Annons:
Etiketthälsa
Läst 7221 ggr
Cam88
2014-03-26 18:40

Tikens löp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tik är 1 år och har sin andra löpning. Denna gången beter hon sig inte likadant som första gången. Hon är väldigt känslig och söker mycket uppmärksamhet. Hon är väldigt trött och sover mer om dagarna. Hon tar ofta sin pipleksak och "jukar" mot den och om jag myser eller klappar henne så skruvar hon svansen mot mig och upp i vädret. Gör eran tik också så? Är de vanligt att dem blir så under löp?

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
AnnaKarin
2014-03-26 21:36
#1

Låter som ett fullt normalt löp. Jag har tre vuxna tikar här hemma och de löper samtidigt, juckar på varandra och är allmänt vidriga. De ska till att löpa nu inom de närmsta månaderna så risken är rätt stor att lilltjejjen som nyss fyllt tre månader drar i gång också. En av de vuxna hade första löpet vid 4,5 månad.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Cam88
2014-03-27 10:18
#2

Vad skönt, då kan jag vara lugn :) Kan de vara mest dem små hundarna som är så? Vi hade labrador när jag var liten och hon gjorde inte alls så..

Medarbetare på Chihuahua

AnnaKarin
2014-03-27 13:33
#3

Det är nog individuellt, inte rasbundet. Vi har alltid haft större hundar och de kunde de med ;-)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

nlinds
2014-03-28 08:16
#4

Måste bara fråga. Har aldrig haft tik själv.
Kommer det mycket blod när en chihuahua tik löper ?
Var intresserad av att skaffa en tik tills jag såg hur mycket blod det kom ur en Schäfer tik samt CCP tik, visst är det väldigt individuellt, men överlag ? Är de bra på att hålla rent själva ? Eller måste man dras med den där trosan i flera veckor ?

Är inte så insatt i hundlöp … :P

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Cam88
2014-03-28 08:20
#5

När Molly löper så ser vi ingenting för hon skickar sig helt ren :)

Medarbetare på Chihuahua

nlinds
2014-03-28 08:35
#6

#5 vad skönt :D

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Sjuttan
2014-03-28 10:15
#7

När en tik löper har hon olika faser i löpningen. Först blöder hon och börjar svullna. Vissa tikar blöder så lite att det knappast märks. Men då kan man "dutta" med lite mjukt vitt papper i springan. När man märker lite rosa på pappret så är tiken på dag ett i sin löpning. Lämpligen antecknar man detta datum i almanackan. Mellan sjunde o tionde dygnet brukar tiken komma in i den fas som kallas att hon "står". Då brukar blödningen upphöra och många tror då felaktigt att löpningen är över. Då är hon färdig att paras, det är då hon vänder upp baken och viker undan svansen för att en ev hanhund lättare ska kunna para henne. Under detta skede är risken störst att hon ska bli tjuvparad. Denna period kan pågå under ca en vecka. Räknar man från dag ett pågår löpningen ungefär tre veckor. Men man bör ha tiken under uppsikt några dagar till. Har själv haft uppfödning av dvärghundsras under ca 20 år och har sett att tikar har individuella variationer i sina löpningar. Om sedan tiken har anlag för "skenvalpning" så kommer denna 8-9 senare. Lycka till med lilla tiken! Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2014-03-28 10:16
#8

8-9 veckor senare ska det vara.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

nlinds
2014-03-28 10:57
#9

#7 Tack för superbra information ! :) Tack

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Cam88
2014-03-28 11:58
#10

#7 tack för fin info :)

Medarbetare på Chihuahua

Upp till toppen
Annons: