Annons:
Etikettchihuahua
Läst 1254 ggr
linaes
10/12/13, 5:06 PM

Bilder på min valp, o några frågor igen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jag faktiskt har min lilla vovve hemma har mera frågor dykt upp i mitt huvud, tacka gudarna för denna sajt :)

1. Hur länge tog det för er valp att bli rumsren? BÄSTA tipsen om hur ni gjorde.

2. När började ni lära valpen tricks osv? Hon kan redan (oftast): "kom", så hon är väldigt lättlärd!

3. Hur gjorde ni de första nätterna? Nu är jag ständigt orolig o får inte så mycket sömn. :) Skulle vara bra att börja träna in lite rutiner.. t.ex att stiga upp två/ggr per natt o gå ut o kissa, nu vill ju hon också busa lite. Men, såhär är det ju i början! :)

4. Hur många gånger per dag åt/äter din vovve, och ungefär hur mycket? 

5. Hon älskar att äta mitt hår och gräs! Hur får jag henne att sluta med det? Att bara säga "nej" hjälper ju inte alls ännu, bara att fortsätta.. jag vet. Men några andra tips?

Annons:
ChristineF
10/12/13, 5:41 PM
#1

Söt, ska försöka svara lite men uppfödaren är ju toppen att ha kontakt med annars, förhoppningsvis finns där mycket erfarenhet och de har ju mamman som kanske är lik :)

1. Hur länge tog det för er valp att bli rumsren? BÄSTAtipsen om hur ni gjorde.
Först var hon rumsren vid ca 8mån, men sen kom löpet och rubbade det så helt pålitlig vart hon vid 10mån. Bästa tipsen är att gå ut efter lek/sömn/mat/lek, göra rent ordentligt med både rengöring och pissoff eller urine off för det tar brt den toa-doft som bara hundar känner, stäng av med kompostgaller så ni är i samma rum då ser du om valpen blir nödig och beröm ute! :)

2. När började ni lära valpen tricks osv? Hon kan redan (oftast): "kom", så hon är väldigt lättlärd!
Fick hem min som 4mån, så vi mjukstartade ganska fort med kontaktövningar och inkallning. Sen gick vi valpkurs också, superbra :)

3. Hur gjorde ni de första nätterna? Nu är jag ständigt orolig o får inte så mycket sömn. :) Skulle vara bra att börja träna in lite rutiner.. t.ex att stiga upp två/ggr per natt o gå ut o kissa, nu vill ju hon också busa lite. Men, såhär är det ju i början! :)
Det gick bra, hon var allra oftast rumsren på nätterna och sov i sin bädd nedanför sängen. Men hon var ju lite äldre. Annars kanske man kan ställa klockan och rasta en gång per natt ett tag och sen testa hel natt.

4. Hur många gånger per dag åt/äter din vovve, och ungefär hur mycket? 
Två gånger per dag plus nyttigt träningsgodis som mellanmål.
Hon äter 50g färskfoder per dag, men när hon åt torrfoder så åt hon 1dl. Det beror på vilket foder man ger.

5. Hon älskar att äta mitt hår och gräs! Hur får jag henne att sluta med det? Att bara säga "nej" hjälper ju inte alls ännu, bara att fortsätta.. jag vet. Men några andra tips?
Med håret: tjut till, gå iväg och var tråkig när hon börjar, typ börja diska eller städa istället för att mysa/busa med henne. När hon lugnat sig, gå tillbaks och så vidare. Till sist förstår hon att det inte lönar sig ;)
Gräs kan de äta på orolig mage, och ibland kan de kräkas av det. Men vissa äter för att det är gott. Lite är ingen fara, men för mycket skulle jag inte låta henne äta. Ha koppel, eller lägg torrfodret/godis på gräsmattan så kan hon söka efter det istället :)

AnnaKarin
10/12/13, 6:40 PM
#2

Hur många mål är hon van vid från uppfödaren? Antal mål per dag (3-4 st skulle jag tro) och matmängd och vilken sorts mat bör uppfödaren ha talat om för dig.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: