Annons:
Etiketthälsa
Läst 2207 ggr
Calibe
2014-04-20 15:15

Fästingar

Hej! Är ganska ny på sidan och provade söka på sajten ang fästingmedel, men hittade inget så jag hoppas att ingen blir grinig för att jag gör en ny tråd, annars får tråden slås ihop!

Hittade en krälande fästing på min 16 veckors valp igår och undrar vad ni använder för fästingmedel på era hundar, och speciellt vad ni rekommenderar till valpar. Någon som har erfarenhet av tex bärstenshalsband?

Tack på förhand :)

Annons:
Swadika
2014-04-20 23:21
#1

Vi testade bärnsten förra året, dock inte till chihuahuan utan vår förra hund. Det fungerade väl sådär, svårt att veta om det var halsbandet eller om det var mindre fästingar förra året än vad det varit innan.

 Förra året använde vi örthalsband till Theo (vavvan) kommer dock inte ihåg vad det heter men det var i alla fall ett grönt halsband. Det var hans första sommar så om det fungerar för honom vet jag inte, han fick kanske 4 fästingar från Juni-Augusti när vi tog bort halsbandet och han har inte fått någon sedan dess. Om det var halsbandet eller om han helt enkelt inte lockar till sig fästingar vet jag inte. Vi tänkte testa samma i år till både Theo och nya vovven :) 

Har funderat på bärnsten till båda vavvorna, men jag verkar vara för sent ute, det är för lång väntetid och har inte hittat några som passar på tradera. Men det börjar komma fästingar här också så vi kommer nog åka och köpa halsband redan i veckan :) Har inte mycket tips tyvärr men hoppas någon annan har det :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
2014-04-20 23:24
#2

Petwise heter halsbandet jag menar i #1, vi köpte dock till katt istället för hund, för den till hund var så himla bred till Theo när han var valp.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

juliahhl
2014-04-22 13:16
#3

Har haft bärnstenshalsband till min lilla kille i tre år nu och han har aldrig haft en fästing, bara tre som krupit i pälsen men inte satt sig. Det är ju skönt att ha en liten korthårig chihuahua eftersom det är väldigt lätt att känna igenom honom varje dag ^^

Vet inte om det faktiskt är halsbandet eller om han har otrolig tur, men jag tänker definitivt fortsätta med det! :) Och jag har hört många bekanta säga att deras hundar inte får några/får färre fästingar med bärnstenshalsband.

Man får pröva sig fram vad som passar för just sin hund :) Jag själv skulle aldrig pröva t.ex. frontline och liknande, då det kan ge biverkningar, samma som de flesta andra medlen mot fästingar.

Calibe
2014-04-23 10:16
#4

Har beställt ett bärnstenshalsband nu :) Hoppas på att det ger ett lyckat resultat :)

ChristineF
2014-04-23 14:16
#5

Har bärnstenshalsband från elvingsson, ger b-vitamin från granngården och badar henne med jämna mellanrum (inte för ofta) med espree citrusil plus. Naturligt gånger tre alltså ;) Vill inte ha på gift efter jag hört om både sår, allergi och epilepsianfall :( 
Här är en spray man kan göra själv och spraya på både ägare och djur, har inte provat själv men ska nog göra det:

2dl timjan
2 dl rosmarin
1 liter vatten

Koka upp, låt stå en timme. Sila bort kryddorna, blanda i 2 msk citronsaft och 2 msk vinäger. Häll på sprayflaska och spraya hunden någon/några gånger i veckan, eller oftare om den badar mycket.

Finns lite olika varianter, utan vinäger och med vitlök m.m.. man får väl prova sig fram lite antar jag!

Upp till toppen
Annons: