Annons:
Etikettallmänt
Läst 2702 ggr
Nevina
5/8/14, 4:03 PM

En till hund. Vilken ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag har en Chihuahua-kille på snart 10 månader, Luzifer heter han (kallas Luz & Luzis). Ännu är det inte aktuellt, men jag funderar på att eventuellt skaffa en till hanhund längre framöver, men jag vet inte vilken ras. Jag vill att Luz ska kunna leka med den andra hunden, så en liten ras är ju att föredra. Och så ska den gå ihop med katterna. De raser jag funderar på är Yorkshireterrier, Russkiy toy, Prazsky krysarik och Shetland sheepdog (Sheltie).

Jag är mest sugen på en Sheltie faktiskt, men de är ju lite större och kan variera väldigt i storlek. Kan en Chihuahua och en vuxen Sheltie leka ihop på ett bra sätt, eller är storleksskillnaden för stor? Någon som har erfarenhet?

Vilken ras hade ni valt?

Annons:
[Konstig]
5/8/14, 4:08 PM
#1

jag tror INTE att en sheltie är för stor för en chihuahua, en shelties har också oftast väldigt fint temperament och brukar leka på ett lätt sätt de är inte någon extrem storlek skillnad.

Jag vet folk som har stora hundar med chihuaor och det går bra och sheltie är ju inte ens stor men har man en stor hund ska man nog kolla lite extra att allt går bra. Jag tycker du borde välja ras själv, vad som känns rätt för dig dem raserna du skrivit upp i ditt inlägg är alla raser som skulle passa sen är frågan mer om dem skulle passa med just din hund? dem är också alla ganska olika i rasen du kan kolla upp mer information på tillexempel skk om raserna. lycka till

Swadika
5/8/14, 4:15 PM
#2

Klart de kan leka, men blir det en väldigt stor sheltie så får de leka på chihuahuans villkor och man får hålla koll på dem, men det gäller ju även att man får hålla koll om hundarna är lika stora :) Theo hade en kompis som var sheltie och de lekte jättebra. 

Om jag bara utgått ifrån mig själv så hade jag valt en långhårig russkiy toy just för att det är en ras jag själv tycker om och kan tänka mig att ha. Men annars tror jag inte att det spelar någon roll om man bara tänker som lekkamrat, men det är ju så mycket annat som ska stämma in hos hunden.

Skulle rekommendera dig att åka och kolla på olika kennlar och träffa de olika raserna som du funderar på :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
5/8/14, 4:39 PM
#3

Det beror ju lite på hur stor din hane är/kommer bli. Sheltie varierar lite i storlek och hanarna får bli snäppet större. De kan ju väga upp till 12-13kg. Har du frågat inne på Sheltie i fokus? De kan nog svara bättre :) Att de går fint ihop tvekar jag inte på, det är det där med leken som kan bli klurig, leka kan alla hundar göra med varandra, men mer eller mindre kontrollerat av ägaren.
De tre första är ju lite jämnare i storlek med vavvan. Min Chica har två yorkies som kompisar. Den ena väger ca 2,2kg och den andra blev en "jätte" på säkert 6kg trots stamtavla och normalstora föräldrar. Båda är hanar.
Chica funkar jättebra med båda två, dock verkar ingen av dem vilja leka med henne till hennes besvikelse, haha :P De kan springa lite och göra ett par lekinviter, men sen väljer den ena leksak hellre och den andra lugnar sig.

Russkiy toy och Prazsky krysarik har jag inte jättebra koll på, de är väl lite som långbenta vavvor med lite längre nos och lite annorlunda psyke. RT ska vara social och ungefär lika aktivitetsbehov som vavvor, pigga småhundar som gärna utövar någon sport. PK är ännu mer energiska och har jakt i sig. De kanske också har iFokus?

Lejonhjarta
5/8/14, 8:40 PM
#4

Varför en till ras? En till vavva låter kanon :-)

Nevina
5/10/14, 6:48 PM
#5

Tack så mycket för era svar! 🙂

Jag har skrivit inne på Sheltie.ifokus också och fått bra respons därifrån med!

#4 Jag älskar vavvor, det var därför jag skaffade en och jag är suupernöjd med mitt val! Har inte ångrat det en sekund! Min Luz är underbar! Men det finns ju fler raser än Chihuahuan som är trevliga och roliga. Jag har verkligen fastnat för Yorkies och Shelties också. Och så kan det vara lite kul med variation, tycker jag. Mina katter är också av olika raser. 😛

[Konstig]
5/10/14, 8:57 PM
#6

Jag håller med måste inte vara en till vavva, finns det någon mer ras du är intresserad av? 

Va tycker du om pälsvård?

Annons:
Nevina
5/10/14, 10:22 PM
#7

#6 Jag vill inte ha någon hund som kräver jättemycket pälsvård. En Sheltie räcker ofta att man borstar någon gång i veckan. Och en Yorkie kan man trimma lite då och då och kamma lite emellanåt. På den nivån vill jag nog ha det. 

Har du kanske förslag på någon kul ras, eller varför frågar du? 😛

[Konstig]
5/10/14, 10:46 PM
#8

norwichterrier tysk spets pomeranian phalene bolognese 

är några trevliga raser av mindre typ vet inte om du ville ha tips men men

en yorkie har ju relativt mycket pälsvård :)

gällande att man måste kamma den mycket och nogrannt även bada den emellanåt allt de går å läsa på skk

[Konstig]
5/10/14, 10:47 PM
#9

föresten vet inte riktigt vad som hände med texten i förra inlägget sorry

Nevina
5/10/14, 10:57 PM
#10

#8 Fast när jag pratat med folk som har Yorkies så säger de att om man har den i sk puppy cut så är det inte så mycket arbete med pälsen.  

Jag har tittat igenom alla raser på SKKs hemsida, men det var de som jag listade ovan som jag är intresserad av. Men tack iaf. 🙂

Upp till toppen
Annons: