Annons:
Etikettaktiviteter
Läst 1604 ggr
Dreamweawer
2013-11-16 17:37

Agility?

Hej har en chihuahua tik på 8 månader ungefär och undrar när jag kan börja träna agility med henne och hur högt man kan hoppa och inte?

Har börjat hoppa lite smått nu under sommaren och lite på min fritid då jag har tid och hon verkar gilla det:)Hon får inte ont eller så av att hoppa som jag märkt.

Annons:
[MinIda]
2013-11-16 17:59
#1

Man brukar ju rekommendera 1 års ålder innan man börjar träna hopp. För det behöver inte märkas just nu, men kan märkas senare i livet. Men vissa hundar blir ju färdigväxta och ''fullvuxna'' tidigare. Då det är en liten hund så inga höga hopp innan hon verkligen har lärt sig rätt sätt, tekniken och ta inga onödiga risker. 

Tunnel,säcktunnel kan du börja öva. 

Bästa skulle ju vara att du gick på en kurs i närheten där man lär sig grunderna, får råd och tips m.m. Så man lär sig på rätt sätt helt enkelt. 

Har också hört att i small grupper så hoppar de som högst 35 cm. Men vet inte. Man brukar ungefär i genomsnitt ta ungefär lika hög som hunden är. Men ta inga onödiga risker, och som sagt gå en kurs då lär du dig bäst! :)

Kika gärna in på Agility iFokus, där får du mer tips och råd. :)

Dreamweawer
2013-11-16 20:22
#2

#1 Okej tack:)Jag har ju hoppat ett tag med henne nu så hon har fått in en teknik och den värkar funka jätte bra:)Hoppar som sagt inte så högt:) Har inte testat så mycket tunnel förutom att hon ska gå under en stol med en filt över:)

Ska nog testa en sån kurs så att jag lär mig:)

ChristineF
2013-11-18 13:41
#3

Glöm inte att kolla hennes knän (patella luxation) vid 1års ålder. Veterinären känner på knäna så de inte kan hoppa ur led, det går fort utan sövning och kostar ca 300-400kr. :)

Dreamweawer
2013-11-18 18:18
#4

#3 Det kan nog vara bra att kolla det då:)Så att hennes knän inte helt plötsligt hoppar ur led utan för varning;)

Lejonhjarta
2013-11-18 21:20
#5

Är patella luxation vanligare på just chihuahua än andra raser??

ChristineF
2013-11-19 16:46
#6

#5 Det är väldigt vanligt i rasen tyvärr, men det är väl på väg åt rätt håll eftersom man måste kolla avelshundarna för att valparna ska kunna registreras. Är vad jag förstått ganska vanligt bland småhundar överlag, vanligare än höftproblem som finns mer hos stora hundar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: