Annons:
Etikettchihuahua
Läst 1284 ggr
linaes
2013-10-04 14:30

Får snart hem min Chihuahua!

Hej!
Jag har länge velat ha en chihuahua, och nu ganska plötsligt blev det att "boka" en som jag får hämta nästa vecka, den är redan fyra månader. Jag är så glad!

Läser på och försöker lära mig allt vad jag kan, men undrar om någon har några tips och råd åt mig? Det är många som säger att det är viktigt att uppfostra dom rätt, vilket är självklart. Men HUR har ni gjort? Jag är så rädd att jag ska göra fel. Är också väldigt orolig över skällande, eftersom vi bor i lägenhet.
Det är också min första "riktiga" hund, vi har en pomeranian i familjen men jag var så ung när vi tog henne så det blev att min mamma tog hand om henne och uppfostrade henne.
Så jag är också väldigt orolig, så alla tips och råd är jag tacksam för!! :)

Annons:
Swadika
2013-10-04 17:16
#1

Hej, vad roligt :D Förhoppningsvis eftersom den redan är fyra månader så är den rumsren :) Lite beroende på såklart.

Alltså jag har lyckats till mesta del få bort skällandet i hundmöten genom att helt enkelt få honom att fokusera på annat. Jag började med att berömma när han såg den andra hunden och inte skällde. Och efter någon månad så kunde vi gå några meter ifrån den andra hunden utan att han skällde. 

Gäller att vara bestämd och envis från dag 1. Om hunden får göra något från början kan det bli svårt att få bort det. Tex om du inte vill att hunden ska vara i soffan, låt inte hunden vara i soffan första dagen "bara för att det är synd om den" haha förstår du hur du menar? 

Annars så, ta det lugnt och lär känna din valp :) Lek och busa massor så kommer allt att gå bra :D Låna någon bok om valpuppfostran och känn efter med magkänslan :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Lejonhjarta
2013-10-06 17:06
#2

Håller med om det där med uppfostran. Inte lätt å veta hur man skall göra. 

Har själv en stor hund som är 3,5 år (schäfer/berner sennen) som är mkt lydig. Aldrig koppel etc. Alla mina andra hundar har åxå varit väldresserade men dom har varit stora hundar. Denna lilla "råttan" vi nu skaffat oss, 12 v i mon, är så liten! Tycker det är lite svårare när det är så lite hund även om det är mentalt en stor hund… Det är det säkert inte bara min känsla. 😉

Vi har massa olika djur, allt från bin till ardennrar i storlek, så "Råttan" har fått vänja sig vid mkt. Av någon anledning gillar hon att retas med påfågelhanen och skutta mot ankorna medans hönsen är ok och gässen aktar hon sig för… Hon är ju så vansinnigt snabb så ibland önskar ja jag hade en håv å fånga in busfian med. 🤪 

Tack o lov verkar hon inte vara av den skälliga modellen, ta i trä… Hennes mamma var helt tyst när hon skuttade runt å lekte med valparna. Skönt! Hatar små bjässiga hundar. Ska gå valpkurs med henne tänkte vi så¨får vi se om det blir freestyle el agility sen…

Lycka till!🙂

Guybrush
2013-10-06 17:29
#3

Grattis till bäbisen! ;D Glöm bara inte bort att även en chihuahua är en hund som behöver regler

Upp till toppen
Annons: