Annons:
Etikettchihuahua
Läst 3166 ggr
[Mikaelann]
4/19/14, 8:25 PM

Massa frågor

Finns det något som kan göra så man inte får ställa ut en chihuahua? rent utseendemässigt tänker jag då för jag har hört att vissa chihuahuor även fast dem är skk registrerade osv att dem inte passar till utställning men vet inte om det stämmer om det gör det vad är de som avgör osv? dessutom är denna ras svår att få rumsren? för det har jag också fått höra nu… vet att det är individuellt men tänker ändå fråga.

tack för svar :)

Annons:
sophiemadeleine
4/19/14, 10:13 PM
#1

Det finns medfödda defekter som kan göra att hunden inte passar till utställning, några exempel är om de har bettfel, öppen fontanell, knicksvans, är kryptochid (dvs att ena pungkulan hamnat fel, t.ex i ljumsken hos hanhund) eller helt enkelt att hunden inte har ett rastypiskt utseende. Rumsrenhet verkar vara ett problem för många framförallt småhundägare, likaså att vissa "skvätter" inomhus för att markera. A och O är riktigt bra rumsrenhetsträning från början, rasta ofta och beröm med glad röst och ev. godis när hunden gjort sina behov ute:) Händer olyckor inne ska man ignorera detta, göra rent noga och fortsätta berömma när hunden gör det ute. På det sättet lär sig hunden vart det ska göras, så beröm är alltså nyckeln :) Min hane är helt rumsren efter denna principen, han markerar heller inte, varken inne eller ute:)

Medarbetare på Chihuahua

[Mikaelann]
4/19/14, 10:24 PM
#2

Jag funderar ju på att köpa en hund som är 9 månader kommer detta försvåra inlärningen? vad är ett rastypiskt utseende då? hur vet man att ens hund inte passar in i mallen, när jag ska titta på hunden vill ju gärna ha möjlighet att ställa ut!

sophiemadeleine
4/19/14, 11:25 PM
#3

Är den 9 månader bör den vara rumsren :) Har du dock otur kan den ju vara dåligt tränad, i det fallet kan det vara lite svårare, det är lättast att lära in rätt i valpåldern, då de är mest påverkbar. Kan ju lätt annars blivit ett etsat beteende tyvär. Men är nog inte omöjligt att i det fallet börja om från början. Hör med säljaren innan köpet, förhoppningsvis är personen ifråga ärlig och berättar hur det ligger till :) Viktigt att tänka på om du köper en vuxen hund (9 månader räknas som vuxen i detta fall) är att du tar reda på så mycket om hunden som möjligt i förväg, samt gärna umgås med den så mkt som möjligt innan köp, ta gärna med den ut på promenad för att bilda dig en uppfattning och se hur pass trygg den är i sig själv, om den är rädd för omgivningen, människor, andra hundar e.ct. Sen är det viktigt att du låter göra en veterinärbesiktning innan köp, där får du värdefull information. Ett tips är att du går på utställning och bildar dig en egen uppfattning om både ras och hur de ska se ut för att gå bra i ringen :) Men några exempel är att man gärna vill ha dom kompakta, alltså inte för långa i kroppen. En nästan kvadratisk kroppsform är önskvärt, tikar tillåts dock att ha en ngt längre kroppsform än hanarna. Dom får heller inte väga mer än 3kg för att få ställas ut. En för lång nos är heller inte önskvärt. Kika på FCI rasstandard för Chihuahua - SKK. Där får du en detaljerad beskrivning :) Lycka till!

Medarbetare på Chihuahua

[Mikaelann]
4/19/14, 11:42 PM
#4

#3  Hej jag har läst att dem är valpar fram tills dem blir 12 månader, uppfödaren säger att hanen som är 9 månader markerar inne men att det nog går att träna bort.

sophiemadeleine
4/19/14, 11:56 PM
#5

Det råder lite delade meningar om när Chihuahuan är vuxen, men man kan säga att de är så gott som vuxna vid denna ålder :) Har de väl börjat markera inomhus kan det vara svårt att få rätsida på det, men törs inte säga då jag inte har erfarenhet av problemet. Men vet att det finns en tråd om det här på chihuahua iFokus.:)

Medarbetare på Chihuahua

[Mikaelann]
4/20/14, 12:02 AM
#6

Det låter konstigt att det ska vara svårt att få dem att bli helt rumsrena om man är konsekvent borde det väl gå? annars känns det ju ganska hopplöst!

Annons:
sophiemadeleine
4/20/14, 12:25 AM
#7

Tror man brukar skilja på icke rumsren och att de markerar, för vad jag förstod var den rumsren, men markerar? Just markering är ju ett dominant beteende, och vad jag förstått kan det vara lite trixigt att få bukt med det när de väl börjat. Det finns ju skvättskydd att köpa annars. Men kika på tråden somsagt, verkade vara bra tips där :)

Medarbetare på Chihuahua

sophiemadeleine
4/20/14, 12:53 AM
#8

Det kan ju vara könsmognad som spelar in också, men törs somsagt inte säga för mycket i markeringsfrågan! Men kanske någon med bättre koll och erfararenhet i frågan vet bättre hur stor chansen är att du kan få rätsida på det :) Vissa rekommenderar ju kastrering också om hundar börjar markera inomhus.

Medarbetare på Chihuahua

[Mikaelann]
4/20/14, 1:04 AM
#9

Ok! för jag vill ju inte köpa hunden om inte det problemet går att lösa…

sophiemadeleine
4/20/14, 1:38 AM
#10

Jag förstår det. Det svåra är ju att det inte finns några garantier för att det kommer gå att träna bort, även om det absolut inte är omöjligt, har läst om några som lyckats med antingen träning eller kastration. Känner en tjej som har en chihuahuahane som markerar inne, dock har hon inte lyckats få bukt med det ännu. Hunden är ca 2år och okastrerad. Men somsagt, läs på lite om just markering, finns många forum som tar upp problemet samt hur man ska gå till väga för att försöka lösa det :)

Medarbetare på Chihuahua

[Mikaelann]
4/20/14, 1:46 AM
#11

Kanske är att föredra att köpa en tik då?

sophiemadeleine
4/20/14, 1:59 AM
#12

Vissa menar det! Men vill inte avråda dig från att köpa den du funderat på på något sätt, men tycker det är jättebra att du fått veta att han markerar inne, alla hundmänniskor är ju inte ärliga tyvär. Men mitt absolut största tips är att du läser på, sen bestämmer dig för om du vågar chansa på att du kommer på bukt med problemet eller inte, baserat på hur andra lyckats :) För det kan ju vara en helt underbar hund om du lyckas träna bort det :)

Medarbetare på Chihuahua

[Mikaelann]
4/20/14, 5:13 AM
#13

Jag tycker det känns viktigt för mig att detta hundköp ska bli rätt vill inte ha en överaktiv hund vill att den ska vara lugn i temperamentet och gärna lättlärd och så har jag ju en dröm om att ställa ut men det är så svårt att veta vad man ska kolla efter jag tänker ju köpa SKK registretat iallafall så man kan kolla på släkt till hunden osv. Men en tik är kanske att föredra så man slipper markeringar vilket verkar vara vanligt inom denna ras? blir många frågetecken!

Annons:
sophiemadeleine
4/20/14, 7:23 AM
#14

Du måste helt enkelt höra med säljaren huruvida den är lugn i temperament eller inte osv, kan inte riktigt svara på det :) men det finns lugna chihuahuor, har ju själv just en lugn :) Angående utställning så måste du först ha klart för dig om den är fri från exteriöra defekter. Stämmer den in bra enligt rasstandard så är det ju bara att prova ställa ut och se vart ni hamnar, är nog enda sättet att veta:) Och nja, vanligt och vanligt skulle väl vara synd att säga, men det händer ju att hundar markerar inom alla raser, törs inte uttala mig så mkt om anledningarna till just markering inomhus då jag har alldeles för dålig koll :) men det har nog med dominans att göra i huvudsak.

Medarbetare på Chihuahua

Upp till toppen
Annons: