Annons:
Etikettallmänt
Läst 1025 ggr
EmmaTruelove
8/23/13, 12:46 PM

Tuggar på ALLT

Har en liten buse hemma som gärna tuggar sönder saker speciellt om han kommer åt min dotters saker vilket då inte är OK..Vad kan man göra för att få slut på det beteendet ? Han får ben och sånt men ändå på saker tidningar är med kul om han hittar det.

Annons:
Anna-Helga
8/23/13, 2:20 PM
#1

Min erfarenhet är att vissa har mer behov av att gnaga än andra. Men att lära sig skillnaden på vad man får och inte får tugga på är ju viktigt för alla hundar. Det kan ju till och med vara farligt att tugga på vissa saker!

När han tar något som han inte får ha, tala om att det inte är ok och byt ut det mot något han får ha istället och beröm när han tuggar på sina egna saker. Ha inga leksaker eller tuggsaker till honom som ser ut som mjukisdjur eller barnleksaker, då är det svårare för hunden att veta skillnaden…

Här hemma vet barnen att de måste hålla reda på sina saker så hundarna inte kommer åt dom, ifall de skulle få för sig att gnaga och eftersom vi har en mastiff behöver hon inte så lång stund för att gnaga sönder en leksak, vad det nu än skulle vara. Så barnen har lärt sig hårda vägen kan man säga! 😉 Men det är väl vad jag kan komma och tänka på för stunden!

je_li_na
8/24/13, 7:58 AM
#2

om man leker med hundens leksaker så blir de mer attraktiva… ofta luktar barnens saker görgott enligt hunden samt ser den unga hunden att barnen har roligt med sin leksak så vill han/hon självklart vara med (& kanske sno leksaken)…de är som oss människor, de vill ha samma saker som de andra… oftast mognar hunden o nöjer sig med sina saker vid + - 1års ålder.

Upp till toppen
Annons: