Annons:
Etikettchihuahua
Läst 4598 ggr
Swadika
2013-08-21 21:47

Gå upp i vikt

Får höra mycket att Theo måste upp i vikt, han är otroligt spinkig och ja han behöver gå upp lite. Vet ej exakt vad han väger, men han är för smal i alla fall.

Jag har ökat maten en massa, så han får ca 90g VoH, torrfoder som godis under hela dagen + på kvällen, annars så kan han spy på morgonen. Han får alltid ett ben av något slag, vet inte om jag ska ge honom mer mat eller om jag kan blanda något i maten. Känns som om han får extremt mycket mat, haha :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
je_li_na
2013-08-22 08:22
#1

jag ger mina mat tills de blir mätta morgon o kväll..ingen ranson alltså..

Anna-Helga
2013-08-22 08:27
#2

Här har vi maten framme från morgon till kväll! :)

ChristineF
2013-08-22 10:02
#3

Det är nog åldern, Chica (och många andra hundar jag vet) var också jättespinkig då. Hon såg ut som ett streck, men det kom mer hull och muskler efter 1 år. 
Det du kan prova är kanske att blanda i en liten klick ister i maten varje dag, finns att köpa i vanliga affärer.

Mamik
2013-08-23 11:11
#4

Leverpastej är fett och bra,  lite grädde på maten brukar också uppskattas.

AnnaKarin
2013-08-23 19:58
#5

Ge honom mer mat. Min dotters ena tik som är två år nu väger 2,2 och hon behöver fortf långt över 100 g för att hålla vikten. Som valp/unghund åt hon upp emot 200 gram/dag.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Swadika
2013-08-23 20:26
#6

Men hur mycket mat kan man ge utan att det blir farligt? Eller vad man ska säga, farligt är väl fel ord. Men kan man ge "hur mycket om helst"

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
AnnaKarin
2013-08-23 20:54
#7

Ge tre gånger per dag och öka totala givan med 30-40 gram till att börja med. Så skulle jag göra.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Swadika
2013-08-23 20:57
#8

Han får 3 ggr om dagen, 30 gram. Plus en näve torrfoder på kvällen, och ett ben, vet inte riktigt hur mycket det är på dem, men ja han brukar käka upp den. Haha så han äter ju riktigt mycket redan. Haha :P Men får öka lite mer :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Vemsan
2014-09-02 17:38
#9

Skulle också säga som #3, att det är åldern. Casper var en riktig liten spinkis när han var liten och ju mer mat han fick desto mer bajsade han, så inget fastnade på honom. Så länge din vovve är frisk och pigg behöver du inte oroa dig. Ge så mycket mat hans mage klarar av. Casper blev inte normalviktig fören jag kastrerade honom vid ett års ålder.

Hälsningar Vemsan

sophiemadeleine
2014-09-02 20:05
#10

När min var väldigt, väldigt mager när jag tog över honom så fick han speciellt blötfoder från veterinären med extra högt fettinnehåll. Han la på sig jättefint av det, samt fick fina muskler när vi så småning om började gå promenader:) Minns inte vad det hette dock, men det var små fyrkantiga förpackningar.

Medarbetare på Chihuahua

Swadika
2014-09-02 20:51
#11

Hehe nu var detta ett år sedan :)

Men han är ganska bra nu, är fortfarande lite spinkig men han äter inte voh längre utan han äter musch vaisto. Mellan 4-5 bullar om dagen och så massa godis på det när vi tränar. 

Men alltså han rör sig så himla mycket, om han inte leker, springer runt huset så tränar vi utomhus.  Han gick ner, men det var nog mer att han tappade muskler, under sommaren när det var så himla varmt och det inte gick att röra sig som vanligt. Men nu är vi på väg igen :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Vemsan
2014-09-03 08:24
#12

Oj, läste bara 08-21, inte 13 biten hehe. Men vad kul att det går åt rätt håll :)

Hälsningar Vemsan

AlexanderyCoral
2017-01-22 15:59
#13

#6 av: Swadika

Men hur mycket mat kan man ge utan att det blir farligt? Eller vad man ska säga, farligt är väl fel ord. Men kan man ge "hur mycket om helst" 

Jag å min lilla familj vet att svält eller att gå hungrig är farligare än att få hur mycket mat man vill.  ge hunden mat tills han går ifrån skålen, då är hunden helt enkelt mätt å går å smälter maten med lite sömn. men är din hund deprimerad så ska du inte låta han frossa sig proppmätt då blir det helt fel istället, en deprimerad hund måste istället ha ransoner och förs å främst bli psykist frisk i huvet annars får du bara en fet hund som hatar sig själv å tröst äter… ikke bra

mina små får hur mycket mat dom vill å ingen av dom är överviktig självklart massa motion, huvudträning, å att simma i sjöar hav floder hjälper hundens hälsa massa att lägga på vikt sunt med alla mat dom får

en av mina hundar är lite för  tunn nu, han är 8 månader extremt aktiv 

jag ska pröva ge han ister som komplement å se hur det går

tack för tips

Annons:
Swadika
2017-01-22 17:43
#14

#13 Haha oj det här var en gammal tråd. Han är fortfarande lite tunn i och för sig men hela hans släkt är det haha. Sen vi bytte till mush istället för VoH och han växte till sig, han var ca 8 månader när jag startade tråden och är 4 nu, så håller han sig i en bra form.

Jag ger mina hundar mat 2 gånger om dagen och det fungerar bra. Det skulle aldrig gå att låta dem ha mat framme hela tiden för de skulle äta upp varandras mat och eftersom de äter mush så går det inte heller att ha framme hur länge som helst. :) 

Viktigast för mina hundar är rutin och att det inte är för lång tid mellan måltiderna så kräks min ena hund. Det gäller också att hitta det som fungerar för ens egna hundar 🙂

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Lena129
2017-02-02 18:14
#15

Ja Mush är faktiskt bättre än Vom. Får öka maten på min lilla när det är kallt ute har jag upptäckt. Går nog åt energi till att hålla värmen eftersom vi använder täcke bara när det är riktigt kallt och eller regnigt. Min chi äter i mängd lika mycket som sina kompisar shiborna. Hon gör av med mycket energi.

//

Lena

Upp till toppen
Annons: