Annons:
Etiketthälsa
Läst 17656 ggr
juliahhl
12/29/13, 10:11 AM

Andningsproblem

Igår morse (lördag) så började Elliot att låta knasigt. Första tanken var noskvalster, för han har inåtvända dragningar, men han nyser och fnyser inte mer än vanligt. Men några gånger har han nyst, och då har det låtit annorlunda än vad det brukar. Det låter mer som att det skulle vara nåt med halsen. Som om att han snarkar, fast han är vaken. Ligger han på rygg är det lite värre tror jag. Om han rör sig eller tar djupa andetag märks det också. Just nu ligger han i mitt knä och sover, och det låter ingenting. Annars är han inte märkvärt påverkad.

Sen läste jag också att det kan bero på trånga luftvägar/kort nos som många chihuahuor har, men Elliot har inte haft såhär förut (förutom om han druckit för snabbt), och det problemet kan väl inte bara ploppa upp helt plötsligt en morgon, eller?

Astma läste jag också om, men att hans problem kom så plötsligt tycker jag är konstigt.

Jag är ju så orolig vad det kan vara.. Ska självklart ringa till veterinär, men tänkte ändå höra om det är någon som har en idé om vad det kan vara, så jag kanske kan lugna nerverna lite tills jag ringer imorn.

Annons:
[heliotrope]
12/29/13, 2:35 PM
#1

Fnyser har jag hört är rätt så förekommande på chihuahuor, snorklingar som det också brukar kallas. Kan det ha varit nån stark doft eller liknande han reagerade på kanske? Damm eller dylikt?

Bra att du ringer veterinär! Vad det än handlar om så hoppas jag att det löser sig och att oron lättar.

ChristineF
12/29/13, 4:19 PM
#2

Om så kallade "snorkningar" (dra luften inåt/hosta) ökar plötsligt kan det vara något annat så ring veterinären. Går en del kennelhosta nu och noskvalster är inte ovanligt, båda smittar lätt mellan hundar. Kan också fasta något i nos/hals, t.ex. grässtrå som irriterar.
Hoppas det löser sig!

juliahhl
12/29/13, 5:52 PM
#3

#1 Jo precis, men då borde det inte kommit så plötsligt tycker man. Tror inte att det är någon doft, då han fortfarande håller på, särskilt när han blir lite ansträngd. Damm har jag funderat på, men det är så svårt att veta :P

Ja, iallafall för rådgivning, men jag hoppas att vi inte behöver åka dit, för Elliots skull. Som många andra gillar han verkligen inte veterinären :P

#2 Har funderat på båda, men han har bara hostat och nyst någon enstaka gång. Tänkte om han kanske har något hårstrå eller något i halsen, men han har både ätit och druckit så det borde ju försvunnit i så fall. Pratade med några hundvänner som sa att det skulle kunna vara en liten förkylning också. Det är ju så himla svårt att veta. Men jag ska rådfråga veterinär imorgon!

Tack för era svar! :)

juliahhl
12/29/13, 6:15 PM
#4

Nu ser/känner jag tre små upphöjda, rosa prickar på Elliots huvud också. Nu blev jag ännu mer osäker på vad det kan vara..

[heliotrope]
12/29/13, 6:16 PM
#5

#2 Haha, vad skrev jag btw. Snorkling?😃 Är snorkling förekommande hos Chihuahuor…. xD

#3 Så lite så, hoppas allt går bra med Elliot! :)

ChristineF
12/29/13, 7:05 PM
#6

#5 Haha såg det nu! En snorklande chihuahua, rolig bild fick jag i huvudet 😃
#4 Hmm allergisk mot något? Skulle ringa veterinär och höra.

Annons:
juliahhl
12/29/13, 7:51 PM
#7

#5 Det tänkte jag inte ens på ^^

#6 Min tanke också.. men jag vette tusan mot vad. Han har inte fått något nytt foder eller något annat nytt vad jag kan minnas. Bara något slags godis som han fick på julafton, men då borde ju symptomen visats tidigare.

Yes, jag ska ringa det första jag gör imorgon bitti! Och hoppas att jag antingen får ett direkt svar, eller att han får komma in på undersökning. Säger dom att vi ska vänta och se några dagar kommer jag ju gå och oroa mig ännu mer.

ChristineF
12/29/13, 9:09 PM
#8

Håll koll så han mår bra i övrigt och inte har feber.
Lycka till imorgon!

juliahhl
12/29/13, 10:38 PM
#9

#8 Tog tempen för en stund sen, om den stämmer så hade han 38 grader, och det är ju normalt. Sen har han busat med sin födelsedagspresent, så energin verkar det inte vara något fel på :) Ska ta tempen igen imorgon bitti innan jag ringer. 

Tack! :)

juliahhl
12/30/13, 10:08 AM
#10

Nu har jag pratat med veterinär. Hon sa att det eventuellt kan vara kennelhosta, och ju mer jag läser om det, ju mer kan jag hålla med. Jag trodde att hundar hostade jättemycket när dom hade det, men så är det tydligen inte. Hon sa även att det kunde vara noskvalster. Hur som helst så ska han vara isolerad och ta det lugnt i minst en vecka, och blir det bättre skulle vi anta att det var kennelhosta, och blir det inte det skulle jag höra av mig.

Så nu känns det aningen bättre :)

Swadika
12/30/13, 12:39 PM
#11

Skönt, hoppas verkligen att det går över :)<3

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
12/30/13, 4:46 PM
#12

Låter som ett bra svar, hoppas han kryar på sig denna veckan! :)

Cam88
12/30/13, 6:32 PM
#13

Hoppas allt går bra med honom 😊 jag har själv haft samma problem med mina lilla Molly, men dem kunde inte hitta något konstigt med henne utan dem sa bara att de var en förkylning hon hade fått!

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Sjuttan
12/31/13, 11:36 PM
#14

De här "snarkningarna"  är välbekanta för mig sedan många många år.

Jag började med Groffoner på 60-talet  och hos dem  förekom detta ofta.  Det är ju en kortnosad ras  och det kommer nog på grund av detta och kan liknas vid hicka.   Det kunde starta av att hunden drog i kopplet  -  men även när hunden  gick löst.

Det förekom att hunden stannade en stund  för att "snarka" klart  och sen gick vi vidare som om inget hade hänt.  Det blev aldrig något värre av det.

Har nu en tvåårig Vavvatik  som också ibland  gör likadant.  Det finns vad jag förstår inget att göra åt det  och  jag kan inte se något farligt.

Detta är mina egna erfarenheter  sedan  50 år  och kanske kan det lugna någon. 🐶

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
1/1/14, 11:39 PM
#15

Skrivfel:   Griffoner  ska det vara.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

juliahhl
1/1/14, 11:59 PM
#16

Tack allihopa! Han håller fortfarande på och "snarkar", mest när vi är ute. Och det låter som han har slem i halsen eller snor i nosen, och det är så jobbigt att höra honom.. Men förutom när han får sina små "anfall" så mår han bra! Han var nära feber på nyårsafton, så då var jag orolig, plus att han skulle sova borta. Men det gick fint! Vet ju fortfarande inte helt säkert om det är kennelhosta eller en vanlig förkylning, men han har hursomhelst varit isolerad från andra hundar, och kommer få vara det ett tag till.

#13 Jaså.. Ja, jag vet inte riktigt skillnaden mellan förkylning och kh, men en förkylning är ju att föredra :)

#14 Ja, chihuahuor har ju det problemet. Hade Elliot haft det från början så hade jag gissat att det var något sådant, och att han kommer fortsätta ha det. Men eftersom det bara dök upp så misstänkte jag något annat. Och nu låter det som om han har nåt i halsen/nosen, som när man själv är förkyld och är tät i näsan eller har slem i halsen. Som sagt börjar han i stort sett direkt när vi kommer utanför dörren, och det beror på den kalla luften. Så förhoppningsvis blir det bättre snart :)

Tack för att du delade med dig :)

Sjuttan
1/2/14, 9:08 AM
#17

Jo jag har samma uppfattning,  att det dyker upp när man kommer ut  -  har aldrig hänt inne  -  och vist kan det ha med den kalla luften att göra  - lite kramp helt enkelt.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Cam88
1/2/14, 2:53 PM
#18

Jag blev inte nöjd över svaret jag fick och Molly har fortsatt utan någon förändring och för att släppa oron så åkte vi till vet idag.

Fick tag på en vet som var väldigt insatt i rasen chihuahua och hon sa att det är kennelhosta som inte är farligt men troligtvis så har hon blivit smittad av andra hundar och på ett tag så skulle vi undvika andra hundar.

Jag fick även utskrivit Bisolvon som hon ska ta i 5 dagar.

Det verkar som att de är vanligt hos denna rasen, har hört många som får det.

Medarbetare på Chihuahua

juliahhl
1/2/14, 5:47 PM
#19

#18 Jaha, dom trodde det alltså? Jo precis vad dom sa till mig.. Men idag var jag borta mellan 11-16 ungefär. Elliot var hemma hos mamma. När jag kommer hem säger mamma direkt att jag måste ringa till djursjukhuset, för han har varken druckit, ätit eller gjort sina behov idag. Han vill knappt röra på sig, och han var lite svullen vid ögat. Och inatt lät han nå hemskt.. Han kissade lite snabbt när jag kom hem iallafall.
Jag ringde till vet., men dom hade ju stängt sin telefonrådgivning, så jag tog med mig Elliot och åkte till en annan mindre klinik (som precis skulle stänga för dagen) för att be om råd. Dom sa att jag nog borde ringa akut till djursjukhuset. Jag åker hem, och när vi kommer in så äter Elliot både lite mjukmat och några kulor torrfoder, dricker, och busar sen lite halvt med en godisbit. Så jag avvaktar nog tills imorgon ändå..

juliahhl
1/4/14, 11:33 PM
#20

Var med honom hos veterinären i fredags. Där konstaterades det att han troligen har en inflammation i halsen(?), och att det i grunden kan ha varit kennelhosta. Han fick penicillin där, och så ska han få det i fem dagar till. Så förhoppningsvis blir han bra nu :)

Annons:
Animalgurl
1/5/14, 10:19 AM
#21

Jag har chihuahua, och grejen är att dem har små andnings "rör" så ibland (ofta) andas som fel och då låter dem konstigt. Men min för jääätte långa attacker ibland, och då ska man ta tummen och gnugga på nosen så h*n förstår och försöker andas med näsan igen :) Jätte bra tips!!

Cam88
1/6/14, 9:17 AM
#22

# 20 Aww stackars liten! Skönt att du fick reda på vad det är 😊 jag håller mina tummar för honom! Molly har blivit bra efter att hon fick din Bisolvon 😊

Medarbetare på Chihuahua

redhead71
1/9/14, 7:51 AM
#23

Vi har gjort en fullständig utredning på vår kille. Det gjordes en CT röntgen, biopsi och odling och det visade sig att vara en svullnad men ingen infektion eller annat så han får kortisonspray i näsan i minst en månad och han har blivit bättre men fortfarande inte helt fri (en månad har gått) från sina snarkningar.

siamlove
1/11/14, 10:56 PM
#24

Heisann!chihuahuaor har små luftvegar och er utsatt for luftrørskollaps.Det kan uppstå nær som helst och er inte farligt men obehaglig.Dom får visstnok syre inn men inte ut og det uppstår et lite anfall av snarkhosta.Luftsrørskollaps uppstår i varierande grader.

ChristineF
1/12/14, 11:05 AM
#25

#21 och #24 Det är inte normalt om det plötsligt ökar, om ni läser hela tråden så var samtliga chihuahuor tyvärr sjuka och blev behandlade av veterinär.

juliahhl
1/12/14, 1:06 PM
#26

#21 och #24 Precis som #25 säger, just i vårt fall handlade det om infektion. Elliot fick penicillin i fem dagar och mår nu helt bra igen! Inga snarkningar eller nysningar.

Jag tog upp i mitt första inlägg att jag vet att chihuahuor kan ha sådana problem utan att dom är sjuka, men förklarade sen varför jag inte trodde det var så. Men tack för era svar ändå!

Upp till toppen
Annons: