Annons:
Etikettallmänt
Läst 7926 ggr
sophiemadeleine
2014-03-04 05:02

För och nackdelar med din Chihuahua? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägg fram positiva respektive negativa saker med just din Chihuahua! Jag kan börja med lilla kille som förvisso är en otroligt härlig och snäll kille:) Fördelar: - Otroligt snäll och försynt! Skulle aldrig bita någon eller vara kaxig på något sätt - Väldigt glad:) Ständigt viftande svans och älskar att vara med, allt är roligt! Bangar aldrig för en promenad, oavsett hur kallt/ regnigt det är. - Mycket lättlärd, och älskar att göra rätt samt vara till lags. - Lugn som en filbunke både hemma och hos andra, hälsar man på någon sover han lugnt och tryggt under t.ex bordet efter att ha inspekterar runt:) Han är väldigt lätt att motivera, så han har tydlig på-och-av knapp :) Han ger allt vid träning! - Älskar att träna lydnad då han både kommer som ett skott på inkallning, och alltid har fokus på en, stannar man om man låter honom springa framför så tvärvänder han och springer tillbaks, endast pga att man stannar. Mycket uppmärksam. Han går även fot utan koppel vartsomhelst trots störningar el hundmöten :) - Skäller i princip aldrig, trots sin ras och ringa storlek :) (1,6 kg) Han bryr sig heller inte om andra hundar skäller på honom vid promenader. - Tålmodig, och skulle aldrig gnälla. - Helt rumsren + skvättfri :) - Inte skott- eller raketrädd - Han tar mer än gärna sovmorgon :) Nackdelar: - Kan vara lite rädd för direktkontakt med stora alt. kaxiga hundar. Får han nosa först utan att den andra hunden står mitt emot går det jättebra. Han är dock väldigt nyfiken och glad om han får vara på "tryggt" avstånd, dvs t.ex i famnen :p - Får väldigt lätt tandsten trots tandborstning. - Lite kräsen när det gäller mat :)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
[[Boris Sager]]
2014-03-04 06:06
#1

Bra ämne tycker jag! Så mycket fördomar om Chihuahua, att de skulle vara rädda, sköra, skälliga.

Fördelar med min "Bertil", nu 2 år LH:

Han är alltid på G, med på allt, inte blyg.

Inte alls rädd för andra hundar, vilket ibland kan vara en nackdel.

Gillar att åka bil, bli badad, pysslad med.

Bra tänder.

Går jättebra ihop med mina andra hundar, som också är hanhundar.

Nackdelar:

Inte skvättfri, blöja behövs när han ska på besök hos kompisar.

Som ovan sagts önskar jag att han inte vore så orädd.

Hatar att inte ha någon annan hund omkring sig, vill ALLTID leka med hundkompis

Bild, Bertil som 3 månaders valp, fel dator

Cam88
2014-03-04 09:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Detta är min Molly snart 1 år :) Fördelar: - Hon är otroligt snäll, pigg och glad - Väldigt gosig och tillgiven, av Molly får jag många pussar - älskar att åka bil - säger ifrån när hon vill gå ut + första rundan är runt 9, hon är alltså inte så morgon pigg -vaktar huset, kommer där någon hon inte känner så skäller hon men för övrigt så skäller hon inte så mycket som det sägs att rasen gör. Nackdelar: - försiktig och lite rädd för vissa människor i min närhet ( men i min famn går det bra ) - går vi på något nytt ställe så drar hon gärna väldigt mycket i kopplet

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2014-03-04 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Rolig tråd! :)

Chica
Fördelar:
* Smart och lättlärd, älskar att träna!
* Tycker om att hänga med överallt, bil och båt. Hon anpassar sig, vilar när vi reser och är glad/nyfiken när vi kommit fram.
* Bra av och på-knapp, vilar/tuggar ben/sover tills vi hittar på något och då är det fullt ös.
* Modig med grym kroppskontroll, hoppar in i rätt höga bilar utan att vi bett om det och flyger fram i skogen.
* Super-nos, duktig på att spåra och söka efter kantareller.
* Snäll och mysig, hon skulle aldrig bita någon och har ett tydligt språk. Undviker konflikter.
* Vädertålig, fryser sällan och har inget emot vatten.
* Tycker om att bada/simma.
* Helt rumsren och säger till hur dålig hon än är.
* Självständig och trygg om det behövs.
* Lätt att hantera, dvs. duscha, klippa klor, borsta päls och borsta tänder.
* Funkar bra med alla djur vi träffat.
* Lättskött päls som alltid luktar jättegott, inte det minsta "blöthund-lukt" trots att hon ibland är en blöt hund :P
* Vaktar inte det minsta inne i lägenheten oavsett, lyssnar lite och somnar om. Springer ibland till dörren när någon ringer på, men tyst med viftande svans.

Nackdelar:
* Besatt av kattmat ;) Om vi hälsar på hos folk som har katter letar och nosar runt som en tok. Dammsuger även efter smulor m.m.. önskar hon kunde koppla bort det och slappna av.
* Otrolig på att läsa av människor (och djur), om man är minsta irriterad så håller hon sig undan. Tar ibland åt sig för mycket. Gillar inte när folk pratar bebisspråk och är falska, då går hon alla gånger fram till den lugna och tysta människan istället. Både positivt och negativt.
* Lite osäker med okända hundar, vilket vi tränat/tränar mycket på. Nu går oftast hundmöten jättebra och hon är tyst, men är tveksam om hon nånsin kommer vara 100% bekväm. Samma situation med småbarn.
* Drar i kopplet om hon blir stressad, t.ex. om det är mycket trafik eller hundar runt.
* Lite osäker i mörkret, om man precis kommit ut så kan hon skälla till/morra om någon kommer gående mot oss. Tar lite längre tid för hundarnas ögon att vänja sig vid mörkret, så är säkert därför.
* Känslig mage, får tjata på folk att inte ge henne diverse godsaker och jag måste ge henne vettiga mellanmål (ofta i form av träningsgodis) så magen inte blir för tom. Men har blivit mycket bättre sen vi började ge färsfoder.

[[Boris Sager]]
2014-03-04 11:02
#4

Låter som en fantastisk hund, # 3.

ChristineF
2014-03-04 11:27
#5

#4 Det är hon :) Detsamma om din lille Bertil! :)

sophiemadeleine
2014-03-04 22:25
#6

Låter som finfina vavvor hela högen! :) Kul att ni också gillar tråden, håller absolut med om att Chihuahuan har lite dåligt rykte, lika som det ju är för en del andra raser. Det är ju så otroligt synd, för hundar, oavsett ras blir ju vad man gör dom till:) Det tror jag starkt på. Sen är ju förståss vissa kanske lättare att jobba med än andra, men tror alla har potential att bli superfina, trygga familje- och träningshundar :) Minns att innan jag skaffade min grabb så pratade jag med min kusin som är uppfödare av annan ras, och när hon fick veta att jag funderade på Chihuahua så sa hon att hon träffat många Chihuahuor då en vän till henne var uppfödare av just Chihuahua. De vavvor hon träffat hade varit "ocharmiga" samt kissat/ markerat överallt. Hon menade också att man "inte kunde jobba med en Chihuahua". Nu såhär i efterhand vet jag ju att hon faktiskt hade fel, det behöver inte alls vara så, utan tvärtom. Min grabb verkligen älskar att använda huvudet och att träna :) Definitivt en stor vovve i liten kostym:) Han är ju dessutom jätte behändig på alla sätt :) #3 Vad kul att ni söker kantareller! :D Fler borde låta sina små hundar få vara "arbetande" hundar :)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Caesars_matte
2014-03-19 10:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Åh vad kul med kantarellsök! Det vill jag lära Caesar, han är ju av naturen närmare marken än jag och jag älskar att gå i skogen på hösten och plocka svamp. Har det kommit spontant, eller är det något du lärt henne?

Jag och Caesar har ju inte känt varandra så länge, han är ju bara 6½ månad, men det jag ser hos honom är att han är väldigt snäll och tillgiven, han verkar lättlärd (även om det inte såg ut så på lydnadskursen igår 😛) och är duktig på att göra sina behov ute när vi väl är ute. Han tycker jättemycket om att åka bil, och sover lugnt i bilen.

Hans nackdelar just nu, som säkert kommer ändras vart efter är att han är väldligt skällig, osäker när han möter stora hundar, säger inte till när han behöver göra sina behov, eller så är det vi som inte kan tolka honom rätt.

I och med att han kissar och bajsar inne ibland (inte så ofta som förut) är vi inte hemma hos folk med honom, vi gjorde det en gång och då bajsade han på deras köksmatta…lite pinsamt, så det väntar vi med lite till. Han gillar inte småbarn, då skäller han galet mycket, och vi är omringade av just småbarn *suck*

Men som sagt, det kommer säkert ändras ganska mycket, vi har ju precis börjat vår resa ihop och jag lär mig hela tiden nytt!

ChristineF
2014-03-19 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6 #7 Tack, ja kantarellsök är nog det roligaste vi tränar tycker både jag och Chica! :)
Vi har gått två kurser, grund och fortsättning, mest för att det är så kul och att få små tips! :) Använder klicker och godisbelöning. Är många små steg i det så jag rekommenderar kurs om man är nybörjare, men det går ut på att hon ska söka upp kantarell/kantareller och sätta sig intill för att visa mig vart den/de är. Man får välja hur hunden ska visa, t.ex. ligg, skall eller annat. Man måste också ha ett kommando och  tjänstetecken, ett plagg som visar vad hunden ska göra t.ex. en scarf eller väst, det är så hunden inte tror den ska söka svamp på varje skogspromenad. Sen är det stor skillnad på svamp man med redskap lagt ut (för att den inte ska lukta människa) och svamp som växer vilt, så steget från utlagd svamp och riktig kan vara lite klurig. Även skillnad på gräsmatta och skog, i skogen finns så många dofter som kan störa.
En bild på när vi tränar :)

Upp till toppen
Annons: