Annons:
Etikettbeteende
Läst 3589 ggr
platy
8/14/13, 10:01 PM

En "ful" ras?

Är själv en sån som älskar Chihuahuor, men dom jag träffar säger ofta att det är fula, små och skäller mycket.

Hur uppfattar du rasen? Vad är bra, vad är sämre, skäller din mycket? Vill veta vad ni tycker eller veta hur era är! :D

Annons:
juliahhl
8/15/13, 10:32 AM
#1

Har också hört många som säger att dom är fula och ser ut som råttor. Oftast killar/män som säger det. Antar att det inte är en tillräckligt manlig hund ;)

Min skäller inte mycket alls, bara i extrema fall. Var i hundrastgården här i stan igår kväll, och då var det fyra andra chi där, och dom skällde något förskräckligt :P Och min Elliot hängde inte ens med i skällandet, utan sprang bara runt. Så jag tror det varierar från vavva till vavva.

Jag uppfattar rasen som en stor hund i en liten kropp. Skäller dom eller mopsar upp sig ska man inte skratta och ta upp dom, utan behandla dom som vilken hund som helst och säga ifrån.

Personligen älskar jag chihuahuor och allt som hör till, men föredrar om dom inte skäller åt allt :P

Swadika
8/15/13, 10:33 AM
#2

Min hund är världens finaste tycker jag :) Han är helt underbar, pigg och glad hund som hittar på en massa bus och älskar att följa med på alla äventyr. Han är väldigt till lags och gör vad som helst för godis. Otroligt smart och lär sig nya trick på bara minuter. Han sover helst i knäet eller bredvid mig i soffan, bädden sover han sällan i för han vill ha kroppskontakt. 

Alltså jag har inget negativt om honom alls, han är en underbar hund och det är en underbar ras. Jag tror inte jag kommer att gå ifrån chihuahuan alls, kommer alltid ha minst 1 hemma :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
8/15/13, 10:39 AM
#3

Vad gäller skällandet, det är en alarm hund så att den skäller är något man får tänka på. Men jag tycker inte Theo skäller speciellt mycket, nu är han dock i tonåren så han har börjat lite mer nu, men han skäller endast vid vissa ljud, om en annan hund skäller på honom och om han måste ut. Jag har tränat honom till att inte skälla på promenader, vi har kommit en bra bit från att han skällde på alla hundar när han såg dem till att kunna gå förbi en hund utan att skälla :) 

Men som sagt nu är han tonåring och i spökåldern och kan börja skälla på "spöken" och ibland så kan han skälla om han inte får göra som han vill, men som sagt det har med tonåringen i honom att göra, och jag hoppas det blir bättre ;)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Cam88
8/15/13, 11:11 AM
#4

Kan inte mer än hålla med! Många säger att det är ingen hund, de är ju en råtta! Trist tycker jag!! Dem förstår inte hur underbar denna rasen är :) Min lilla vovve är så mysig, tillgiven, lättlärd o rolig :) Hon gör alla dagar till en bra dag :) Skulle utan tvekan kunna skaffa en vovve till :) Skäller? Har inte märkt av att dem skäller så mycket, mest när dem leker eller vaktar! Jag tror de är så att dem som inte har någon chihuhua, förstår inte varför vi kan lägga ut så mkt pengar på något som är så litet, sen tror jag även att många ser på kändisarna, som Paris Hilton så ser dem hunden negativ! Har en granne som inte tycker om min hund för hon vill inte hälsa på henne! Så därför så säger hon att Molly är en primadonna :( Jag har märkt att dessa hundar är även människokännare, hon känner fort det är en dålig människa o då vill hon bara inte hälsa!

Medarbetare på Chihuahua

Swadika
8/15/13, 11:23 AM
#5

Min Theo kan vara reserverad mot främlingar, men det räcker med att de varit här 5 minuter eller hälsat på personen tidigare. Men får mycket negativa kommentarer om just det att jag måste lära honom att hälsa på andra människor/hundar, men nej jag tycker inte han ska behöva kunna hälsa på andra. Räcker med människorna och hundarna vi stöter på här i närheten

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
8/17/13, 6:50 PM
#6

Jag tror de som säger så endast sett de sämre exemplaren, de små små som sitter påklädda i väska som inte får psykisk eller fysisk aktivitet och därmed får de ej muskler, fin päls eller blir trevliga = fula och skälliga ;)
Trist.. men jag tror det är på väg åt rätt håll, ser nästan aldrig dessa längre utan fler och fler vavvor i villaområden bland andra hundar, i stallet, på brukshundsklubbar och kurser :)
Min Chica har lyckats omvända många och det är lika härligt varje gång :) Jag tycker fördomar är tråkigt och försöker inte ha det om andras raser alls.

Annons:
Mysisa
8/18/13, 8:37 AM
#7

#1 Tror inte det har så mycket med manlighet att göra, cihuahuan har helt enkelt ett utseende som inte tilltalar alla. Jag får ofta hör om mina hundar att dom är små söta och tuffa och inte alls lika fula som chihuahuan. Jag har ingen chi själv. De jag har träffat har varit mycket trevliga individer, går ofta lösa utan att skälla på allt o göra utfall mot andra hundar. Många har fördommár mot mindre hundraser för att många idioter köper mindre hundar och placerar i en väska med en söt prinsessklänning och så skiter dom i att uppfostra hunden. Jag har själv aldrig träffat en hund som blivit behandlad så, men så umgås jag inte med idioter helle.

minavitas.wix.com/kennel

juliahhl
8/18/13, 11:46 AM
#8

#7 Jag var inte helt seriös, därav ;)-gubben efter. Alla raser därute tilltalar ju inte alla, klart det är lika med chihuahuan. Däremot så säger många killar att dom inte vill gå på stan med en chihuahua, för då tycker folk att det är "gay". Dom vill ju hellre gå med en stor, macho hund :P Och det var det jag menade med det jag skrev.

Sen finns det många killar som inte har några problem med det alls. Alla tjejer gillar ju inte heller chihuahuor, men jag har inte träffat någon som lägger kommentarer om att dom är fjantiga råttor som dom inte skulle kunna gå runt på stan med, det har jag endast hört från det manliga könet.

nlinds
8/18/13, 11:57 AM
#9

min sambo hade samma uppfattning "de är som små råttor som skäller" nu när jag äntligen övertalade honom och vi fick hem våran för lite över 2 månader sen, så är det faktiskt "husses hund" säger han 😂Han äääälskar Boss ! han säger "tänk att man kan få så mycket kärlek från en sånhär liten !!"

🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Elinhogberg
8/19/13, 11:59 AM
#10

Fy vad sur jag blir när folk har såna fördomar :( dom är ju så himla goa, och framförallt SÖTA :) det var samma för mig som föregående skrivare, min sambo ville inte ha en chihuahua men eftersom det skulle bli min hund och min mamma hade en redan så blev det så, och nu älskar han honom! Sambon är såå blödig med honom. Så himla tillgivna, mysiga och måna om att göra rätt. Klart att dom kan skälla eftersom det ligger i naturen att "varna" osv, men man ska inte vara fjompig för att dom är små (såklart!). Min kille skäller bara på andra hundar när mammas tik är med, annars är han den som brukar vara tyst när vi möter andra :) skäller aldrig när någon ringer på dörren heller :) Verkligen en stor hund i liten kropp!

Upp till toppen
Annons: