Annons:
Etikettbeteende
Läst 1742 ggr
juliahhl
2013-09-26 21:34

Ut hela tiden

Elliot, snart tre år, är väldigt dryg ibland. Vi kan ha varit på en långpromenad och han både kissat en miljon ggr och bajsat. Efter allt emellan 1-3 timmar ställer han sig vid dörren och krafsar på mattan igen (som han gör när han vill ut). Kommer jag inte när han krafsat så springer han och stirrar ut mig. Jag ger då med mig och går ut med honom. Då kanske han kissar någon gång till, men mest står han med nosen i vädret och luktar, eller följer någon lukt på marken. Värst är det på kvällarna. Det blir väldigt tröttsamt att gå ut med honom var 2a timme. Han gör inte så året runt, utan det kommer då och då.

Ibland går vi sista promenaden vid 23-23.30, sen behöver han inte gå ut förrns typ 11.00 dagen efter (han gillar att sova på förmiddan), så han har ju inga problem att hålla sig. Så jag funderar bara vad tusan han håller på med :P

Annons:
[Hamster 4 ever]
2013-09-26 21:37
#1

Kan det vara så att han är uttråkad? Att han behöver saker att göra inne? Typ som att lära sig trick, leta godis, klura med leksaker- du vet sådana som man får klura lite på och få godis!

Bara en spontan tanke…

juliahhl
2013-09-26 22:26
#2

#1 Kanske, men ibland försöker jag få igång honom, men han vill liksom inte. Han brukar få några energi-moments när han springer och hämtar ett gosedjur och busar med en stund, men det är oftast typ halv tio-tio på kvällen, haha. Men jag får väl försöka lite mer.

Tack för tipset!

VästkustFia
2013-09-26 22:27
#3

Kanske kan det finnas någon löptik i grannskapet när han håller på så här?

ChristineF
2013-09-27 09:43
#4

Antingen har det blivit en vana, då skulle jag försöka få honom att slappna av, ignorera först, be honom lägga sig i bädden istället eller ta upp och mys med honom i soffan. Eller ge honom något att göra, t.ex. aktiveringsspel.
Annars så är det kanske löptik i området, har inte hanhund själv, men har hört om hanhundsägare som haft det sådär när det är det.
Vissa hundar är också så vana vid att markera ofta så de känner en stress att komma ut och göra det. När ni går promenad, tillåt han inte att dra sig fram för att pinka överallt utan ge honom tillåtelse när han går fint och inte allt för ofta.
I övrigt så är han ju duktig som säger till, så om han verkligen behöver ska du ju gå ut då :) Så han inte slutar säga till helt.

juliahhl
2013-09-27 10:23
#5

#3 Just nu löper hans bästa kompis, vet faktiskt inte om det hör ihop. Han har hållit på såhär i några veckor nu, men hon började löpa ganska nyss. Sen har jag inte koll på om det är någon annan löptik i närheten..

#4 Jag brukar ignorera ett tag, men det är då han kommer springandes och stirrar på mig. Jag brukar säga åt honom att gå å lägga sig, men då ligger han bara i några minuter.

Han kissar/markerar väldigt ofta när vi är ute. Oftast får han ju lukta lite och kissa, men ibland drar jag honom bara vidare när det börjar gå till överdrift. Kan ju tillägga att han är väldigt dominant mot andra hundar, och han känner väl då behovet av att markera överallt :P

Ja han är ju väldigt duktig, men jag börjar undra om han utnyttjar det så att han får komma ut och lukta bara, haha. Jag tänker ju "han kanske är bajsnödig igen, bäst att gå ut." Men så när vi kommer ut så är det bara lite kiss och lukt som gäller :P

Får se hur det är ikväll, om jag får ta till något riktigt frestande så han kommer på andra tankar :)

Tackar för svar!

Upp till toppen
Annons: