Annons:
Etikettutställning
Läst 2637 ggr
Anna-Helga
2014-01-27 12:48

Trimbord

Köpte ett begagnat trimbord idag! Ska börja bada och träna inför utställning tänkte vi! 

Jag efterlyser tips och idéer på alltifrån badknep, vilka schampon är bäst till att utställningsfixa sin vavva på bästa sätt! :) Medel, klippning, föning och fixning! Både lång och korthåriga tips är välkomna, men framförallt långhåriga!

Annons:
ChristineF
2014-01-27 15:29
#1

Vad kul! För det första: klipp/trimma inte en chihuahua! :)
När det gäller schampo och balsam till långhår så tycker jag att K9 competition är bäst. Pälsen luktar friskt (lagom mycket), blir len och glansig med lagom volym. Jag har deras Aloe Vera schampo och balsam (ej de för strävhårspäls, kolla så du inte tar fel) och även deras spraybalsam Nano mist som är bra att använda när man borstar och mot statisk päls. De har också en silk shine som gör pälsen glansig och fin, men den har jag inte provat.
Min Chica är inget fan av hårfönen, hon kryper ihop och vill sjunka genom jorden ;) Men hon accepterar det. Jag gör det bara om hon behöver bli torr fort, t.ex. om det är kallt ute. Brukar hålla in knappen som gör att luften blir sval/ljummen istället för jättevarm, känns snällare mot henne. De som ställer ut brukar föna för att få volym i pälsen, men en långhårspäls ska bara ha fluff vid öron, man/bröst, svansplym och "byxor"/bak. För att det inte ska bli för mycket brukar vissa duscha/bada hunden en eller två kvällar innan utställningen, men om man har en mindre pälsad hund kan det kanske behövas lite närmre inpå. Är nog olika :)
Jag själv har ingen utställningshund, men är intresserad så kanske i framtiden :)

Anna-Helga
2014-01-27 16:00
#2

Härligt tack! Det finns lika många sätt att göra på som det finns personer som gör skulle jag tro! Så det blir spännande!

[[Boris Sager]]
2014-01-27 17:34
#3

Spännande! Enbart trimning runt tassarna och mellan trampdynorna.

Så olika ang. shampoo och balsam. Bra att träna antingen på inoff. utställningar eller träningskurser.

Jag brukar bada kvällen innan utställning, akta öron och ögon för vatten och förstås föna direkt efter. Finns fönar, som är ssk tystgående.

Bra att ställa upp på trimbord, det är ju det din vavva får göra på utställningen.

Anna-Helga
2014-01-27 18:42
#4

Härligt, tack! Klippa runt tassarna, har du kanske bilder på före och efter? :)

[[Boris Sager]]
2014-01-28 07:52
#5

Nej, ingen större skillnad.🙂

Före och efter:

Upp till toppen
Annons: