Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 1909 ggr
Silverlight
7/3/13, 8:42 PM

Chihuahua och sheltie?

Vi vill skaffa en till hund/kompis till vår andra hund som är en sheltie på 4 år. Någon som haft en sheltie tillsammans med chihuahua, något man ska tänka på vid köp av chihuahua, fördelar medan chihuahua och en sheltie tillsammans, fördelar med att ha chihuahua, nackdelar? :)

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

 

 

 

Annons:
Swadika
7/3/13, 9:05 PM
#1

Har inte haft tillsammans med sheltie så kan inte svara på det. Men vet folk som har chihuahua tillsammans med rotweiler, dobberman, schäfer och amstaff. Och ja vet en som har men någon blandning i ungefär samma storlek som sheltie och det har fungerat perfekt. Tror inte det skulle varan några problem.

Fördelar med chihuahuan kan jag berätta däremot, det är en stor hund i litet format. Väldigt lättlärda, typ idag lärde sig min 5 månaders tass på tre minuter. Han lär sig nya trick och saker på mindre än en dag. Han är enkel att ta med sig för han går att bära och är lätt att ha på typ bussen för han kan sitta i knäet vilket kanske inte en schäfer kan. Han orkar gå huur långt som helst och är en clown som gärna gör allt för lite godis. Han klarar lätt av att gå flera km, men klarar också av en eller två dagar när man bara kan gå runt huset. Han älskar sitta i knäet och sover gärna i sängen antingen på min arm eller under täcker eller precis intill. 

Det enda negativa jag kan komma på är att de är ganska reserverade. Han skäller åt okända hundar och vissa människor men efter bara några minuter så sitter han gärna i knäet eller leker med hunden :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ececilia
7/4/13, 1:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har inte någon renrasig chihuahua, men det är mest chihuahua i honom och här hemma har vi även en rotweiler och en dansk-svensk gårdshund och dom funkar jätte bra tillsammans 🙂

Här är en bild på bästavännerna :)

// Evelina

je_li_na
7/4/13, 9:31 AM
#3

alla chihuahuor är defenitivt inte reserverade…min ena älskar alla o tror att alla älskar henne, hon e lika glad i korhästar barn katter som i stora o små hundar, hon har för övrigt levt periodvis med ridgeback o schäfer…lite dumt ibland för hon fattar inte sin ömtölighet..min andra bjäbbar mot främmande hundar, men då har hon som mkt lite fångats av större hund o skadats, så hon e rädd men bara10 mån så vi tränar o det går framåt. :-)

Swadika
7/4/13, 11:36 AM
#4

#3 haha nej absolut inte, men det är något man ska tänka på kan hända, det står i rasbeskrivning att de är reserverade mot främlingar. Men sen finns det ju många som inte alls är det precis som att det finns många som är det :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
7/4/13, 2:43 PM
#5

Håller med de andra, jag tror att det blir en bra kombination med Sheltie och vavva för de har ju en del gemensamt och ungefär lika behov av motion och träning! 🙂 Vet att det är någon som har båda raserna, men minns inte riktigt bloggadressen..
Sheltie har ju ordentligt med päls och vet inte många som brukar klä dem på vintern, så om du är van vid det och enkel pälsvård så skulle jag skaffa en långhårig chihuahua, det går ju lika bra med korthår såklart, men de är oftast lite mer frusna.
Tänk på att köpa från en seriös uppfödare som avlar efter rasstandarden, både när det gäller utseende, hälsa och psyke. :)

medde
7/6/13, 1:08 PM
#6

Jag tycker att vavvan funkar bra med de flesta raser. Våran lilla tös var med sheltie träffen på Adelsö i juni. Det var en problem alls och alla sheltisar accepterade en liten raring mitt ibland dom. Så det blev cirka 45 sheltie och 1 chihuahua =)

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Silverlight
7/6/13, 3:35 PM
#7

Okej, tack för alla svar! Det blir nog en liten chihuahuavalp! :D

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

 

 

 

Upp till toppen
Annons: