Annons:
Etiketttillbehör
Läst 6281 ggr
Nevina
2014-01-22 21:58

Vilken storlek på halsband?

Hej. I sommar ska jag skaffa en valp. Jag undrar hur stort halsband en 8 veckor gammal valp kan tänkas behöva? Jag gissar på att ett 20 cm långt halsband kan vara lite för stort?

Vilken storlek på halsband hade era valpar vid 8 veckors ålder?

Tack på förhand!

Annons:
[[Boris Sager]]
2014-01-23 09:26
#1

Vilken ras? Nästan säker att du menar Chihuahua, men även de är olika stora. Det bästa är väl att du tar med valpen och testar.

ChristineF
2014-01-23 10:20
#2

Ofta brukar man få med valphalsband eftersom uppfödaren tränar valparna lite innan, men kanske inte alltid? Jag fick koppel också. Prata med uppfödaren och fråga om du behöver köpa det och då får du ju svar på exakt halsmått också ;) Brukar finnas små tyghalsband i olika färger i djuraffärer, var noga med att köpa för hund eftersom de för katt är till för att gå upp om utekatten fastnar och det kan sluta illa om man går med valpen.

Nevina
2014-01-23 11:39
#3

#1 Renrasig Chihuahua är det jag ska ha. Jag vet att de är olika stora, det var därför jag frågade vad era valpar hade för storlek i den åldern. 🙂

Om jag hämtar hunden på en helg (vilket jag troligtvis gör) så kan jag inte gå till djuraffären och prova ut, då de inte har öppet. Jag vet inte ens om de har tillräckligt små halsband där. Därför behöver jag veta storlek i förväg.

#2 Nej, precis, det får man inte från alla och jag är inte säker på vilken uppfödare det blir ännu. Tack, jag känner till det där med katters säkerhetshalsband (fast det finns katthalsband som inte är säkerhetsspänne på också).

Minns ni vad era valpar hade för storlek?

Lejonhjarta
2014-01-23 12:46
#4

Jag fick köpa på väg hem och var inne på 2 ställen innan ja tillslut fick ge upp. Antingen var dom för stora eller för "killiga", det är en tik och väldigt liten var hon trots sina 9 veckor. Så tillslut blev det ett katthalsband, som inte går att få upp ute… Åkte veckan efter för att köpa en sele, alla kattselar vi hade var för stora. Kom ut med en marsvinssele! Enda som passade!! Så det där med liten hals å liten kropp är inte lätt alls! Hade ja vetat problemet så hade ja nog bett att få måtten veckan innan och åkt runt å letat…

Hon vägde 8 hg när hon kom å var ca 14 runt halsen. Är 6 mån nu å väger 1.3 och är 18 runt nu…

Nevina
2014-01-23 13:00
#5

#4 Tack för ditt svar! Ja, det kan vara krångligt det där! Särskilt när man råkar få en vovve som är ovanligt liten. Lite kul med marsvinssele 😛

ChristineF
2014-01-23 19:43
#6

Det är rätt olika, jag kan tyvärr inte svara eftersom jag fick hem min tik när hon vad 4 månader. Då har jag för mig hon hade 16 runt, men inte säker. Dessa halsband är populära för småvalpar 13-20cm: http://www.zoo.se/mini-22658.html brukar finnas i djuraffärer med, eller liknande iaf :)

Annons:
Nevina
2014-01-23 19:48
#7

#6 Åååh, tack så jättemycket! 😃Jag har inte hittat mindre än 15 cm.

Upp till toppen
Annons: