betydligt ljusare.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

AnnaKarin
2015-07-14 21:51
#24

Bilden är missvisande ser jag nu, han har blå nos och blå trampdynor.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

sophiemadeleine
2015-07-14 22:28
#25

#22 Ja precis! Men just i dagsljus syns det väldigt väl att hans nos är gråblå! :-) Kanske kan få till en bra jämförelsebild när han träffar nån svartnosad kompis :-D

Medarbetare på Chihuahua

sophiemadeleine
2015-07-14 22:29
#26

#23 Men vilken snygging :-)

Medarbetare på Chihuahua

AnnaKarin
2015-07-14 22:37
#27

#26 Tack!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
sophiemadeleine
2015-07-15 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

En till bild på nosen, med lite jämförelsenyanser :-) Haha, den snygga minen bjuder han på :-P

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2015-07-15 19:34
#29

#28 Den ser ju klockrent blå ut på den bilden iaf :-)

Upp till toppen
Annons: