Annons:
Etikettbeteende
Läst 3403 ggr
[Mikaelann]
2014-04-16 16:54

Beskriv

Kan ni beskriva denna ras till mig?

Jag funderar nu starkt på att skaffa en liten chihuahua men jag vill ju helst ha en hund som är lättlärd och inte jätte skällig kanske kunna gå löst också. Hur är eran hund? 

/ Mikaela :)

Annons:
sophiemadeleine
2014-04-17 05:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Exakt hur dom är är nog svårt att säga, då det ju förståss kan skilja sig en del från hund till hund :) Tittar man på rasstandard så ska Chihuahuan vara en alert, livlig och modig hund, som gärna ser sig själv som en stor hund. De är vakthundar, eller kanske snarare "alarm-hundar" som gärna vaktar huset från inkräktare eller konstigheter :) Många skaffar Chihuahua eller mindre hundar av anledningen att de "inte kräver någon motion". Detta tycker jag dock är helt fel, dom behöver få komma ut på dagliga promenader, och orkar faktiskt en hel del. Men att springa 1-2 mil dagligen skulle ju självklart bli alldeles för mycket för deras små ben, då kanske man bör skaffa en större hund som typ Vorsteh eller border collie. Men har man inställningen att man vill ha en hund som "inte" kräver promenader bör man tänka om, för någon sådan hund existerar inte :) Chihuahuan har ju rykte om sig att vara skällig - lika som många andra små raser. Och visst kan det vara så, men i de flesta fall skulle jag nog säga att det beror på ägaren / hur de är uppfostrad. Skulle tro att många nyblivna valpägare "glömmer bort" att fostra sina små, de kanske låter bli att sätta tydliga gränser för vad som är okej och inte - skäller eller småbits en liten 800g valp kanske många tycker dom är söta, och med tiden blir det ett etsat beteende hos hunden, som inte alls är lika "sött" i vuxen ålder. Så dålig uppfostran i kombination med lite till noll motion ger nog lätt en frustrerad hund, som kanske tar sitt jobb som vakthund alldeles för seriöst - i brist på annat att tänka på/göra. Då är det nog lätt hänt att man står där med en vild och rabiat hund som skäller på allt och alla :).. Själv har jag en liten minikille på endast 1600g som jag har uppfostrat precis som om det vore en schäfer, ihärdig träning kombinerat med att jag är lugn, trygg men konsekvent har resulterat i en harmonisk och glad liten plutt som är lugnet själv hemma, älskar att träna lydnad och busa i skogen :) Han är väldigt snäll och försynt, söker kontakt och älskar att göra rätt. Får ofta höra när vi är någonstans att "Men vad lugn han är!" Han är även en hejare på att gå fot okopplad, och då spelar det ingen roll om hundar vi möter skäller osv - han liksom ignorerar sånt och fokuserar bara på att hänga med fot :) Vet inte hur många gånger folk sagt "gå före ni" när man kommer upp jämte någon i en korsning, när dennes hundar blivit vilda/skälliga för att det kommer en liten tuss :) Det känns jättebra att bevisa för folk att Chihuahuor faktiskt inte behöver vara de som skäller :D För mig är han en perfekt hund - otroligt behändig, men ändå väldigt mycket hund i liten förpackning som fungerar alldeles utmärkt att träna med :) Men visst får man räkna med att det är lätt hänt att ens hund kan bli lite skällig om man inte riktigt lyckats komma igenom med träningen, läste just ett inlägg av en vän på fb som har just en Chihuahua och en Prazky, hon skrev; "Har världens bästa vakthundar. Skäller på buskar, sopkorgar och stillastående cyklar." så ja, nog kan dom små liven!:) Min lilla ekorre ;) 💗

Medarbetare på Chihuahua

AnnaKarin
2014-04-17 08:30
#2

Jag har fem stycken här hemma nu. Två går lösa för det mesta, inte efter vägar eller på stan av hänsyn till trafikanter och andra människor och hundar. Alla kommer på inkallning så jag kan ha dem lösa i skog och mark. Tre skäller som galningar. Det skiljer mellan individerna hur de är i sättet.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Cam88
2014-04-17 12:52
#3

Chihuahua är en underbar ras och jag har tik :) super gosig, lättlärd, hon är lite av en vakt hund, skäller om de kommer in någon ny människa eller hund, men annars så är hon lugn :) jag kan stort rekommendera rasen :)

Medarbetare på Chihuahua

Cam88
2014-04-17 12:52
#4

Chihuahua är en underbar ras och jag har tik :) super gosig, lättlärd, hon är lite av en vakt hund, skäller om de kommer in någon ny människa eller hund, men annars så är hon lugn :) jag kan stort rekommendera rasen :)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2014-04-18 11:54
#5

Håller med om att det beror på individ och ägare. Om man ser till att kolla upp kennel och föräldrar noga är det större chans att man får den valpen man är ute efter, både fysiskt och psykiskt. Och sedan får man börja bygga på den grunden med social/miljöträning, kurser, vardagslydnad och annat skoj. :)
Här är en tråd med likande frågor (och svar) och om du söker här i forumet kan du säkert hitta mer:
http://chihuahua.ifokus.se/discussions/512f54ecce12c4473802d75b-fragor-om-chihuahua
Bara att fråga om du undrar något mer! :)

[Mikaelann]
2014-04-19 00:37
#6

Men vill dem arbeta med hjärnan hela tiden och få massa motion för att inte bli understimulerade eller klarar dem av att ta det lugnt?

Annons:
sophiemadeleine
2014-04-19 02:55
#7

Nja, dom är ju inte brukshundar, :) som kräver oändlig motion och mental stimulans, utan normala promenader räcker, helst åtminstone en halvtimmes promenad om dagen bortsett från rastningar. Sen dör dom ju inte om det blir nån dags vila, då kan man ju kanske aktivera dom mentalt den dagen, med t.ex aktivetsboll, lydnad eller att spåra t.ex godis :) Men återigen så är det väldigt individuellt, vissa trivs med ett lugnare liv medan andra älskar att vara med i fart och fläkt :) Min är väldigt anpassningsbar vilket jag tycker är jätteskönt! Han tar det lugnt och trivs med allt vi hittar på, vare sig det är att greja på hemma eller utepå :) Du får känna efter vilken av valparna i kullen som passar dig bäst!

Medarbetare på Chihuahua

[Mikaelann]
2014-04-19 03:24
#8

Ja eller så blir det en omplaceringshund får se :) men denna ras verkar vara utmärkt för mig.

sophiemadeleine
2014-04-19 04:07
#9

Det tror jag säkert, dom är underbara :)

Medarbetare på Chihuahua

Upp till toppen
Annons: