Annons:
Etikettchihuahua
Läst 6862 ggr
linaes
2013-12-11 20:45

Uppfostring av svåååår chihuahua

Har lite frågor ang. min chihuahua valp som nu är 5mån

Jag har svårt att uppfostra henne rätt.

1. Hon är fortfarande inte rumsren, har inga som helst rutiner när det är dags att bajsa eller kissa.. kommer när som helst, oftast just efter vi varit ute. Vi går ut med henne efter sömn, mat, lek osv och lite då o då mellan. Hon kissar alltid ute, men ibland kommer det även inne. Men det här med att bajsa har blivit ett problem. Hur ska vi göra?? Vi rengör också golvet o har tagit bort mattorna (där hon oftast bajsade) Har både försökt att säga på skarpen när hon gjort något inne, och att bara va tyst o lägga ut henne. Men inget hjälper.

2. Hon är så arg av sig! Ligger hon någonstans börjar hon morra om man kommer nära och tar upp henne, oberoende om hon sover eller är vaken. Har hon hittat något på golvet som kan vara farligt och man försöker ta bort det från henne blir hon RIKTIGT arg och morrar, biter HÅRT. Är man ute och hon är lös på gården, springer hon ifrån en om man ropar på henne, och morrar när man lyfter upp henne. Kommer man för nära hennes ansikte och vill pussa hon, då morrar hon och biter. Hur får man bort det??

3. Om hon är arg eller leker så biter hon, hela tiden. Det hjälper inte att säga: "nej!" "aaaaj!" eller att vara tyst. Ingenting hjälper. Är hon arg, hjälper det inte. Leker hon, gör hon det bara mer. IBLAND slutar hon, men det är sällan.

Känns som att hon inte alls har nån respekt o tror verkligen att hon är bossen. O det här med att hon inte är rumsren är jobbigt.
Annars är hon lättlärd o lär sig konster på sekunden. Vill gärna gosa o mysa och vara nära.

Annons:
Sugar Mist
2013-12-11 20:49
#1

1. Ut efter mat, sömn och lek, och därimellan en gång i timman/halvtimman. Bara att börja om från scratch helt enkelt. 2. Varför lyfter ni henne då?! Skulle du lyfta en schäfer från sin sovplats? Droppa godis när ni går förbi henne, nonchalera bara. Sitt brevid henne och muta med godis. 3. När hon börjar bita under lek avsluta tvärt. Att bita ska inte ge mer belöning, dvs lek eller roliga ljud(ajjj, neej). Har hon något farligt/otillåtet muta med något roligt och/eller superdupergott. Ni har ingen svår hund, bara en hund som blivit missförstådd.

-

linaes
2013-12-11 21:26
#2

#1
Vi är ute efter mat, sömn o lek och därimellan, precis som jag skrev. Vilket inte har hjälpt.
Vi lyfter henne för att ibland hjälper varken godis eller att leka, när hon är trött (t.ex när vi går ut med henne sista gången innan natt)

Det med att avsluta leken har vi också testat, samt att säga aj eller nej. Att säga "Aj" har hjälpt alla hundar att sluta i min familj/vänkrets/bekanta som jag pratat med, samt att säga nej. Också med rumsrenhet så har alla sagt "nej!" eller något när de sett att valpen har kissat/bajsat inne, vilket har hjälpt. Vi har testat allt - både att vara tyst och att säga något.

Sugar Mist
2013-12-11 21:40
#3

#2 Har du testat att vara konsekvent då? Ofta tror man att resultatet ska komma inom 1-2 veckor men oftast får man jobba vidare tills man tillslut får någon märkbar reaktion.

-

Lejonhjarta
2013-12-11 22:42
#4

Hon måste lära sig vem som är flockens ledare, det verkar hon tro att hon är… Hade hon varit en stor rottis så hade hon varit mkt obehaglig… Jag accepterar inte sånt beteende från något djur som vi har. Det är jag som är ledaren både till vår vavva och till våra ardennrar och allt där emellan…! Kaxar någon av våra hundar så i värsta fallet så blir det ryggläga för den och jag morrar och visar tänderna. Jag skall kunna ta i från hundarna ben, flytta på den etc. Precis som ledarhundarna gör i en hundflock. Där är det inget mesande utan mkt tuffa tag om det behövs…

Sugar Mist
2013-12-11 22:52
#5

#4 Fast att visa aggression och ilska och "ledarskap(hiarki mellan två arter existerar inte, lols) mot en hund som är osäker på sin omgivning och familj är nog något av det mest(ursäkta) idiotiska man kan göra. Min hund(aussie) behöver styrning i vardagen, men herregud, skulle han göra som den här vavvan skulle jag inte köra tuffa tag, inte ens mot en såpass tuff och skarp hund som honom.

-

Lejonhjarta
2013-12-11 23:11
#6

Beror väl på om den aktuella vavvan är osäker el bara kaxig! Låter ju som det senare. Så klart det finns mellan olika arter! Bor å lever olika arter ihop så existerar definitivt hiraki. Vi har massa olika arter på våran gård och dom flesta lever ihop och där är det absolut på detta viset! Alla vet vilka som bestämmer i dom olika gängen…

Annons:
linaes
2013-12-11 23:23
#7

#6 jag tror också min chihuahua har blivit kaxig eftersom detta beteende har nyligen börjat och blir bara oftare och mera, och hon har bott med oss sen hon var 8veckor. Hon visar inga tecken på osäkerhet. Hon är väldigt modig i alla situationer och inte alls rädd av sig, vilket både är bra och dåligt.

Sugar Mist
2013-12-11 23:51
#8

#7 Så var vår pudel också, hon var precis så som du beskriver din hund. När vi slutade ta saker ifrån henne och flytta på henne så har hon blviit mycket bättre. Vi kan ta saker rakt ur munnen och lyfta upp henne utan problem.

-

ChristineF
2013-12-12 15:12
#9

Vissa osäkra hundar börjar försvara sig (låtsas vara kaxiga/hårda) när ingen lyssnar, t.ex. så kanske din hund länge har visat med småsmå tecken (kan vara en blick, en rynka, en tass som lyfts osv..) att hon inte alls gillar vissa saker, blir rädd eller litar på er helt. Jag skulle kontakta en problemhundskonsult/hundpsykolog/instruktör som jobbar med positiva metoder när det gått såhär långt. Googla och se om det finns någon nära! :)
Det handlar om att bygga upp en relation där ni kan lita på varandra. Jag accepterar inte alls bett och morr, MEN det finns av en anledning. Antingen har hon ont (kolla hos veterinär), inte litar på någon eller är osäker/ovan vid det ni gör. Hon kan ha varit med om något tidigare och/eller har ärvt ett mindre stabilt psyke.
Lyft inte, låt henne ha sina grejer ifred, avbryt lek om hon går för långt och gå och bli tråkig typ städa istället, om hon sover och ni vill henne något så kalla in henne och ge godis istället för att gå fram och lyfta (det är inget mjukisdjur! när hon litar på er igen så ska ni såklart kunna gosa med henne, men det tar lite tid att fixa), låt henne komma till er och pussas och inte tvärt om. Du skriver att hon är lättlärd och gillar att träna konster/tricks, gör mycket av detta och gärna kontaktövningar. Lägg en godis och håll handen på, hon får först varsågod när hon tagit ögonkontakt. Om hon biter/rivs för att komma åt leksaken, ha en handske på, ignorera och till sist kommer hon ta kontakt: ta bort handen och säg varsågod. Träna detta även när hon ska få mat, sitta och vänta tills ni säger varsågod. Detta kan man utöka och låtsas tappa saker och hon ska ta kontakt, jättebra om ni tappar något mindre lämpligt och hon frågar först! Då slipper ni jaga henne och undviker bråk :)
Gå en rolig kurs så hon får utlopp för sin energi och det gör även så ni kommer varandra närmre.  Nosaktivering är toppen!

linaes
2013-12-12 16:01
#10

Tack för alla era svar!

#9 Detta hjälpte mycket! Det är så svårt att veta hur man ska göra rätt, när det är ens första hund.
Men hur ska vi göra när hon äter på något som hon inte får äta? Det gör hon ofta. Det tar ju tid att bygga upp ett förtroende men jag kan inte vänta o låta hon äta vad som helst :/ Och springer då iväg när jag ska ta det ifrån henne och morrar, biter.

Sugar Mist
2013-12-12 16:09
#11

#10 Erbjud något godare, en bit köttfärs t.e.x.

-

linaes
2013-12-12 20:03
#12

Okej så nu ska jag börja:
Inte lyfta henne, bara om hon själv vill upp såklart. Locka henne med godis för att få upp henne om hon ligger. Inte ta något ifrån henne, erbjuda godis istället. Bara gosa och pussa om hon själv vill det.
Träna att få kontakt med henne och mera konstträning. Öva så hon sitter ner o väntar på ett varsågod! (Det ska vi verkligen träna på, hon är som en dammsugare - äter allt hon hittar o lite till)

Så, låter det bra? :)
Idag försökte jag att lägga henne i ryggläge o "morra" tillbaks men jag tyckte hon blev bara mer arg och sprang bort. Bet mig så hårt att mitt finger började blöda när jag skulle ta bort något ur munnen på henne

AnnaKarin
2013-12-12 21:00
#13

Aldrig någonsin fya när hunden kissar eller bajsar på fel ställe, bara ta upp och gå ut. Berömma när hon gör ute och nonchalera när hon gör inne. Tålamod är A och O, man får vara ute till hunden kissat även om det tar tid.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
SparklingTindra
2013-12-12 23:12
#14

Lägg inte din lilla vovve på rygg och "morra", det skapar bara otrygghet. Din hund är inte redo för att bli rumsren. Den är för liten för att kunna kontrollera sånt. Har du testat att ha tidning på golvet? Om den kissar på tidning så kan du ju lättare se när den tänker göra sina behov. Jobba på relationen istället för att fokusera på förbuden. :)

ChristineF
2013-12-14 14:30
#15

Det låter bra, försök göra hemmet valpsäkert så hon inte får tag i olämpliga grejer. Fortsätt med kontaktövningar så kommer hon vilja ta kontakt och fråga om saker för hon får ju något gott för det :) T.ex. om det ligger en hårsnodd på golvet och hon frågar dig så får hon smaskigt godis eller sin leksak vilket är mycket bättre! Tänk på att när du tar upp grejer gå sakta så du står över saken och säg åt henne att gå iväg/kasta iväg en godis långt, ta sakta upp saken så att du inte skapar en tävling/lek så hon blir hetsad att ta den.
Skippa det där med att lägga på rygg, det fanns en tid när jag nästan trodde på sånt också, men det behövs knappt ens på vargar eller de jobbigaste hundar. Hundar lär sig mycket snabbare och trevligare med positiv träning. Jag tror din lilla tror att du ska skada henne istället och då försvarar hon sig "ifall att" och tyvärr har det gått så långt att det blir bett, i början kan jag tänka mig att det bara var morr.

All lycka till nu och uppdatera gärna! :)

Tiddelum
2013-12-14 15:26
#16

Om nån av mina chihuahuor skulle bita mig hårt skulle jag inte tveka att bita tillbaka. :P Man måste visa v som bestämmer.

ChristineF
2013-12-14 18:34
#17

Första tanken är kanske att man blir arg/förolämpad/ledsen och "hundjäkeln ska inte göra sånt, tänk om den skulle bita ett barn eller våra gäster osv..!"
MEN först bör man nog ta reda på varför hunden biter, dvs utesluta fysisk smärta, psykisk sjukdom, rädsla/osäkerhet och att den har svårt att lita på någon pga något den varit med om. I detta fall låter det som osäkerhet, en liten valp som kräver lite mer respekt/att få vara ifred och behöver lära sig vad tillit är. :)
Att bita tillbaks gör en inte till en stark och trygg ledare, då är man snarare lägre rang som svarar upp på onödigt bråk.
Chihuahuor är hundar som behöver regler/uppfostran/vardagslydnad (t.ex. att man går dagliga promenader oavsett väder, inte hoppar upp på bordet, kommer på inkallning, går och lägger sig i bädden när familjen äter och inte snor katternas mat på stolen osv). Jag är inte för någon form av pjosk/gull och förmänskligande!
MEN jag och så många andra har märkt det fantastiska med positiv träning, belöna det goda beteendet, för hundar gör det som de tjänar på.
Man ska inte jämföra med människor, men tänk om någon skulle slå/sparka en för allt dåligt man gör istället för att bara berätta vad de uppskattar att man gör/inte gör och ge en beröm för det man klarar av.

Upp till toppen
Annons: