Annons:
Etiketthälsa
Läst 3622 ggr
[heliotrope]
12/21/13, 6:06 PM

Orolig matte, knöl!!

Igår så fann jag en knöl mellan revbenen på min valp, vilket gör mig otroligt orolig. Den är medelstor och känns relativt tydligt när han sitter ner, ej står upp, och ligger precis i mitten av bröstkorgen, nedre delen av revbenen så att säga. Ska iväg på 12-veckors vaccination på måndag, men vill höra vad ni tror det rör sig om innan, så att man vet vad man kan vänta sig för svar..

Annons:
VildaVittra
12/21/13, 6:10 PM
#1

Naveln? Tex ett navelbråck.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[heliotrope]
12/21/13, 7:57 PM
#2

Längre upp än så, precis i mitten av revbenen längst ner. "Lustigt" nog så kan det dock vara så att han har navelbråck också, men det är en annan femma.. 😮 Hoppas veterinären kan lätta på all oro och bocka av dessa två grejer man gått och tänkt på nu.

juliahhl
12/21/13, 7:58 PM
#3

#1 Var min första tanke också.. men svårt att veta.

Har TS någon bild?

VildaVittra
12/21/13, 8:01 PM
#4

Är det hård eller mjuk?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[heliotrope]
12/21/13, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har bild på det eventuella navelbråcket, men inte på knölen längre upp mellan revbenen. Den syns inte alls utan känns bara :S

[heliotrope]
12/21/13, 8:04 PM
#6

Relativt hård knöl, känns som ett ben och undrat om det kan vara bröstbenet men vet ej hur chihuahuans anatomi ser ut och om det är vanligt med sånt.

Annons:
VildaVittra
12/21/13, 8:07 PM
#7

#6 Det finns en liten spets mellan revbenshalvorna på däggdjur, skulle gissa på att det är den.

Vad jag ser på bilden så ser det inte ut som ett navelbråck heller, men det är svårt att se på bild. Navelbråck är mjuka och så kan man flytta runt dom, det ser mer ut som att han inte läkt klart än.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[heliotrope]
12/21/13, 8:11 PM
#8

#7 Jag hoppas verkligen att det stämmer! Lättar i alla fall på oron under tiden man får svar från vet. 

Knölen på naveln känns som en liten slapp hudflik eller liknande.

VildaVittra
12/21/13, 8:16 PM
#9

#8 Jag tror i alla fall att vi kan slå fast att det är högst osannolikt att han kommer dö knall fall av det där tills på måndag. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

juliahhl
12/21/13, 8:42 PM
#10

#6 Aha, ja, jag håller med #7! Den knölen är inget farligt :) Och det andra skulle jag tro att det inte är det minsta farligt heller :) Men jag förstår verkligen din oro, jag är precis likadan ^^

Lejonhjarta
12/22/13, 1:28 AM
#11

Jag föder upp kat4:or, dvs siames och orientaler. Hos dom och säkert på andra raser åxå kan det ibland födas kattungar som har sternumkrok. Kan det vara något sånt, kan hundar ha det åxå kanske? 

Dom vet inte om det är ärftligt eller om (i katternas fall) kattungarna fått bristfällig kalktillförsel i en viss ålder. Så har jag fått höra det. Har aldrig sett någon men på förklaringen så kanske…

AnnaKarin
12/22/13, 6:04 PM
#12

Jag tycker också att det låter som spetsen på bröstbenet.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lejonhjarta
12/22/13, 6:48 PM
#13

Finns i så fall 2 olika om d är sternum/bröstbensspetsen. Fast el rörlig och gå inåt eller utåt. Bör kollas.

Annons:
AnnaKarin
12/22/13, 9:49 PM
#14

Bröstbenspetsen är en fullt normal del av kroppen som även vi människor har. Den känns väl på alla mina hundar och katter. Om det är en sternumkrok så är det inget farligt om den är böjd utåt.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[heliotrope]
12/23/13, 12:19 PM
#15

Tack så jättemycket för alla bra svar! :D
Har varit hos vet, och det är precis som ni säger. Kulan var inge farlig och navelbråck hade han inte. ^^

Upp till toppen
Annons: