Annons:
Etikettchihuahua
Läst 2695 ggr
linaes
10/5/13, 7:11 PM

Icke registrerad valp?

Det blev att leta vidare efter en ny chihuahua pga oseriös och sur uppfödare.. Frågade om sjukdomar inom släkten osv och fick som svar att jag inte borde skaffa hund om jag tror att hunden ska vara frisk hela sitt liv. Frågade också om mera bilder men fick inte det heller. Så jag valde att inte ta från henne även fast det tar sjukt i mitt hjärta, såg så framemot den lilla sötnosen.

Nu har jag en annan på gång i alla fall, MEN den är inte registrerad. Så den är lite billigare, alla vaccinationer osv är dock i skick. Orsak varför de valde att inte registrera den är för att kunna sälja billigare.

Så nu undrar jag, är det VIKTIGT med en registrerad hund? Och kan man åka utomlands även fast den inte är det?
Tacksam för svar!

Annons:
[Mustangcab]
10/5/13, 7:14 PM
#1

Och hur mycket kostar det att regga en valp. En katt kostar 300 kr. Det är alltid något fuffel när de inte reggas.

vanessagustavsson
10/5/13, 7:30 PM
#2

Vart ska du regga den? I jordbruksverket kostar det 50 kronor online och 100 kronor för blankett :) Jag tror att man måste regga dom innan 4 månader iaf :)

[Mustangcab]
10/5/13, 7:48 PM
#3

Man måste regga  dem ifall man vill ha stamtavla. i Svenska kennelklubben tror jag det är.

AnnaKarin
10/5/13, 9:46 PM
#4

Klokt av Dig att tacka nej till valpen!

Om uppfödaren är medlem i SKK ska de regga hela kullen. Man kan gå med för att få regga kullen så att de inte är reggade är en dålig ursäkt. Den billigaste kostnaden är själva registreringen, ca 500 per valp. Har man inte råd att regga valparna så misstänker jag att man inte har råd att föda upp dem på ordentlig mat, avmaska dem osv heller så jag skulle akta mig för den uppfödaren också.

Hundar registreras inte hos Jordbruksverket, det är ägarna som registreras där så att man ska kunna spåra dem om hunden påträffas utan ägare. Ägare kan också registreras hos SKK.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Marieangelica
10/6/13, 11:30 AM
#5

Jag håller med #4 om hennes argument för att inte regga valparna var för att få ner priset borde uppfödaren fråga sig själv till vilka sorts människor hon vill sälja valparna, till dom som köper valpen pga det billigare priset eller till dom som är villiga att betala för sin valp. Nu säger jag inte att du enbart går på priset, tror inte att du skulle välja valp pga det men om uppfödaren inte är noggrann med var valparna hamna är det en röd flagga, i mina ögon. Att vara reggad i SKK har sina fördelar. 

Lycka till med letandet. :)

linaes
10/6/13, 12:26 PM
#6

Frågade varför de inte har registrerat den och fick som svar att det finns inte många som är villiga o redo att betala mycket om de inte ska tävla med hunden, för dom har det varit så. Jag tror de inte har någon kennel utan är mer "privatpersoner", har sökt genom alla kennlar o. inte hittat dom. Den här chihuahuan hittade jag via en annons. Men det verkar ändå som de har haft många kullar förut och sålt. Men vaccinationer är ok och de har också avmaskat. Han sa om jag vill ha en registrerad valp måste jag vänta tills nästa kull, och den är då dyrare.
Han sa också att ingen har meddelat att deras valp skulle ha blivit sjuk eller så, och hans egna har varit friska. Det är renrasiga valper också, och inte utländska eller estniska.

Imoron ska jag åka dit och se på valpen, vad ska jag kunna fråga och finns det några "varningstecken" jag ska se efter med? Jag tycker annars dom verkar trevliga och svarar ordentligt och snällt på mina frågor.

Annons:
AnnaKarin
10/6/13, 3:19 PM
#7

Prova att säga att Du gärna betalar 500 kr mer för en reggad valp ;-)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lejonhjarta
10/6/13, 4:50 PM
#8

Igentligen är ju en hund el katt som inte är reggad och man inte får stamtavla på att anse som en blandrashund/katt. Inget fel på det men får man inga papper så skall den ju inte heller vara så dyr som en "ren-rasig". Behöver inte vara sämre för det…

Lavine
10/6/13, 6:42 PM
#9

Får en massa funderingar när jag läser deras argument. Hur mycket billigare än registreringsavgiften tycker de att man kan vara för att hunden inte har stamtavla? Lliksom: hur "snäll" med köparna kan man ta sig råd att vara? Är det inte så att det snarare är lätt att sälja chihuahua till normalpris, även om de riktigt högsta priserna som fanns för några år sedan har gått ner. Jag tänker också på saker som att chihuahua ska vara knäledsundersökt innan parning, står man utanför SKK har man inga regler att ta hänsyn till (förutom de moraliska). Är det gjort på föräldrarna till denna kullen? Är föräldrarna verkligen renrasiga? (Kanske inte spelar dig någon roll.) Hur menar de, ska de SKK-registrera nästa kull? Det verkar ambivalent. Frågorna är alltså inte för dig att svara på, TS, utan mina funderingar. :) Jag hade inte köpt hund av dem. Men de kan ju vara jättetrevliga, jag har ju inte träffat vare sig dem eller hundarna (och vill absolut ha renrasigt eftersom jag vill ha möjligheten att kunna ställa ut om andan faller på, och jag själv är också väldigt intresserad av stamtavlor och gillar att kunna följa mina djurs led bakåt).

Lavine
10/6/13, 7:56 PM
#10

Ska tillägga att jag ser på köpahund.se att det finns ganska många kullar till salu. Vilket skulle kunna betyda att det kan vara en smula svårsålt. Detta tycker jag ändå inte är en anledning till att föda upp oregistrerade "billiga" valpar, utan snarare att låta bli att ta kull. :)

ChristineF
10/6/13, 10:15 PM
#11

Håller med ovan. Du vet inget om valpens föräldrar/släkt utan får blint lita på uppfödaren. Tiken kan få för täta kullar, bli parad alldeles för tidigt, fått bära kull efter kull med smärta i knäna (PL). Hanen kanske är en smuggelhund, vem vet. Man kan stödja vad som helst i värsta fall. I bästa fall håller de sig till sanningen och har friska trevliga hundar, men jag har tyvärr sett för mycket. :/
Oavsett så får du inte lika bra försäkring och får inte delta i utställning och flera andra hundsporter. Kanske blir den lik en chihuahua i utseende och sätt, kanske inte, men den kommer att räknas som en blandras.
Alla hundar är underbara och kan bli någons bäste vän, men man ska veta vad man får och ev. stödjer.

Upp till toppen
Annons: