Annons:
Etikett: hÀlsa
LĂ€st 6111 ggr
Cam88
2013-10-21 11:04

Löpning 😊

Hejsan! Jag Ă€r sĂ„Ă„ lycklig för lilla Mollys skull, hon fick sin första löpning i helgen! Det Ă€r sĂ„ lĂ€nge sen sist jag var med om detta och dĂ„ gĂ€llde de en stor hund! Är de nĂ„got spec man ska tĂ€nka pĂ„? Hur lĂ€nge kommer de att pĂ„gĂ„? Behöver man nĂ„got tikskydd och har ni i sĂ„ fall nĂ„got att rekommendera ? 😊 Med vĂ€nlig hĂ€lsning Camilla đŸŸ

Medarbetare pÄ Chihuahua

Annons:
ChristineF
2013-10-21 11:39
#1

Kul :) Oftast sÄ tvÀttar de sig och hÄller rent bra, men om man vill undvika blodflÀckar i soffan sÄ kan man ju ha tikskydd eller om man lÀgger handdukar dÀr. Man ska inte ha pÄ det för mycket för det mÄste lufta lite.
Jag köpte tikskydd av chibratz kennel, googla sÄ hittar du :) Men finns vÀl i djuraffÀr ocksÄ, men dessa satt perfekt. Nu Àr Chica kastrerad sÄ sparar de till ev. framtida tik :P

Annat att tÀnka pÄ Àr att ha henne kopplad denna tiden, Àven om du litar pÄ henne kan en hanhund plötsligt komma rusandes och det fÄr bara inte hÀnda!
Annars Àr det vÀl bara att fortsÀtta som vanligt med motion, trÀning och mat. De kan ju bli lite trötta och mindre uppmÀrksamma sÄ vila fÄr man inte glömma.
Är ju lite olika hur lĂ€nge de löper, men rĂ€kna med 3-4 veckor. De flesta 3 v, men t.ex. Chica löpte lite lĂ€ngre mĂ€rkte jag nĂ€r hennes killkompis började flirta med henne nĂ€r jag trodde det var över. Fick ha henne i famnen den middagen hos hanens Ă€gare, sen vĂ€nta med att trĂ€ffa hanen en vecka till. Sen var allt som vanligt igen :)

AnnaKarin
2013-10-21 12:54
#2

Jag har fyra löptikar hÀr hemma nu, dÄligt tajmat med den nya soffan som kom i fredags. Jag har aldrig tikskydd men lÀgger ut plÀdar i soffan som skydd. För en del tikar tar det nÄt löp innan de kommer igÄng att tvÀtta sig och hÄlla efter under löp. HÀr hjÀlps de Ät, slickar golven ocksÄ. 3 veckor ungefÀr brukar löpen vara. Hanhundar kan reagera flera veckor före och efter löp medans en del bara bryr sig under höglöpet som kan vara nÀr som helst under löpperioden. Jag har haft tikar som höglöpt pÄ dag 8-11 och de som inte höglöpt förrÀn pÄ dag 19. Som sagt tidigare, absolut koppel utomhus. Kommer det en hane sÄ kan det gÄ pÄsekunder sÄ sitter de ihop och dÄ fÄr man absolut inteförsöka att dra isÀr dem.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter fĂ„r man av dumheter”

Cam88
2013-10-21 14:39
#3

Tack snĂ€lla ni för alla fina tips 😊 var o köpte ett tikskydd men tyvĂ€rr sĂ„ hatar hon den o biter i den hela tiden sĂ„ fĂ„r lĂ€gga ut handdukar istĂ€llet, största problemet Ă€r sĂ€ngen, har försökt vĂ€nja av henne men hon sover hos oss i sĂ€ngen pĂ„ nĂ€tterna
 Vet ni förresten om de Ă€r normalt att hennes lilla "vulva" har blivit svullen? Dubbelt sĂ„ stor Ă€r den!

Medarbetare pÄ Chihuahua

AnnaKarin
2013-10-21 14:50
#4

#3 Helt normalt att de svÀller.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter fĂ„r man av dumheter”

Cam88
2013-10-21 15:33
#5

#4 okej vad bra , tack 😊

Medarbetare pÄ Chihuahua

Upp till toppen
Annons:
Â