Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 1551 ggr
sotsyrra
2013-07-28 11:59

lämna chihuahuan en stund

Hej! Undrar hur gammal en chihuahua kan vara innan man lämnar den några timmar?

Annons:
ChristineF
2013-07-28 12:18
#1

Beror på hur mycket man har ensamhetstränat, man börjar ju lämna några sekunder och utökar så får man se hur det går. Jag filmade Chica så jag såg att hon inte var stressad eller så :) Kommer inte ihåg när jag kunde lämna henne en-två timmar, kanske när hon var 7-8 mån?
Nu är hon tre år och klarar 4-5h om det är nödvändigt, men har henne helst hos hundvakt såklart.
Är viktigt att hunden är rastad ordentligt och aktiverad fysiskt och psykiskt innan. :)

Swadika
2013-07-28 16:55
#2

Jag var sådär akut tvungen att lämna Theo nu när han var 6 månader och det gick jättebra :) och då var han inte riktigt ensamhetstränad. Vi hade bara tränat korta stunder. Det var typ 1 timme som han var ensam och gick jättebra. 

Nu tränar vi massa. Men ja som ch4 säger, så börja med korta stunder. Bara ut och in och sen öka med tiden :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Cam88
2013-07-28 21:32
#3

Började redan vid 4 mån, då hade jag ständig koll på henne, började med att lämna henne i ca 5 min sen har vi övat vidare o ja lämnar henne 1 timme ensam nu :) de går super bra, hon är lugn :) öva, öva

Medarbetare på Chihuahua

Anders1984
2013-07-30 09:08
#4

Jag började riktigt tidigt med Spiken då jag har den typen av yrke att jag bara måste "rycka ut" ibland. Började vid 4 mån ålder med några minuter, följt av halvtimmar och slutligen timmar. Vid 9 mån grejade han 4-5 timmar utan problem (väldigt lyhört hos mig så grannarna hör gnäll/yl/skall, har även filmat han) Nu vid 14 månaders ålder är han helt underbar. Träningen har verkligen gett resultat.

Jag körde alltid med "kommer snart" när jag började träna han. Nu vet han att när jag säger kommer snart så försvinner jag en stund. Vill han följa med brukar han sätta sig ner och göra vacker tass :P efter ett tag lessnar han dock och går oftast o lägger sig :P

IdaStranne
2013-08-02 22:03
#5

Jag fick min chihuahua vi 3 månaders ålder och redan då kunde jag lämna henne någon/några timmar. Jag rekommenderar INTE så tidigt men det funkade ju och hon skötte sig :)

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

Upp till toppen
Annons: