Annons:
Etikettfoder
Läst 1591 ggr
juliahhl
2013-10-30 09:53

Märgben från älg

Nu har vi fått älgkött från en bekant, och tänkte kanske ge lite märgben till Elliot! Han har aldrig fått märgben förut, men jag har hört att dom ska vara råa. Men sen har jag också läst att vissa kokar, för att få bort bakterier och sånt. Men blir det inte flisor och sånt då?

Han luktade på det nu, men verkade inte så jätteintresserad, men vi får väl se sen ^^

Annons:
ChristineF
2013-10-30 10:13
#1

Ge det rått, tillagade ben kan flisa sig/bli vassa och kan skada hunden!
I början brukar man rekommendera att ta bort den mesta märgen inuti eftersom det är så fett/näringsrikt att det kan ge diarré. Man kan spara den i fryspåsar om man vill och ge en liten klick på fodret ibland.
Så gröp ur det mest, kanske spara pyttelite och ge som det är. :)

juliahhl
2013-10-30 11:18
#2

Som jag trodde. Ja, det ska jag ta och göra! Mamma hade tänkt koka det och ge det som det är, men jag sa åt henne i tid :P

Tack för svar! :)

Lejonhjarta
2013-10-30 23:44
#3

Kan ju inte påstå att min lilla gjorde vågen över älgbenen… Gladare blev dock vår större hund. Vi ger alla ben råa för då kan man även ge F-ben till dom.🙂

ChristineF
2013-10-31 13:50
#4

Chica gillar inte heller älg, konstigt! Nötfärs (och allt annat kött jag gett henne) är det bästa som finns enligt henne så min mormor skulle lyxa till det med älgfärs när hon ändå skulle laga mat av det och gav lite rå på ett fat. Chica luktade och gick därifrån, besviken haha. :P

Upp till toppen
Annons: