Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 12310 ggr
[MollyHallberg]
2013-06-30 13:56

Hund i butik ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en liten sväng till affären för att hämta ut paket :) Brukar ta Molly med mig så får hon en härlig promenad. Jag tycker absolut inte att man sätter en liten hund i koppel utanför, vad som helst kan ju hända våra små liv. Så jag gör som ja brukar göra, Har Molly innanför jackan. Det har aldrig varit något problem, alla har varit så positiva och aldrig sagt att ja inte får ha henne med mig, men så idag går jag in i en affär i Ystad, och möts av en väldigt otrevlig person som står o skäller ut mig inför alla kunderna i butiken, o säger till mig att ja måste lämna butiken, jag gav inte upp, mitt paket ska jag ha, hon säger även att det är böter om man tar in en hund i butik!

Brukar ni också ta med era små hundar i affären?

Annons:
[Cocomo]
2013-06-30 14:00
#1

Respektlöst av dig!!

Man får inte ta med hunden in i vissa affärer och det är bara att respektera det! Vill man inte binda hunden utanför så får hunden vänta hemma då. Tänk på dom människor som är extremt allergiska mot hundar och det bara struntar du i för att? Förstår att du blev utskälld.

[MollyHallberg]
2013-06-30 14:22
#2

Du har inget hjärta i kroppen, trött på negativa människor !!!!!!!!!!!

[Cocomo]
2013-06-30 14:30
#3

Joda, det har jag!

Men jag har också själv jobbat i butik och vet hur frustrerande det är med människor som inte respekterar att andra personer kan vara allergiska eller rädda för hundar! Du får ju se det från andra hållet också och inte bara från din egen synpunkt. Tänk om du är livrädd för hundar, ska gå till butiken och handla men måste vända och gå hem igen eftersom någon bestämt sig för att det är en bra ide att ta med hunden in i affären, eller att du är superallergisk och får såpass mycket problem att ambulansen måste hämta dig för att någon ville ha sin hund med sig in i affären! Man får ju tänka på andra personer också och inte bara sig själv. :) Jag har också haft hund och jag hade honom med mig överallt men enda gången han fick följa med in i affären var när det var en djuraffär som tillät djur, visste jag att jag skulle handla i en affär där han inte fick vara så fick han stanna kvar hemma! :) Det handlar ju lite om respekt och hänsyn för andra. :)

meilin
2013-06-30 17:33
#4

Nej, jag har aldrig min hund med i affärer. Det finns både hundrädda och allergiska människor som man får acceptera. :)

AnnaKarin
2013-06-30 18:11
#5

Instämmer helt och fullt med #1. Hundar har inget i affärer att göra.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

medde
2013-06-30 18:15
#6

#1 Jag håller faktiskt med dig, Det finns lagar och regler för att hund i i affär och inte. Dessa ska följas. Ärligt så ser många sig att man just kan "smussla"in sin lilla hund in i affären. Skulle man kliva in med en större ras så åker man ut med huvudet före. En som är allergisk reagerar lika på stor som liten,..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
ChristineF
2013-06-30 22:08
#7

Nej, skulle aldrig smuggla in min tik både pga människor runt om som kan vara rädda/allergiska och för henne som skulle känna sig trängd/stressad, hundar hör inte hemma i shoppingträngsel.
Har haft med henne i lugna butiker där jag vet att det är okej, det är bra miljöträning. :) Brukar ha med henne på uteserveringar (kopplad under bordet) rätt ofta, brukar tänka på att sätta mig långt ut/bort så jag inte tränger mig på folk som redan sitter där som kanske kan vara allergiska/rädda.
Om jag ska in där man ej får ha hund så lämnar jag henne hemma i lägenheten eller om årstiden/vädret tillåter i bilen (i bur som inte syns utifrån).
Ett tips är att kolla upp vilka butiker som tillåter hund innan så vet du om du ska lämna hemma/hos hundvakt eller ta med. I min stad finns det två "tobaksaffärer" som själva har hundar bakom disken, när jag beställer grejer brukar jag (om det går) välja att få paket dit så kan jag ta det på promenaden :)

juliahhl
2013-06-30 23:43
#8

Nej har jag aldrig gjort, bara gått precis innanför dörrarna på köpcentrum/gallerior (där det är som ett "rum" innan man kommer in till affärerna) om det varit vinter och kallt ute. Tycker det är dåligt att det inte finns tex hundcaféer på flera ställen, och nu har vi inte ens en djuraffär i stan man kan gå in till. Så är man på stan med hunden nu finns det inte ett enda ställe man kan gå in på. Det är ju lite respektlöst :) haha. Sen på tal om respekt för andra människor; det finns ju dom som är allergiska/känsliga mot rök/parfymer, inte tusan tänker dom på andra :P

AnnaKarin
2013-07-01 08:13
#9

Det där med att ta in hundar på mataffärer, caféer och liknande: det är ju förbjudet och kan faktiskt drabba affärsinnehavaren om de ser mellan fingrarna med folk tar in djur, gäller även uteserveringar.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Cam88
2013-07-01 16:31
#10

Håller med! lite dåligt är de att ta med hunden in i affären!! håller även med om de här med stark parfym är också lite respekt löst! jag har iof själv tagit med vovven i butik, men arken är en super bra affär :)) hihi Det är nog den ända affären man får lov att ta hunden med sig :)) därför så hade ju ett hund café varit super fint :))

Medarbetare på Chihuahua

pimmi
2013-07-02 21:10
#11

Det finns ingen lag mot hund i butik, inte fik eller restaurang heller (i köket är det andra regler). Den har tagits bort. Däremot är det ägaren till stället som bestämmer hur de vill ha det. Många vet inte detta så de " skyller" på lagen. Om man respekterar varann brukar det lösa sig. inget blir ju bättre för att man skäller, det försöker vi ju lära våra hundar. Djur är en naturlig del av världen, tycker att det är lite väl sterilt tänk ibland. Har själv allergier så jag menar inte att man inte ska visa hänsyn. Mina hundar är min familj, klart jag vill ha med dem dit jag ska. Ja, jag har barn också. Min son har sen han flyttat hemifrån utvecklat hund allergi. Visa hänsyn och respekt inte bara mot människor utan också djur så blir samhället så mycket trevligare.

AnnaKarin
2013-07-02 21:52
#12

Då är det nyligt det togs bort för jag var med om att kommunen alt länsstyrelsen kom på inspektion på en restaurang där ett par hade sin hund med på uteserveringen och ägaren blev tillsagd att säga åt dem att omedelbart ta hunden därifrån.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

pimmi
2013-07-02 22:58
#13

Ja det är relativt nytt, 1,5 år ca, vet inte exakt datum.

Annons:
AnnaKarin
2013-07-03 07:38
#14

Det kan nog stämma i så fall för det är ung två år sedan det jag var med om hände. Zooaffärer och blomsteraffärer brukar vara ok med att man tar med hunden in. En del zooaffärer lånar ut skvättskydd för att undvika "olyckor" under besöket.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

ChristineF
2013-07-03 11:13
#15

Men uteserveringar kan ju inte vara/ha varit samma som inomhus, så länge man frågar innan och visar respekt. Brukar sätta mig en bit ifrån de som redan är där och ha Chica i kort koppel under bordet.
De flesta ställen jag vet välkomnar och frågar ofta om vovven vill ha en skål vatten. Vet till och med en glassrestaurang som erbjuder speciell glass till hundar som kommer dit, står på hemsidan :P Enda stället jag vet som inte tar emot hundar ute är en som man går genom restaurangen ut till uteserveringen och det förstår jag.

meilin
2013-07-03 21:58
#16

#15 Vart är det vovven får glass? Någonstans i Norrtan? :)

ChristineF
2013-07-04 14:18
#17

#16 Nej tyvärr :) Söderköping: http://www.smultronstallet.se/page.asp?id=8#Hunden

Cam88
2013-07-04 15:20
#18

Awww vilket underbart ställe :) Önskar att dem kunde ha något sånt här nere i skåne oxå :)

Medarbetare på Chihuahua

meilin
2013-07-04 16:23
#19

#17 Typiskt! 😃

Swadika
2013-07-04 16:58
#20

Om ni någon gång besöker Söderköping måste ni gå till smultronstället, de är verkligen jättetrevliga mot hundar och ja som sagt ger både vatten och glass gratis till hunden :)

Vet många ställen här i Norrköping med där de kommer ut med vatten på restauranger och uteserveringar. Men affärer tycker jag inte man ska ha hund med sig i. Däremot har jag faktiskt haft med mig Theo in i en kiosk. Han satt i en väska och jag frågade först, det var en pytteliten kiosk med inga kunder i. Men jag frågade först innan om kioskägaren kunde komma ut med en dricka men då sa han att det var okej att jag kom in :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
chris01
2013-07-11 12:24
#21

Utskällning känns att ta i. Som många skriver här så är det upp till butiken. Jag tycker att har man inte dekal på dörren att hundar inte är välkomna samt att det inte är livsmedel, då ska mab inte bli utskälld!! Det är som om man får ta med glass eller mat in… Om man är så allergisk att man reagerar på att någon har en hund innanför tröjan….då skulle man ju inte klara att gå förbi en hund på gatan ens….. Ja fler hundcafe!!!

Chris

EDS typ 1 och 2

Nothing lasts forever, keep going....

Frida B
2013-07-12 00:01
#22

#21 är man allergisk, så spelar det ingen roll vart man har hunden. ute flyger det alla möjliga partiklar, men de mesta flyger bort. i en byggnad flyger det inte bort, utan stannar i byggnaden och runt allergikern. hundhår kan sitta kvar i flera år om en hund vart i en byggnad och hårat lite.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

chris01
2013-07-17 21:56
#23

#22 ja det var så jag menar. Det räcker ju att en person med hundhår på kläderna vistas i butiken. Jag är överkänslig mot lukter och speciella lampor samt mekanisk ventilation. Kan få blixtrande migrän och har fått lämna både butiker och restauranger pga det.

Chris

EDS typ 1 och 2

Nothing lasts forever, keep going....

musunge1
2014-06-26 18:23
#24

Vet att detta är en gammal tråd men jag tycker i alla fall att små hundar borde vara tillåtna i butiker så länge de inte rör något. Lite svårare att kontrollera sånt med stora hundar och folk som är rädda för hundar är väl oftast rädda för lite större hundar. Hade jag fått bestämma så skulle alla små hundar vara välkomna i de flesta butiker. 👍 Om någon håller med så tryck på ''bra inlägg''. Vill veta om någon/några håller med.

Swadika
2014-06-26 19:14
#25

#24 handlar mer om allergi, det finns folk som blir extremt dåliga genom att bara vistas i samma lokal som en hund :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

musunge1
2014-06-26 20:21
#26

Men jag tycker personligen inte det är någon större skillnad på om jag har gosat med min hund hela dagen och sedan går in och handlar. Då har jag ju både hundhår och allergen på kläderna. Är någon så extremt känslig så reagerar den kanske på det med. Just därför ser jag inte varför det skulle vara värre att ta in sin hund så länge den inte kommer i kontakt med något av grejerna eller ens golvet i butiken 🙂

Anna-Helga
2014-06-29 10:35
#27

Finns ingen anledning att släpa med sig hunden i affärer anser jag. Den har det bättre hemma och i vissa fall i bilen. Allergiker finns och ju mer vi hundägare bara klampar på i ullsockorna och inte visar respekt ju svårare blir det för hundägare i olika sammanhang. Ibland skäms jag över andra hundägare som verkligen inte förstår att visa respekt för den delen av befolkningen som av olika anledningar valt att ha hund. För det är faktiskt så att vi har inte bara massor av rättigheter, det innebär även skyldigheter att ha hund.

En sista fråga, är det för hundens skull eller sin egen man tar in den i butiker?

Annons:
musunge1
2014-06-29 22:54
#28

#27 För hundens skull för att den får följa med ut mer, hundar är flockdjur så jag tror inte de mår bättre av att bli lämnade hemma än att få följa med ut lite mer än vanligt.  

Sedan är det ju också för sin egen skull, om man t.ex. varit borta hela dagen på utflykt och haft hunden med sig, behöver handla lite i affären, då är det ju klart lättare att ta med hunden in, och jag vet att ni säger ''ja men då kan man ju gå hem och lämna hunden och cykla till affären sen'' Det låter enligt mig HELT onödigt (slöseri med tid och energi) när man ändå är vid affären. Har man väska/vagn till sin hund så kommer den ju inte röra någonting heller, och ''luften är fri'' tycker jag då.. den rör Ingenting. Jag stör mig något enormt på hur överkänsliga vissa är i ämnet. 

Det är en LITEN hund, den gör inte mer skada inne i affären än en tröja full med hundhår, snarare mindre.

Lejonhjarta
2014-06-30 00:07
#29

Stå det p dörren till affären att djur inte är tillåtet så ska man respektera det!  Vill vi ha stämpel på oss vi som har små hundar att vi inte respekterar sånt eller?? Jag skulle inte uppskatta om någon går omkring med sin tarantella på sig inne i en butik, och dom är ja inte ens allergisk mot… Bara för vi älskar åra djur över allt annat och anser dom helt ofarliga så älskar inte alla dom, det måste vi respektera! Som jag önskar att människor respekterade att ha minimalt med parfym och inte röka precis utanför butiksingångarna!!!!😡

musunge1
2014-06-30 00:35
#30

Men så länge det inte står på dörren att djur inte är tillåtna så är det fritt fram att gå in. Sedan är det nog inte alla som uppskattar att folks snoriga ungar springer runt i butikerna, men det är bara sånt man får acceptera. ''Ja men dem har inte valt att du ska skaffa hund'' Nej, och jag har inte valt att de ska skaffa barn.

Calibe
2014-06-30 09:20
#31

Man kan ju visa lite respekt och fråga om det är ok att man tar med sig hunden in om skylt ej finns. Har aldrig tagit med mig min hund in i en affär (förutom djuraffärer) utan att fråga. Sedan har han varit med in i tobaksaffären 1 gång när jag skulle hämta ett paket, och då stack jag in huvudet och frågade om det var ok och det var inga problem. Men skulle ALDRIG ta med mig honom in i en affär utan att fråga bara för att jag inte ser ngn skylt. Som alla menat på här ovan, det är respektlöst mot allergiker och hundrädda människor.

musunge1
2014-06-30 17:24
#32

#31 vilket trams, att det skulle vara respektlöst. men men, alla är olika, stör mig på dryga människor som klagar på allting

Calibe
2014-06-30 19:19
#33

#32 På vilket sett är det trams? Har iof inte klagat på någonting. Stör mig på dryga människor som inte kan visa respekt för övriga i samhället.

Rafflan
2014-07-01 00:03
#34

Folk kan DÖ för att era små "fjoll" hundar inte kan vara ensamma hemma en stund. Ni som tycker en stor hund inte ska få gå in men en liten är okej, äger ni en hund eller docka? oavsett om hunden väger 1 kg eller 60 kg så kan den ge allergi attack som kan döda folk och det ska man förstå och respektera!

Det kan väl inte vara så svårt att först? + den ohygieniska biten. ;en som nån sa, barn är inte heller så rena tyvärr kan vi inte förbjuda dem :P

Och ni som tror er hund tycker det är kul att "komma ut" funderat på en längre eller extra promenad? varför inte i skogen? kanske löst om hunden är lydig nog? säkert mycket roligare än att bäras runt i en affär :P

PS: alla chihuahor är inte fjollhundar, min lilla fis är ass tuff men hon kan även vara hemma medans jag är och handlar + tycker det är roligare att springa löst i skog och mark än att bli buren i famnen ;)

Annons:
Swadika
2014-07-01 09:05
#35

Tycker nu att vi kan börja ha en trevlig ton i tråden igen.

/Admin

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Calibe
2014-07-01 10:29
#36

#34 Exakt det jag menar. En chihuahua är inget barn, det är en hund. Jag personligen känner inte att min hund har ett behov av att följa med in i affärer. Precis som #34 skrev går jag hellre lös med honom i skogen, miljötränar i olika miljöer, tränar, går längre promenader, leker. Han är tillräckligt stimulerad och aktiverad så han har inga problem med att vara ensam hemma ett par timmar (han är 6 mån), tvärtom så lägger han sig och sover mellan varven och kan då koppla av ordentligt då inte matte är hemma som han gärna följer efter varje steg.

Whippetgerbilen
2014-07-01 18:13
#37

Nej, om de står att man inte får ta med sig hund i butiken så får man acceptera det helt enkelt.

Dogs is my world ♥

silverfiisk
2014-07-02 01:16
#38

Ni som säger att man inte ska ta med sig hunden pga att folk är allergiska, kan ni förklara hur ni tänker? Jag förstår absolut att folk kan vara allergiska och ja, man ska ta hänsyn och tänka på det, men det finns folk som är väldigt allergiska mot tex parfym och starka dofter också.. Tar ni hänsyn till dom? Tycker ni att man ska förbjuda alla som använder parfym att gå in i affärer? Jag själv är väldigt känslig mot starka dofter, och jag har flera gånger fått lämna butiker och åka till akuten pga andningssvårigheter. För mig är det lite samma sak, att använda parfym och att ta med sin hund in i en affär. Får man inte ta med sig hunden in så ska man inte heller få ha parfym på sig. Det skulle vara intressant att veta vad ni tycker och tänker om detta. Tar ni hänsyn till andras allergier? Edit: såg att någon redan har nämnt detta..

Rafflan
2014-07-02 01:50
#39

#38 lite parfym är okej men dem där som "stinker" parfym på håll, det är respekt löst…

Sen är det som med barn, dem kan vara ganska ohygieniska men tyvärr kan man inte förbjuda dem. Det är skillnad på människor och djur. Man kan inte förbjuda människor, där får människan själv använda hjärnan och visa respekt. Men djur där kan man förbjuda + att även där ska man använda hjärnan och visa respekt.

Det är tex som hästfolk som går in och "stinker" häst i mataffären, respektlöst emot allergiker + säkert väldigt ohygieniskt, och respektlöst emot folk då många tycker hästar stinker.

PS: Har själv häst men handlar inte mat i hästkläderna ;)

Lejonhjarta
2014-07-02 21:13
#40

Jag är väldig känslig mot dofter som parfym, avgaser och cigarettrök speciellt när jag är förkyld. Blir helt tät i rören då. Skulle inte ta med hunden men går in i affären  med mina hemmakläder och är man allergisk så reagerar man kanske mot dom åxå då vi har fler djursorter hemma och på vår gård än ja orkar rabbla upp. Skulle dock underlätta om folk inte rökte precis utanför entréer….

Tonkaböna
2014-07-02 22:26
#41

Nåt enstaka fall om det är verkligen nodvändigt, en snabbis och innanför jackan kan jag tycka är okej. Om man har en trygg hund det vill säga, annars tycker jag inte man ska utsätta den för trängseln osv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: