Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 3300 ggr
Pigges mam
3/20/14, 10:38 PM

Inkontinent?

Hej! Vi har precis skaffat en liten chihuahuatjej som är 3 o en 1/2 månad. Vi har haft henne i två veckor nu. Hon är hur mysig o go som helst.Har redan lärt sig sitt o vacker tass. Det jag funderar på är det här med att få henne rumsren.. Vi springer flitigt in o ut med henne o så fort hon gjort något ute så får hon en godis. Ofta bajsar hon precis när vi kommit in efter att ha varit ute en stund. Då smyger hon iväg så jag ska prova att begränsa henne lite mer. Men när någon kommer hem eller hälsar på så blir hon så glad så hon hoppar och ibland kommer det då lite kissdroppar. Är detta vanligt? Är det för att hon är så ung så hon inte kan kontrollera? Vi är ute nästan en gång i timmen, och efter hon sovit, ätit, lekt osv.. Nån gång har hon väckt mej mitt i natten och velat gå ut och då både kissat o bajsat så då har hon kunnat hålla sej. Två veckor är inte lång tid och jag har ingen aning om hur flitig uppfödaren har varit. Hur lång tid har det tagit för era chihuahuor att bli rumsrena? Tycker inte det är så roligt att hitta kiss o bajs här o där.

Annons:
vallhund
3/20/14, 11:08 PM
#1

Här kan du läsa lite tips. Att hundar kissar på sig av glädje är inte helt ovanligt.

http://hundar.ifokus.se/discussions/53297d4b8e0e746f3500102d-tragglar-med-rumsrenhet

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lejonhjarta
3/21/14, 1:20 AM
#2

Med mina stora hundar (stora raser) har detta m rumsrenhet inte varit några problem. Men fått lära mig att när man har en vavva så är det meckigare! Våran är 8 månader å litar inte på henne fullt ut! Jag jobbar natt så ja tar henne dagtid och dom nätter ja är hemma så tar dottern henne när ja jobbar. Hon sover m oss i sängen då det är lättare att ha koll på henne på natten, vill inte ha hund i sängen med vad göra, men ändå händer det… En stor hund märks om den smyger iväg en liten försvinner liksom… Nu är d ju ok väder men å försöka göra en vavva rumsren under vintern, ska inte skaffa någon på hösten igen!!! Lycka till, d är kämpigt men vi går bättre tider till mötes. :-)

Pigges mam
3/21/14, 2:50 PM
#3

Tackar för tipsen! Ja, varför gå ut i regnet å kissa när man kan kissa inne i värmen på en mysig matta? Det hade inte jag heller velat..

ChristineF
3/21/14, 6:12 PM
#4

Hon är ju inte gammal och kan nog inte hålla sig riktigt än. Begränsa ytan så du har koll (är i samma rum) och ta ut henne så fort hon verkar lite rastlös, gör rent eventuella "olycksplatser" inne med pissoff eller urineoff, medel som gör att toa-lukten försvinner så det inte blir en ond cirkel och försätt belöna ute :) Småhundar kan ta lite längre tid än stora, men det gäller att vara envis. Chica gjorde inte inne ofta, men nån gång i veckan kanske. Hon var 10 mån när hon blev 100% pålitlig och har varit superduktig sen dess (fyller fyra), hon säger till om hon behöver och kan hålla sig länge.
Hälsa inte på hunden när ni kommer hem, ignorera (klä av i lugn ch ro, tvätta händer osv) tills hon är lugn och hälsa sedan. Då kommer nog stress-kissandet sluta :)
Lycka till!

Lejonhjarta
3/25/14, 8:12 AM
#5

Vi har faktiskt små kattungebajlådor framme med tidningspapper i som hon går på om det krisar.

Pigges mam
3/25/14, 11:16 AM
#6

Ja, jag funderar oxå på att ha en kattlåda som komplement. Hon verkar ju ändå gilla mattan i badrummet så varför inte en liten låda där inne? Jag vill inte heller lära henne att ligga i sängen så jag har en stor låda med höga kanter bredvid min säng. Hon kan inte hoppa ur den själv så då väcker hon mej om hon är nödig så springer vi ut.

Annons:
ChristineF
3/25/14, 2:26 PM
#7

Om man tycker det är bra att ha en vuxen hund som kissar och bajsar inne på låda så ofta den tycker (och ej kraffsar över som katter) så okej, men om man vill ha en hund som i framtiden kan hålla sig (vilket kan vara både sunt för hunden och praktiskt om man reser eller hälsar på hos folk utan låda) så tycker jag inte det är en bra lösning. Kan tänka mig att gränsen från att göra på låda till att göra någon annanstans inne i hemmet är mindre tydlig än ute/inne med.
Jag skulle aldrig välja det, vill att min hund ska veta att det är ute man gör allt. Men man gör väl som man vill, så länge hunden får dagliga promenader och får rastas ute minst var sjätte timme enl. lag.

Caesars_matte
3/26/14, 10:53 AM
#8

# 7

Undrar om chihuahuor har en egen liten lag om att rastas en gång i halvtimmen ;)

Elinhogberg
3/26/14, 10:21 PM
#9

Vår chihuahua blev 100% pålitlig för ett par månader sedan (när han var 1 år). Vi trodde han var rumsren vid 7 månader ungefär men sen kom det tillbaka ett tag, varenda morgon kunde man hitta bajskorvar i något hörn! Fast bättre det än en massa kissande, speciellt med hanar som skvätter ;) (Kan vara skönt å höra att det tar ett tag kanske, vi hade förväntat oss några månader bara så vi blev rätt knäckta när det aldrig släppte!)

Upp till toppen
Annons: