Annons:
Etikettvalpar
Läst 1664 ggr
[heliotrope]
12/9/13, 11:39 AM

Problem med rumsrenheten

Hej alla!

Fick hem min lilla Chihuahua hane på 9v i onsdags. Köpte honom av en seriös uppfödare, med stamtavla och allt som hör till. Hon skulle egentligen behålla honom men bröt olyckligtvis benet, så därför la hon ut honom på annons.

På grund av detta så har hon inte kunnat träna honom att kissa och bajsa ute, utan han har gått på tidning alla dessa veckor. Det har fungerat bra och han fick fortsätta med det, första dagen han kom hem. Så fort han kände sig trygg i hemmet så har vi introducerat honom för utomhus. Nu till mitt problem, vi försöker att tajma in att gå ut med honom efter varje lek-bus-sov-mat, men han kommer alltid av sig när vi är ute och vill bara upp i famnen. Tröja accepterar han, men det är inte alltid man hinner ta på den heller. Sen så kissar han när vi kommit hem, på tidning eller som de senaste tiden - i sängen och på golvet. :/ 

Hur ska vi göra för att han ska koppla ut med kiss/bajs?

Annons:
ChristineF
12/9/13, 11:49 AM
#1

Lägg tidningen ute på marken (lägg en sten på så den inte flyger iväg), ha inne tidning inne och gör rent noga om olycka händer, köp pissoff eller urineoff medel i djuraffär. Gå ut efter bus, mat, sömn och lite däremellan. Gå till samma ställe ute, de med tidning/tidningar som du efter ett par veckor kan plocka bort. Beröm mycket och kanske kasta en godis när han gör ifrån sig ute. Han har fått en start som gör att han kommer ta lite mer tid på sig att förstå, men han är ung och kommer förstå såsmåningom :) Du kan begränsa ytan inne med kompostgaller i dörröppningar så ni är i samma rum och du kan ha koll om han börjar se nödig ut och undvika att han smyger undan och gör ifrån sig.

[heliotrope]
12/9/13, 11:54 AM
#2

Tack så mycket för tipsen, ska definitivt testa! :)

Lejonhjarta
12/10/13, 11:20 PM
#3

Var lättare innan kylan kom.😕

nlinds
12/11/13, 2:28 PM
#4

stanna ute tills hunden gjort ifrån sig, kan dröja väääldigt länge i början, men det funkar. Sen tycker jag inte man behöver köpa urinoff och sånt, använd ättiksprit istället (utspätt med vatten) doften är frän och rengör grundligt. 9 veckor är ingen "ålder" heller, min hane är 8 månader idag och är fortfarande inte helt rumsren (för vi har varit lata. Men kämpa på, var ute tills valpen gör ifrån sig. Och när den väl gör det så över-öser du med beröm och positiva saker som kanske godis/leksak. 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[heliotrope]
12/12/13, 12:03 PM
#5

Tack för alla bra tips! 😃

AnnaKarin
12/12/13, 8:56 PM
#6

Tänk på att det kan ta upp till att hunden är 5 månader innan den har koll på kiss&bajsfunktionen så att det fungerar ordentligt. Att börja oroa sig när den är 9 v är ingen idé. De allra flesta uppfödarna hinner inte rumsrenhetsträna valparna överhuvudtaget.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
Zeros
12/14/13, 7:30 PM
#7

För min yngsta tog det väldigt lång tid att få rumsren, nästan upp till året. Det tar lite tid (förhoppningsvis inte så lång tid som för oss) men ge inte upp:)

Upp till toppen
Annons: